سبد خرید

چیلر مدولار چیست و چه مزایایی دارد؟

اگر بخواهید بدانید چیلر مدولار چیست  لازم است با عملکرد چیلرها تا حدودی آشنا باشید. با توجه به اینکه کار چیلرها تهویه مطبوع هوا با ایجاد سرمایش مناسب در محیط است، چیلرهای مدولار به دلیل نوع ساختار و طراحی ویژه خود عملکرد قوی تری در تهویه هوا دارند. با این تعریف کلی می توان پی به پاسخ این سوال که چیلر مدولار چیست برد.
چیلرهای مدولار در واقع همان چیلرهای ماژولاری هستند که تعداد بیشتری کمپرسور با مدارهای مبرد در آن استفاده شده است. این چیلرها انواع مختلفی دارند که در دسته بندی های زیر قرار می گیرند:

  • هوا خنک
  • آب خنک

نکته مهمی که در زمان خرید چیلر به ویژه چیلرهای مدولار باید به آن توجه کنید نخست مربوط به کمپرسورهای به کار رفته در آن و پس از آن مدارهای مبردی است که در دستگاه  تعبیه شده است. از همین رو لازم است علاوه بر کسب اطلاعات بیشتر درباره این دستگاه ها خرید خود را از شرکت های معتبر و باسابقه انجام دهید. خرید انواع دستگاه های سرمایشی و گرمایشی مانند خرید کولر گازی دایکن و انواع دیگر دستگاه ها نیازمند راهنمایی و مشاوره از سوی فروشنده و آگاه سازی مشتری برای داشتن خرید مناسب با نیاز او است.
شرکت جهان تهویه ریما یکی از شرکت های معتبر با سابقه حدود دو دهه در زمینه تولید دستگاه های تهویه مطبوع در کشور است که می توانید جهت خرید انواع چیلر و نیز استعلام قیمت چیلر هوا خنک، آب خنک، مدولار و معمولی با کارشناسان تماس بگیرید.

_____________________________________________________________________________

بیشتر بخوانید:ضریب EER چیست

_____________________________________________________________________________

 

 ویژگی های چیلر ماژولار

پس از آنکه دانستید چیلر ماژولار چیست لازم است با ویژگی های آن نیز آشنا شوید. مهمترین ویژگی های چیلرهای ماژولار عبارت است از:

  • سیستمی چند مداره با چند کمپرسور  و مدار مبرد
  • استفاده 50 درصدی از ظرفیت دستگاه در زمان فعالیت
  • استفاده از اپراتورهای آموزش دیده برای کنترل و نظارت بر عملکرد دستگاه

 

مزایای چیلر ماژولار

تفاوت چیلر مدولار با معمولی در نوع ساختار آن، تفاوت در عملکرد آن ها را نیز به همراه دارد. همین موضوع سبب می شود تا چیلرهای ماژولار نسبت به چیلرهای معمولی دارای مزیت هایی باشند که مهمترین آن ها عبارت است از:

  • مصرف پله ای انرژی و در نتیجه کاهش مصرف انرژی: تعداد بالای کمپرسورها با توجه به ظرفیت تناژ تبرید مورد نیاز در چیلرهای مدولار و نیز افزایش مدارهای مبرد بار شبکه به صورت پله ای است، در نتیجه میزان مصرف انرژی کاهش پیدا می کند در حالی که میزان سرمایش دستگاه بسیار بیشتر از چیلرهای معمولی است.
  • کم شدن میزان استهلاک چیلر مدولار: به دلیل فعالیت چیلرهای مدولار به صورت کم بار در زمان فعالیت، از همین رو میزان استهلاک دستگاه کاهش می یابد. به دلیل داشتن چند کمپرسور و مدار مبرد و عدم فعالیت همزمان این اجزا یکی از علل اصلی کاهش استهلاک است. در نتیجه عمر دستگاه افزایش و میزان خرابی و تعمیرات به همان نسبت کاهش پیدا می کند.
  • تعمیر سریع چیلرهای مدولار: به دلیل فعالیت تعدادی از کمپرسورها و توقف فعالیت تعدادی دیگر از آن ها، در صورتی که یکی از کمپرسورها دچار مشکل شود به راحتی می توان آن را برای انجام تعمیرات از مدار دستگاه خارج کرد.
  • امکان اضافه کردن کمپرسور یا مدار مبرد به دستگاه: این چیلرها به گونه ای تعبیه شده که می توان در صورت نیاز به افزایش کارکرد دستگاه، ظرفیت دستگاه را با افزودن یک یا چند چیلر دیگر افزایش داد.
  • کم شدن آلودگی صوتی دستگاه با توجه به اینکه چیلرهای مدولار غالبا با کمتر از 50 درصد توان خود فعالیت می کند این موضوع به کم شدن صدای دستگاه و کاهش آلودگی صوتی کمک می کند.

معایب چیلر ماژولار

در کنار مزیت هایی که برای چیلر مدولار گفته شد اما این چیلرها معایبی نیز دارند که عبارت است از:

  1. در صورت بی توجهی به تعمیر  و سرویس به موقع چیلر مدولار این دستگاه می تواند در بلند مدت با آسیب به لایه اوزون برای محیط زیست مخاطره آمیز باشد.
  2. ظرفیت اضافه این چیلرها باعث افزایش تغذیه الکتریکی این دستگاه ها به صورت جداگانه در هر یک از مدارها شود.

 کاربردهای چیلر ماژولار

چیلرهای مدولار کاربردهای مختلفی دارد که عمدتا این کاربردها ارتباط مستقیم با محیطی که قرار است سرمایش محیط تامین و تهویه مطبوعی در محیط ایجاد شود، دارد. از مهمترین کاربردهای چیلر ماژولار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده ساختمان های مسکونی
  • ساختمان های تجاری
  • ساختمان های صنعتی
  • مراکز دیتاسنتر
  • سردخانه ها

بخش های مختلف چیلر ماژولار

بخش های مختلف چیلر ماژولار عبارت است از:

  • کمپرسور
  • کندانسور
  • دستگاه انبساط
  • اواپراتور

 

مقایسه چیلر مدولار با معمولی

آنچه در چیلرها تفاوت ایجاد می کند مربوط به کمپرسور و مدار مبرد در آن است. در چیلرهای معمولی یک کمپرسور و یک مدار مبرد جانمایی شده است این در حالی است که در چیلرهای مدولار از چند کمپرسور و مدار مبرد استفاده می شود. همین تفاوت  البته در دستگاه های چیلر مزیت هایی به همراه دارد. عمده ترین مزیت نیز تولید سرمایش و گرمایشی است که در ساختمان ایجاد می کند و شاید برای شما جالب باشد که بدانید علی رغم کارکرد بیشتر دستگاه اما در مقایسه با چیلرهای معمولی مصرف انرژی کمتر است.

نصب چیلر ماژولار

برای نصب چیلر ماژولار باید دستگاه در مسیر جریان هوای آزاد قرار گیرند. چرا که این دستگاه نیازمند هوای آزاد و نیز دفع گرما است. از همین رو باید برای نصب دستگاه موقعیت چیلر به تناسب فاصله ای ساختمان، ارتفاع دیوارها و نیز جنس دیوارها انتخاب شود.

Call Now Button
× Chat
Verified by MonsterInsights