سبد خرید

اسپلیت چیست؛ آشنایی با انواع اسپلیت

اسپلیت چیست؟

اسپلیت چیست؟ اسپلیت ابزاری است که امروزه هم برای سرمایش و هم گرمایش مورد استفاده قرار می‌گیرد و کارکرد سرمایشی آن در مناطق گرمسیری به امری ضروری مبدل گشته است. همانطور که گفتیم کولرگازی‌ها و اسپلیت‌ها علاوه بر اینکه برای ایجاد سرمایش مورد استفاده قرار می‌گیرند، کارکرد گرمایشی نیز دارند اما به طور معمول به کارگیری آن‌ها به عنوان وسیله گرمایشی چندان مور استقبال قرار نگرفته است و عمدتا افراد روی جنبه سرمایش این تجهیزات حساب می‌کنند. در این مقاله قصد داریم در مورد اینکه اسپیلت چیست صحبت کنیم و ببینیم که این دستگاه‌ها چگونه کار می‌کنند و همچنین مزایا و معایب استفاده از آن‌ها کدامند، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

کولر اسپلیت چیست؟

در این بخش می‌خواهیم بدانیم اسپیلت چیست و با کولرهای آبی چه تفاوتی دارد. اسپیلت متشکل از یک بخار کننده است که وظیفه‌ی جذب گرمای هوا را بر عهده دارد، همچنین به یک کمپرسور نیز مجهز گشته است که باعث افزایش دمای بخار ماده سرمازا می‌شود. به علاوه، در این دستگاه یک کندانسور و یک دمنده به چشم می‌خورد. شاید بدانید با اینکه این کولرها یک خنک کننده قوی هوا هستند اما انرژی زیادی را مصرف می‌کنند. این دستگاه‌ها می‌توانند ظرف مدت کوتاهی هوای مطبوعی را برای محیط به ارمغان آورند که این عامل مزیت بسیار خوبی برای آن محسوب می‌شود. در مقابل کولرهای آبی از ساختار نسبتا ساده تری بهره می‌برند و اساس کار آن‌ها آب می‌باشد. تفاوت اصلی کولرهای گازی و آبی در مصرف انرژی و نوع طراحی آن‌ها می‌باشد.

انواع اسپليت

اسپلیت ها انواع مختلف دارند که اساس کار این دستگاه‌ها تقریبا با هم یکسان است اما از نظر فیزیکی و ساختاری با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند.

انواع اسپیلت‌ها عبارتند از:

  • اسپلیت ایستاده
  • اسپلیت دیواری
  • داکت اسپلیت
  • اسپلیت سقفی زمینی
  • اسپلیت کاستی
  • اسپلیت مرکزی

اسپلیت ایستاده:

اسپلیت ایستاده

همانطور که از نام کولر ایستاده می‌توان حدس زد، این کولر مانند یخچال به صورت ایستاده طراحی شده است که به فن و سیستم قدرتمندی مجهز شده است و برای فضاهای بزرگ مناسب است.

اسپلیت دیواری:

اسپلیت دیواری از دو قسمت داخلی و خارجی شامل اواپراتور و کندانسور تشکیل شده است. این دو یونیت از طریق لوله مسی با هم در ارتباط هستند. اسپلیت دیواری برای محیط های مسکونی مناسب هستند و در ظرفیت های مختلف تولید شده اند. این دستگاه در برندهای مختلف تولید شده است که ما به شما خرید اسپلیت دیواری دایکین را توصیه می کنیم.

داکت اسپلیت:

داکت اسپلیت

در این مدل اسپلیت، یونیت داخلی در سقف کاذب کارگذاشته می شود به همین دلیل به آن داکت اسپلیت می گویند. در داکت اسپلیت می توانید چندین دریچه در فضاهای مختلف نصب کنید. برای خرید داکت اسپلیت دایکین می توانید به سایت جهان تهویه ریما مراجعه کنید.

در ادامه پیشنهاد می کنیم مقاله مزایا و معایب داکت اسپلیت را نیز مطالعه کنید.

 

اسپلیت سقفی زمینی:

این مدل اسپلیت برای فضاهایی که سقف کاذب ندارند، مناسب است و تفاوت آن در نحوه نصب یونید داخلی است.

اسپلیت مرکزی یا VRV:

اسپلیت مرکزی

در اسپلیت مرکزی مقدار مایع مبرد با توجه به نیاز سرمایشی و گرمایشی فضاها به صورت هوشمند و مجزا تغییر می کند و از طریق چندین یونیت داخلی، هوایی مطبوع و دمایی ایده‌آل را به فضای مورد نظر می رساند. اسپلیت VRV برای فضاهای بسیار بزرگ مورد استفاده است و کاربرد خانگی ندارد.

