سبد خرید

ضریب EER چیست و نحوه اندازه گیری آن

وقتی صحبت از استفاده از کولر گازی حتی به جای بخاری برقی و امثال آن می‌شود، اولین سوالی که به ذهن خطور می‌کند میزان مصرف برق و قبض برق ناشی از آن است؛ شاید برای شما این سوال پیش بیاید که ضریب EER چیست؟ EER در واقع رتبه‌بندی عملکرد انرژی برای دستگاه‌های خنک‌کننده است. نسبت بهره وری انرژی در دستگاه‌های تهویه مختلف به دلیل آنکه به کارایی انرژی مربوط می‌شود،اهمیت زیادی دارد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر به سوال ضریب EER چیست؟ بپردازیم.
نسبت بازده انرژی (EER) که گاهی اوقات رتبه‌بندی بازده انرژی هم نامیده می‌شود، مقداری است که توسط صنعت تهویه مطبوع برای تعیین میزان توان خنک‌کننده یک تهویه مطبوع برای مقدار معینی از انرژی الکتریکی استفاده می‌شود. همانطور که از نام آن مشخص است، این ضریب نسبتی است که بین دو کمیت، انرژی خروجی به شکل سرمایش و انرژی ورودی که همان برق مصرفی برای تامین سرمایش است، بر قرار است. خروجی خنک کننده با واحد حرارتی بریتانیا (BTU) اندازه گیری می‌شود و ورودی برق مصرفی بر حسب W بر ساعت است. هر چه نسبت بهره وری انرژی بالاتر باشد، دستگاه از نظر انرژی کارآمدتر است. ضریب EER در کولر گازی را اغلب می‌توان روی برچسب کنار دستگاه تهویه مطبوع با عنوان «راهنمای انرژی» پیدا کرد. توجه داشته باشید که هنگام خرید چیلر دایکن و کولر گازی جدید حتما به آن توجه کنید.

______________________________________________________________________________

برای مطالعه: کندانسینگ یونیت چیست

______________________________________________________________________________

مزیت‌های ضریب EER بالا

صرفه جویی قابل توجه در انرژی

EER بالاتر مستقیماً به مصرف انرژی کمتر کمک کرده و در نتیجه قبوض انرژی‌های مصرفی مانند آب و برق کاهش می‌یابد.

خنک کننده بهتر

به طور کلی، سیستم‌های تهویه مطبوع که دارای EER بالاتری هستند، از فناوری‌های بهتری نیز استفاده می‌کنند. این ویژگی‌ها قدرت خنک کنندگی کولر را بهبود می‌بخشد.

هزینه چرخه عمر کمتر

کولرهای گازی که دارای EER بالاتر، با هزینه اولیه بیشتری همراه هستند، اما این هزینه با هزینه کمتر در طول عمر کولر گازی جبران می‌شود. یک تهویه مطبوع جدید و بهتر از فناوری‌های جدید استفاده می‌کند و کمتر به مشکلات فنی دچار می‌شود. جهان تهویه ریما ارائه دهنده انواع کولرهای گازی و سیستم‌های تهویه با بالاترین ضریب EER می‌باشد.

تولید کربن کمتر

یک سیستم با راندمان بالاتر می‌تواند با محیط زیست سازگارتر باشد و در جهت حفظ آن کمک کند‌. در شرایط کنونی، همه ما باید نقش خود را در حفاظت از محیط زیست و کاهش مصرف انرژی ایفا کنیم.

نحوه اندازه گیری ضریب EER

پس از دانستن این موضوع که ضریب EER چیست نوبت به نحوه اندازه گیری آن می‌رسد؛ EER بر حسب ظرفیت و توان محاسبه می‌شود. ظرفیت بر حسب BTU  اندازه گیری می‌شود و به اندازه یک واحد تهویه مطبوع یا میزان گرمایش و سرمایش یک واحد اشاره دارد؛ توان با W (یا وات) اندازه گیری می‌شود. برای یافتن EER از این دو متغیر، به سادگی ظرفیت (BTU) را بر توان (W) تقسیم کنید. BTU/W = EER
بالاتر یا پایین بودن میزان EER می‌تواند بر قیمت چیلر آب خنک یا هر دستگاه خنک کننده دیگری تاثیر بگذارد.

نحوه محاسبه ضریب EER

نسبت بازده انرژی یک سیستم گرمایش یا سرمایش معمولاً با تقسیم گرمای خروجی سیستم بر توان ورودی محاسبه می‌شود.

EER = خروجی سرما / ورودی برق

برای مثال، بسته به اندازه اتاق شما، یک سیستم تهویه مطبوع استاندارد ممکن است دارای رتبه ۱۰۰۰۰ BTU باشد. اگر این واحد از 1200 وات انرژی الکتریکی استفاده کند، امتیاز آن 8.3 محاسبه می‌شود، زیرا مجموع 10000 BTU تقسیم بر 1200 وات برابر با 8.3 است.

10000 / 1200 = 8.3 EER

فرمول محاسبه ضریب EER

محاسبه رتبه بازده انرژی (EER) برای یک کولر گازی بسیار ساده است. تنها چیزی که باید بدانید دو معیار مهم و تاثیرگذار است:

1) ظرفیت کولر گازی (BTU)

2) قدرت تهویه مطبوع (وات)

برای بدست آوردن EER، فقط ظرفیت (BTU) را با توان آن (وات) تقسیم کنید.

EER = ظرفیت (بر حسب BTU) / توان (بر حسب وات)

میتوانید از این فرمول برای محاسبه EER دستگاه‌های تهویه مانند چیلر‌ها استفاده کنید و با مقایسه قیمت چیلر سانترفیوژ ‌آن‌ها را خریداری کنید.

تفاوت‌های ضرایب EER و SEER چیست؟

SEER مخفف عبارت Seasonal Energy Efficiency Ratio است.SEER مثل  EER به نسبت خروجی خنک کننده به برق ورودی اشاره دارد، اما تفاوت اصلی این است که SEER در کل فصل تابستان محاسبه می‌شود. SEER با استفاده از دمای ثابت داخلی در طول فصل محاسبه می‌شود، در حالی که دمای بیرون می‌تواند از 60 درجه فارنهایت تا 100 درجه فارنهایت متفاوت باشد. این کار برای اطمینان از رتبه‌بندی بازده در طول فصل تابستان به طور میانگین محاسبه می‌شود. برعکس، EER یک کولر گازی در دمای ثابت داخلی و خارجی محاسبه می‌شود. بنابراین، EER به جای تصویر کاملی از صرفه جویی انرژی در یک دوره طولانی‌تر، تصویری سریع و کلی از کارایی کولر گازی ارائه می‌دهد. EER با استفاده از دمای بیرونی 95 درجه فارنهایت محاسبه می‌شود در حالی که دمای داخل 80 درجه فارنهایت با رطوبت نسبی 50 درصد است.

Call Now Button
× Chat
Verified by MonsterInsights