سبد خرید

تهویه مطبوع چیست و انواع آن کدام است؟

تهویه مطبوع چیست؟ خیلی ها آگاهی دقیقی از این سیستم هوارسانی دلنشین ندارند و نمی‌دانند حضور آن در محیط‌های مختلف اعم از ساختمان‌های اداری، تجاری، مسکونی و… به چه میزان با ارزش و حیاتی است. تهویه مطبوع یکی از شاخه‌های اثربخش علم مهندسی مکانیکی است که بر کنترل دما، تهویه و کیفیت هوای داخل ساختمان تمرکز دارد. اگر کمی گسترده‌تر نگاه کنیم به مباحث پرکاربرد علم مکانیکی مواجه می‌شویم که شامل سیستم‌های گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع است. این موضوع علمی را با نام اختصاری HVAC نیز می‌شناسند و برخی اوقات با سیستم تهویه مطبوع اشتباه گرفته می‌شود. در حالی‌که این سیستم بخشی از موضوع علمی HVAC است.
هدف از پایه‌گذاری سیستم تهویه مطبوع و تجهیزات آن، کنترل کیفیت هوا و ارائه محیطی سرشار از آرامش و بدون آلودگی است که ساکنین آن به خیال راحت به فعالیت‌های روزانه رسیدگی کنند و از کیفیت هوا و دما متعادل لذت ببرند.

تهویه مطبوع با نام‌های جذاب دیگری مانند هوارسانی دلپذیر یا هوای دلپذیر شناخته می‌شود. نقش اصلی این سیستم خلق محیطی برای زندگی بهتر و احساس آسوده‌تر است که ساکنین و کارکنان مجموعه فعالیت‌های روزانه را در بالاترین کیفیت انجام دهند. همچنین اگر محصول یا فرآوری در محیط نگهداری می‌شود تحت تغییرات آب و هوایی قرار نگیرد.
این‌روزها با افزایش روزانه آلاینده‌ها، ویروس‌های خطرناک و محبوبیت زندگی ماشینی، آرزوی هوای سالم و پاکیزه محال و سلامتی زندگی انسان در خطر است. به همین دلیل، وجود سیستمی مناسب برای ارائه هوایی پاکیزه و مطبوع در ساختمان‌های مختلف به‌خوبی می‌توان زندگی انسان را نجات دهد و تحت تأثیر قرار گرفتن آن‌ها در برابر آلودگی‌ها پیشگیری کند.

______________________________________________________________________________________

بیشتر بخوانید: پکیج چیست؟

______________________________________________________________________________________

انواع تهویه مطبوع

دستگاه تهویه مطبوع مرکزی فعالیت های متنوعی مانند کنترل رطوبت، بهبود کیفیت هوا و تنظیم دما انجام می دهند و حتی برخی مدل های آن ضدعفونی کردن محیط را نیز برعهده دارند. بنابراین با توجه به نیاز هر ساختمانی سیستم تهویه انتخاب و تنظیم می شود. این روزها شاهد انواع تهویه مطبوع هستیم که با امکانات و ویژگی های منحصربه فرد طراحی می شوند که در این بخش با چند نمونه از رایج ترین آن آشنا می شوید:

چیلر یا مینی چیلر در کنار بویلر موتورخانه

بویلر و چیلر در کنار هم توانایی کاهش و افزایش دما محیط را دارد. بولیرها با افزایش دمای آب و انتقال آن از راه لوله‌کشی به فن کویل ها، هواسازها یا رادیاتور درون ساختمان گرمای لذت‌بخش را ایجاد می‌کند. چیلرهای نیز با کاهش دمای آب و انتقال آن به فن ها و هواسازهای داخل محیط موجب حذف گرما خواهد شد.
برند دایکین یکی از پیشنهادهای ویژه برای خرید چیلر است که توسط برند پرطرفدار ژاپنی ارائه می‌شود. این شرکت در زمینه تولید سیستم‌های تهویه فعالیت دارد و در سال 2014 با برند معروف یک کوی آمریکا وارد همکاری شده‌است. خرید چیلر دایکین یکی از رایج‌ترین انتخاب‌های طراحان داخلی است که تصمیم دارند بالاترین کیفیت تهویه را برای ساختمان‌های مختلف اداری، تجاری و صنعتی ارائه دهند.

سیستم گرمایشی و سرمایشی GHP

سیستم معرفی شده یکی از مدرن ترین دستگاه های تهویه موجود در بازار است که با سوخت گاز شهر کار می کند و هر دو گزینه افزایش و کاهش دما را نیز ارائه می دهد.

اسپلیت و داکت اسپلیت

بی‌شک با ساختار و عملکرد اسپلیت آشنایی بیشتری دارد. راکت اسپلیت نیز شباهت بسیار شبیه این دستگاه دارد. تنها تفاوت آن پنل داخلی است که از طریق کانال‌کشی هوای گرم یا سرد به‌طور همزمان به قسمت‌های مختلف ساختمان ارائه می‌دهد. چنین طراحی بسیار پرطرفدار و خاص است و دیگر دغدغه ارائه هوای مناسب به دیگر قسمت‌های ساختمان وجود ندارد.
برای تهیه اسپلیت نیز می‌توانید دایکین را انتخاب کنید. خرید اسپلیت دایکین نیز یکی از انتخاب‌های ویژه و مطمئن برای بهره‌مندی از سیستم تهویه مطبوع ایده‌آل است که شرکت جهان تهویه ریما در این زمینه به‌صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کند. این شرکت فعالیت خود را از سال 1385 آغاز کرد و خیلی زود توانست بهترین شرایط خرید را برای مخاطبین ارائه دهد. جهان تهویه ریما هم اکنون با عنوان اولین شرکت تولیدی سیستم تهویه رضایت مشتریان را کسب کرده است و طراحی دستگاه های آن در بازار حرف اول را می زند.

