سبد خرید

دلایل کریستاله شدن چیلر جذبی و نحوه رفع آن

اگر از چیلرهای جذبی استفاده کرده باشید حتماً بعد از مدتی کریستاله شدن آن را تجربه کرده‌اید. این موضوع یکی از موضوعات نگران کننده برای افرادی است که قصد خرید چیلرهای جذبی را دارند. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم در مورد علت کریستاله شدن چیلر جذبی با شما صحبت کنیم. در ابتدا بهتر است که با مفهوم این کریستاله شدن آشنا شویم و در ادامه علت کریستاله شدن چیلر جذبی را با هم بررسی کنیم.
اصولاً قبل از خرید کولر گازی و یا اسپیلت‌ها و چیلرهای مختلف باید در ابتدا چالش‌ها و مشخصات مربوط به این سیستم‌های تهویه و خنک کننده را بررسی کرد. پیشنهاد ما به شما این است که در ابتدا و قبل از هر خرید دستگاه تهویه مطبوع مرکزی مشخصات، امکانات و مشکلاتی که در آینده ممکن است برای آن رخ بدهد را مشخص کنید.
کریستاله شدن چیلر جذبی به این معنی است که غلظت لیتیوم بروماید، بیشتر از اندازه مجاز آن شده یا اینکه دمای لیتیوم بروماید کمتر از مقدار مجاز خود شده است. در این شرایط لیتیوم بروماید از حالت مایع خارج شده و شبیه به بلورهای نمک می‌شود که این موضوع باعث می‌شود داخل انشعابات و لوله‌ها مسدود شود. در صورتی که این موضوع برای مدت زیادی ادامه پیدا کند آسیب‌های زیادی به دستگاه وارد می‌شود. در ادامه دلایل این کریستاله شدن را با هم بررسی می‌کنیم.

__________________________________________________________________

بیشتر بخوانید: نحوه محاسبه برق چیلر

__________________________________________________________________

نفوذ هوا به داخل چیلر

اگر به هر دلیلی هوا داخل محفظه اپراتور دستگاه شود، فشار داخل دستگاه بالا می‌رود و همین موضوع باعث می‌شود که آبی که روی لوله‌ها ریخته می‌شود تبخیر شده و این موضوع عدم کارکرد بهینه دستگاه را نتیجه خواهد داد. در نهایت دمای آب چیلر بالا رفته، این موضوع باعث می‌شود که غلظت لیتیوم بروماید نیز افزایش پیدا کند و این موضوع کریستاله شدن لیتیوم بروماید را در پی خواهد داشت.

قطع جریان برق چیلر

یکی از علت‌های کریستاله شدن چیلر جذبی، قطع ناگهانی جریان برق است. در حالت عادی وقتی شما دستگاه را خاموش می‌کنید، فرایند رقیق سازی انجام می‌شود اما وقتی که جریان برق به صورت ناگهانی قطع می‌شود، بدون این که این محلول رقیق شود به حالت کریستال در می‌آید.

از کار افتادن ژنراتور

ممکن است که ژنراتور دستگاه به دلایل مختلفی از کار بیفتد، این از کار افتادگی باعث می‌شود که گرمایی که برای جداسازی بخار آب لیتیوم بروماید نیاز است وجود نداشته باشد، به همین دلیل لیتیوم بروماید دستگاه با دمای کم وارد مبدل حرارتی شده و این موضوع در نهایت باعث می‌شود که لیتیوم بروماید حاصل دمای کمی داشته باشد که باعث کریستال شدن آن می‌شود.

بروز اختلال در کارکرد برج خنک کننده

وجود اختلال و مشکل در عملکرد برج خنک کننده نیز باعث کریستاله شدن لیتیوم بروماید چیلر جذبی می‌شود. در واقع اگر به اندازه کافی آب در برج خنک کننده وجود نداشته باشد دمای ژنراتور بالا رفته و این موضوع غلیظ شدن بیش از حد لیتیوم بروماید را نتیجه می‌دهد. کریستاله شدن،  مسیر حرکت سیال را مسدود می‌کند.

کنترل و شناسایی کریستالیزه شدن

همانطور که در مورد آن صحبت شد، کریستاله شدن چیلر جذبی مشکلات زیادی را به دنبال خواهد داشت و در صورتی که مشکل حل نشود آسیب‌های جدی به موتور دستگاه وارد خواهد شد. به همین دلیل است که امروزه برای شناسایی و کنترل کریستالیزه شدن، سنسورها و سیستم‌های کنترلی زیادی ساخته شده‌است که در چیلرهای جذبی مدرن استفاده می‌شوند. این سنسورها و سیستم‌های کنترلی می‌توانند کریستاله شدن چیلر جذبی را در اولیه‌ترین مراحل هشدار دهد. اما این موضوع باعث می‌شود که هزینه این دستگاه‌ها تا حد زیادی افزایش پیدا کند تا حدی که خرید این چیلرهای جذبی در بسیاری از مواقع توجیه اقتصادی نداشته باشد. همین موضوع باعث کاهش فروش چیلرهای جذبی شده است. البته پیشنهاد ما این است که این چیلرها را از فروشگاه‌های معتبر و با انصاف که قیمت‌های نجومی برای چیلرهای جذبی درخواست نمی‌کنند خریداری کنید. یکی از این فروشگاه‌های معتبر، فروشگاه جهان تهویه ریما است که دارای سابقه زیادی در فروش انواع کولرهای گازی و سیستم‌های تهویه و خنک کننده است. البته شما می‌توانید داخل سایت ما، قیمت دیگر محصولات مثل قیمت چیلر تراکمی، قیمت اسپیلر مرکزی و … را نیز مشاهده کنید.

