سبد خرید

اواپراتور چیست؟اجزاء، انواع و نحوه عملکرد دستگاه اواپراتور

در وسایل خنک کننده مانند چیلر، یخچال، کولر گازی و… برای خنک نگه داشتن سیستم از اواپراتورها استفاده ‌‌‌می‌‌کنند. اما اواپراتور چیست؟ این وسیله یکی از قطعات اصلی سیستم خنک کننده‌ها است و وظیفه آن جذب گرما را از ناحیه ای است که نیاز به خنک شدن دارد. در ادامه این مقاله به بررسی بیشتر درباره این سوال که اواپراتور چیست ‌‌می‌پردازیم.

اواپراتور‌ها در واقع نوعی مبدل حرارتی هستند که متشکل از لوله‌های مارپیچ هستند و سطح انتقال حرارت ‌‌می‌باشند. در چیلرها این سیستم وجود دارد عملکرد اواپراتور در چیلر و سایر سیستم‌های سرمایشی که از اواپراتور استفاده ‌‌می‌کنند، به گونه ای است که گرمای خارج شده از آب در حال گردش را به خود جذب ‌می‌کند و به مبرد که در حال تبخیر است. منتقل ‌می‌کند. توجه به عملکرد اواپراتور‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که میتواند علت یخ زدن لوله داکت اسپلیت باشد.

__________________________________________________________________

حتما بخوانید: نقش چیلر در صنایع غذایی

__________________________________________________________________

 

انواع اواپراتور چیلر

اواپراتورها چندین نوع مختلف دارند و انواع مدل اواپراتور به اشکال زیر طبقه بندی میشوند.

  • از نظر نوع ساخت:
  • اواپراتور سیم پیچ لوله برهنه
  • اواپراتور صفحه ای
  • اواپراتور پوسته و کویل
  • اواپراتور لوله پره دار
  • اواپراتور پوسته و لوله
  • اواپراتور لوله در لوله
  • با توجه به روش تغذیه مبرد یا شرایط عملیاتی:
  • اواپراتور انبساط خشک
  • اواپراتور غرق شده
  • با توجه به نحوه انتقال حرارت
  • همرفت طبیعی
  • همرفت اجباری

اواپراتور پوسته و لوله

این نوع اواپراتور که یکی از پرکاربرد‌‌ترین نوع اواپراتورها است، متشکل از یک پوسته فولادی به همراه تعدادی لوله مسی ‌می‌باشد. در داخل پوسته فولادی آب سرد شونده جریان دارد و در درون لوله‌های مسی مبرد سرد کننده عبور ‌می‌کند. میزان قطر و طول پوسته و همچنین قطر، تعداد و اندازه لوله‌های مسی به عواملی چون: مقدار ظرفیت برودتی، دمای مورد نیاز و حجم مبرد جریانی وابسته است.

اواپراتور پوسته و کویل

در اواپراتور پوسته و کویل، سیالی که باید تبخیر شود در خارج از لوله‌ها قرار ‌می‌گیرد. بسته به وضعیت انتقال حرارت، عملیات ایجاد حرارت ‌می‌تواند توسط هسته اتفاق بیفتد. اواپراتور پوسته و کویل معمولاً برای سیستم‌های تبرید در چیلرها استفاده می‌شود.

اواپراتور صفحه ای یا پلیتی (plate)

این نوع از اواپراتور از چندید لوله مسی ساخته شده که آن‌ها از داخل یک صفحه عبور ‌می‌کنند. وجود این صفحات سبب افزایش میزان انتقال حرارت خواهد شد. اواپراتور صفحه ای انواع مختلف و ابعاد متفاوتی دارد و بسته به کاربرد انتخاب ‌می‌شوند. اواپراتورها نقش مهمی‌ در اسپلیت مرکزی VRV دارند و وجودآن‌ها جهت تکمیل عملکردآن‌ها ضروری است.

اواپراتور انبساط مستقیم (shell and tube)

در این نوع اواپراتور، گاز داغ به داخل حوضچه ای از مایع تزریق و سبب تبخیر آن ‌می‌شود و پس از آن بخار با گاز خروجی منتقل ‌می‌شود. داکت اسپلیت‌ها از بخش‌های متنوعی ساخته شده اند که اواپراتور‌ها یکی از اصلی‌‌ترین اجزا آن محسوب ‌می‌شود. با مقایسه قیمت داکت اسپلیت از طریق مراجعه به سایت جهان تهویه ریما ‌می‌توانید بهترین نوع آن را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید.