دستگاه زنت

این دستگاه کمی با دیگر دستگاه‌های معرفی‌شده متفاوت است و برای اجرا سیستم سرمایشی از فرایند پاشش آب در هوا استفاده می‌کند. در واقع، دستگاه با بهره‌مندی از پوشال و پاشش آب روی آن، دمای هوا کاهش پیدا می‌کند. دستگاه زنت برای ایجاد گرما نیز از کویل آب گرم برخوردار است.

تجهیزات تهویه مطبوع

انواع تهویه مطبوع برای ارائه عملکرد درست نیاز به اجزای مختلفی دارند و طرز کار تجهیزات تهویه مطبوع بر کیفیت کل سیستم تأثیرگذار است. به‌طور کلی، سیستم‌های تهویه از اجزای مختلف گفته‌شده در ادامه تشکیل می‌شوند:

منبع

سیستم تهویه هوا دارای دو منبع حرارتی و برودتی است. منبع حرارتی توانایی تولید هوا گرم را دارد و با مصرف سوخت یا الکتریسیته این‌کار  را انجام می‌دهند. منابع برودتی نیز برای ایجاد سرما مورد نیاز تعبیه‌شده اند که بر اثر تبخیر ماده‌ای به‌نام مبرد این‌کار را انجام می‌دهند. هر چقدر سرعت تبخیر بالاتر رود، دمای سرمایشی کاهش پیدا می‌کند.

توزیع

این قسمت از اجزای مختلفی تشکیل می‌شود که اثر گرمایشی یا سرمایشی را به منتقل می‌کند و به محیط مورد نظر می‌رساند. از اجزای اصلی توزیع می‌توان به هواکش‌ها، لوله‌کشی ها، کانال‌ها، پمپ و فن ها اشاره کرد.

تحویل

از دیگر اجزای سیستم تهویه مطبوع می‌توان به بخش تحویل اشاره کرد که این بخش به تنهایی به قسمت های گفته در زیر تقسیم می شود:

کویل: کویل ها وظیفه تبادل حرارت را دارند و از لوله‌های مسی خمیده تشکیل‌شده اند. این قسمت از سیستم می‌تواند از نظر سیال ها به سه دسته هوا به هوا، آب به آب و آب به هوا و بلعکس تقسیم می‌شود.
رادیاتور: این قسمت سیستم گرمایشی سیستم است که به‌کمک آب داغ، گرما مورد نیاز را تولید می‌کند و باعث کاهش رطوبت هوا می‌شود.

اجزای کنترل‌کننده

اجزای کنترل‌کننده سیستم توانایی کنترل و تنظیم کارکرد بخش‌های مختلف را دارند که مهم‌ترین بخش آن مخزن انبساط است. این مخزن کنترل‌کننده تغییرات حجم سیال است و معمولاً در سیستم‌های بر پایه جریان حضور دارد. زیرا هنگام تغییر دمای سیال، حجم آن نیز تغییر می‌کند و این اتفاق بر کل سیستم و مدار آن اثرگذار است.
سیستم تهویه مطبوع یکی از مهم‌ترین تجهیزات ساختمانی است که در فصول گرم، هوای تازه و خنک را ارائه می‌دهد و در فصل سرما توانایی تولید هوای گرم را دارد. علاوه بر این، به کنترل کیفیت و کاهش آلاینده‌های موجب در هوا بسیار کمک می‌کند و باعث تولید هوا با رطوبت ایده‌آل می‌شود.

نحوه عملکرد سیستم‌های تهویه مطبوع

فعالیت انواع سیستم‌های تهویه مطبوع بدین گونه است که با کمک سیستم تنظیم‌کننده خودکار به کاهش یا افزایش دما قسمت‌های مختلف ساختمان یا خانه می پردازند. همچنین این سیستم توانایی تشخیص درجه حرارتی محیط را دارد و حضور سیم‌پیچ ها یا کویل ها گرما یا سرما مورد نیاز تولید و به محیط مورد نظر منتقل می شود. گرم کردن دما با استفاده از بویلر و کاهش دما  توسط چیلر انجام می‌شود.
در اولین مرحله هوا بیرون به داخل سیستم هدایت می‌شود و سپس هنگام عبور هوا از سیم‌پیچ ها، به دمای ایده‌آل می‌رسد. در آخر نیز به محیط بر می‌گردد. همیشه بخشی از هوا نیز به سیستم تهویه منتقل و به هوای تمیز و پاکیزه منتقل می‌شود.
عملکرد دستگاه‌های تهویه مطبوع نیز به‌گونه ای است که با جمع‌آوری هوای گرم داخل محیط و انتقال به بیرون، موجب کاهش دمای می‌شود. چنین سیستم تهویه ای را می‌توانید داخل خودروها مشاهده کنید.

Call Now Button
× Chat
Verified by MonsterInsights