برای آگاهی از قیمت اسپلیت مرکزی دایکین می توانید با کارشناسان جهان تهویه ریما در ارتباط باشید.

اسپلیت کاستی:

اسپلیت کاستی مناسب فضاهایی با سقف بسیار بلند است. در این اسپلیت مکش هوا از وسط و ورود هوا به فضا از 4 سمت یونید داخلی است.

بیشتر بخوانید:  انتخاب کولر گازی مناسب

مزایای کولر اسپلیت

در ادامه به مزایای اسپلیت اشاره خواهیم کرد:

1. این دستگاه‌ها می‌توانند ظرف مدت کوتاهی هوایی مطبوع برای سالن‌های بزرگ، دفاتر بزرگ، اتاق‌های کنفرانس و غیره به ارمغان آورند.

2. داشتن هوایی مطبوع و ملایم

3. قابلیت تصفیه هوای داخلی در کنار جذب ذرات معلق در هوا

4. به ارمغان آوردن سریع تر دمای هوای دلخواه

5. قابلیت نصب در آب و هوای گرم و شرجی (مرطوب)

6. به همراه داشتن آسایش و رفاه بیشتر

7. صرفه جویی در مصرف آب

8. امکان به کارگیری برای ایجاد گرما در محیط

9. عملکرد بی صدا

10. برخورداری از طراحی شیک و زیبا

معایب اسپلیت

معایب اسپلیت

می‌دانیم که تمامی دستگاه‌ها در عین داشتن مزایای حائز اهمیت دارای معایبی نیز هستند و اسپلیت نیز از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه به معرفی برخی از معایب کولر اسپلیت اشاره خواهیم کرد.

1. می‌توان قیمت بالای کولرگازی را یکی از معایب آن دانست.

2. در صورتی که اسپلیت دچار نقص گردد حتما باید برای تعمیر آن به متخصص مراجعه کرد زیرا سیستم این کولرها نسبت به کولر آبی پیچیده تر است.

3. چنانچه محیط بیرون بسیار گرم باشد، می‌تواند عملکرد کولر گازی را تحت تاثیر قرار دهد و قدرت خنک کنندگی را کاهش دهد.

4. مصرف بالای برق و انرژی را می‌توان از دیگر معایب اسپیلت به شمار آورد.

5. از آنجایی که پیشینه استفاده از کولرهای آبی به سال‌ها قبل بر می‌گردد، اکثر افراد می‌توانند بدون نیاز به متخصص آن را نصب کنند اما برای نصب اسپلیت به نصاب حرفه‌ای نیاز خواهد بود.

بیشتر بخوانید:  علت آب دادن کولر گازی

طرز کار اسپلیت

از آنجایی که استفاده از کولرها گازی رواج پیدا کرده است، کمپانی‌های زیادی اقدام به تولید کولرهای گازی کرده‌اند و مدل‌های مختلفی را روانه بازار کرده‌اند و در این میان جهان تهویه ریما با برند ژاپنی دایکین نیز توانسته سهم بازار خوبی را برای خود به ارمغان آورد. امروزه این دستگاه‌ها توسط تولیدکنندگان مختلفی در سراسر جهان با قابلیت‌های متنوع ساخته می‌شوند، با این وجود معمولا طرز کار آن‌ها شباهت زیادی به یکدیگر دارد.

تمامی کولرهای گازی بر اساس سیکل تبرید تراکمی کار می‌کنند. روند کاری در اسپیلت‌ها بدین ترتیب است که در وهله اول مایع مبرد در کندانسور خنک می‌شود، این مایع مبرد به وسیله لوله مسی به شیر انبساطی منتقل می‌شود. با رسیدن مایع مبرد به شیر انبساطی، این مایع به صورت گاز مبرد در آمده و آماده جذب گرمای محیط به درون کویل پنل داخلی می‌شود. در نهایت گاز مبرد از میان کویل‌های پنل داخلی عبور می‌کند و به هوایی خنک و ملایم تبدیل می‌شود.

د این مطلب با انواع مدل های کولر اسپلیت آشنا شدید. برای آگاهی بیشتر از انواع این مدل ها و همینطور مشاوره انتخاب بهترین نوع اسپلیت برای فضای موردنظر خود می توانید با کارشناسان جهان تهویه ریما تماس بگیرید.

 

Call Now Button
× Chat
Verified by MonsterInsights