اواپراتور سیلابی

اواپراتور سیلابی در واقع نسل جدید اواپراتورها محسوب ‌می‌شوند و از لحاظ ساختار کاملا بر عکس اواپراتور پوسته و لوله عمل ‌می‌کنند.در اواپراتورهای سیلابی آب درون لوله‌ها جریان دارد و مبرد در فضای پوسته حرکت ‌می‌کند. شرکت جهان تهویه ریما ارائه دهنده انواع محصولات مربوط به تهویه در بالاترین سطح کیفیت است که ما ‌می‌توانید محصولات مورد نظر را از این شرکت تهیه کنید.

اواپراتور چیلر فلودد (FLOODED)

اواپراتور چیلر فلودد در واقع نوعی چیلر است که در آن از اواپراتور فلودد یا غرقابی استفاده ‌می‌شود. این اواپراتور  با تغییر فاز از مایع به بخار، مبرد انرژی را به شکل گرما جذب ‌‌می‌‌کند و در نتیجه دمای سیال یا هوای اطراف مبرد را کاهش ‌می‌دهد.

کاربرد اواپراتور

یکی از روش‌ها استفاده از اواپراتور تحت عنوان تبخیر کننده سیالات درون لوله‌ها در سیستم‌های سرمایشی ‌می‌باشد. در طی فرایند تبخیر، سیال ابتدا وارد لوله‌ها شده و در فشار برابر با اتمسفر یا حدودی آن، با دریافت حرارت از سمت کویل‌ها تبخیر شده و از این طریق سبب کاهش دما خواهد شد. حالت دیگر استفاده از آن به عنوان جذب کننده حرارت سیالات موجود در لوله‌ها ‌می‌باشد. ابتدا سیال مبرد در فشار کمتر از اتمسفر درون کویل‌ها به گردش در ‌می‌آید و پس از آن اواپراتور با جذب گرما از سال دورن لوله یا هوا مقدار دمای سیستم را کاهش ‌می‌دهد. فرایند سرمایشی در داکت اسپلیت‌ها به واسطه وجود همین اواپراتور‌ها انجام ‌می‌گیرد. با خرید داکت اسپلیت اینورتر میتوان یک به تهویه مناسب ایجاد کرد.

مزایا اواپراتور چیلر

پیشتر به سوال که اواپراتور چیست پرداختیم. استفاده از آن‌ها مزایایی به همراه دارد که شامل هزینه نسبتاً کم، شیوه نگهداری آسان، نیاز به فضای کم و انتقال حرارت خوب ‌می‌شود. قیمت اسپلیت و خرید یکی ازآن‌ها از شرکت جهان تهویه ‌می‌توانید به بهبود تهویه هوا در فضای درونی ساختمان یا محل زندگی خود کمک کنید.

معایب اواپراتور چیلر

با وجود مزایایی قابل توجه ای که اواپراتور دارد ‌می‌تواند معایبی نیز به همراه داشته باشد. معایب رایج اواپراتورها این است که نیاز به فضای خاص برای خود دارد، ممکن است سبب ایجاد رسوب یا  پوسته پوسته شدن مواد شود و نیازمند گردش مجدد ‌‌می‌‌باشد.

تفاوت کندانسور و اواپراتور

کویل اواپراتور در داخل پلنوم بخش داخلی سیستم خنک کننده قرار دارد، در حالی که سیم پیچ کندانسور در قسمت بیرونی قرار دارد. کویل اواپراتور سرما تولید نمی‌کند. در عوض، با جذب گرمای نهان موجود در هوا با استفاده از مبرد درون کویل‌ها، گرما را از بین ‌می‌برد. کویل اواپراتور گرما را از هوا و مایعات داخل ‌می‌گیرد و سیم پیچ کندانسور گرما را در هوای بیرون آزاد ‌می‌کند.

طرز کار اواپراتور

شیوه کار اواپراتور‌ها در حالت کلی به گونه ای است که باعث تبخیر نوعی سیال درون یک سیستم خواهد شد. به صورت دقیق‌‌تر ‌می‌توان گفت که در اواپراتور نوعی سیال درون لوله‌ها جریان دارد و این سیال با جذب گرما و تبخیر شدن به گاز تبدیل ‌می‌شود.

افزایش عملکرد اواپراتور چیلر

پس از خرید چیلر شما ‌می‌توانید با اقدامتی مثل نگه داری صحیح و اصولی از پمپ درون اواپراتور، تصفیه آب ورودی به سمت لوله‌ها و اطمینان از تصویه بودن آن، ایجاد جریان آب مناسب و صحیح و همچنین تمیز کردن دوره ای بخش کویل‌های کندانسور و اواپراتور به بهبود عملکرد اواپراتور چیلر کمک ‌می‌کند.

Call Now Button
× Chat
Verified by MonsterInsights