تغییرات دمایی زیاد در دمای آب برج خنک کننده

یکی دیگر از دلایل کریستاله شدن چیلر جذبی، تغییر دمایی زیاد برای دمای آب برج خنک کننده یا همان کولینگ تاور است. اگر دمای آبی که در برج خنک کننده وجود دارد بیشتر از حد مجاز کاهش پیدا کند غلظت لیتیوم بروماید موجود افزایش پیدا کرده و این موضوع باعث کریستاله شدن لیتیوم بروماید و در نتیجه بسته شدن مسیر عبور سیال می‌شود.

از کار افتادن یا وجود اختلال در عملکرد برج خنک کننده

برج خنک کننده یا همان کولینگ تاور یکی از قسمت‌های بسیار مهم چیلرهای جذبی هستند. اگر به هر دلیلی این قسمت یعنی برج خنک کننده به درستی کار نکند و یا اینکه آب داخل کولینگ تاور مسدود شود یا با کاهش آب روبرو شود، دمای ژنراتور دستگاه از اندازه مجاز آن بیشتر شده و در نتیجه محلول لیتیوم بروماید غلیظ می‌شود که این موضوع کریستاله شدن این محلول را نتیجه خواهد داد. برای این شرایط معمولاً یک لوله بین خروجی پمپ لیتیوم بروماید غلیظ و ورودی پمپ محلول لیتیوم بروماید رقیق قرار داده می‌شود تا با ترکیب این دو نوع لیتیوم بروماید، محلول رقیق‌تری را در اختیار داشته باشیم.

علایم کریستال چیلر جذبی

یکی از سوالاتی که در حوزه کریستاله شدن چیلر جذبی ممکن است برای شما به وجود آمده باشد این است که علائم این کریستاله شدن چیست؟

  •  از رایج‌ترین علائم کریستاله شدن چیلر جذبی می‌توان به بالا رفتن دمای آب سرد در ساختمان اشاره کرد.
  • پمپ حاوی محلول دستگاه  به شکل غیر عادی سر و صدای زیاد و اضافی تولید می‌کند.
  • لوله‌ای به شکل U که حاوی محلول است گرم‌تر از حالت عادی می‌شود.
  • اندازه محلول یعنی همان لیتیوم بروماید کاهش پیدا می‌کند تا حدی که با استفاده از شیشه‌ای که می‌توان داخل این محلول را مشاهده کرد، قابل رویت و دیدن نباشد.

اما بعضی دیگر از سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی دیگر نیز وجود دارند که هر کدام از آن‌ها، ویژگی‌ها و مشخصات زیادی دارند. امروزه داکت اسپیلت‌ها طرفداران بسیار زیادی دارند. قیمت داکت اسپلیت با توجه به امکاناتی که دارد بسیار مناسب و مقرون به صرفه است.

چگونگی کریستال در چیلر جذبی

در مورد اینکه کریستاله شدن در چیلر جذبی به چه صورت انجام می‌شود در قسمت‌های بالاتر به صورت خلاصه  صحبت کردیم. اما به زبان ساده باید گفت کریستاله شدن چیلر جذبی، به‌معنی غلیظ شدن محلول لیتیوم بروماید در آن است. در این غلیظ شدن این محلول به شکل دانه‌های نمک در می‌آید و این موضوع باعث می‌شود که مسیر لوله‌ها مسدود شود. اساسی‌ترین قسمتی از دستگاه که کریستاله شدن در آن انجام می‌شود، خروجی مبدل حرارتی است. این موضوع به این دلیل است که در این قسمت از دستگاه غلظت لیتیوم بروماید بیشتر از قسمت‌های دیگر است و حرارت زیادی از دست می‌رود و دما تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. اما چیلرهای دیگری نیز وجود دارند که هر کدام از آن‌ها، ویژگی‌ها و مشخصات مخصوص به خود را دارند، مثلا چیلر سانتریفیوژ که در دسته چیلرهای تراکمی قرار می‌گیرند. برای خرید چیلر سانتریفیوژ نیز می‌توانید به سایت جهان تهویه ریما مراجعه کرده و بعد از مشاهده مشخصات این چیلر و مقایسه قیمت آن با سایر مجموعه‌ها، آن را خریداری کنید.

نحوه رفع کریستال چیلر جذبی

در قسمت بالا تر در مورد نحوه چگونگی و علل به وجود آمدن کریستال در چیلر جذبی با شما صحبت کردیم و از آسیب‌هایی که این مشکل می‌تواند برای دستگاه به وجود بیاورد نیز هشدار دادیم. حالا برای رفع این مشکل باید چه کارهایی انجام داد. برای رفع رفع کریستال چیلر جذبی روش‌های مختلفی وجود دارد که از مهمترین راه های برطرف سازی کریستال شدن چیلر  می‌توان به استفاده از لوله ضد کریستال، رقیق‌سازی مبرد مایع ،اورلود و حرارت‌دهی به بدنه پمپ اشاره کرد. اما از رایج ترین روش‌هایی که برای رفع این مشکل انجام می‌شود گرم کردن یا همان حرارت‌دهی به بدنه پمپ است. برای اینکه در این فرآیند گرم کردن هیچ آسیبی به حسگرهای دستگاه وارد نشود باید قبل از این حرارت‌دهی، آن‌ها را از غلاف خود خارج کرد. البته بسیاری از چیلرهای جذبی دارای یک شیر برای فرایند رقیق سازی هستند که در این شرایط باید شیر را تا انتها باز کرد.

Call Now Button
× Chat
Verified by MonsterInsights