سبد خرید

دستگاه زنت چیست؟مزایا و معایب زنت (zent)

زنت چیست و‌ چه کاربردی دارد؟ زنت یک دستگاه تهویه هوا تولید ایران است که اغلب در سوله‌ها و محیط‌های تجاری و مسکونی استفاده می‌شود. این دستگاه به عنوان سیستم هوای چهار فصلی عمل کرده و موجب ایجاد هوای سرد و گرم و افزایش رطوبت هوا در فصل‌های مختلف سال می‌شود. برای خرید دستگاه زنت و اطلاع از قیمت داکت اسپیلت دایکن و سایر محصولات مشابه و خرید چیلر سانتریفیوژ می‌توانید به وب سایت‌های فروشگاهی معتبر مراجعه کنید. در ادامه این مقاله به معرفی بیشتر در رابطه با زنت چیست و ویژگی‌ها و اجزای آن می‌پردازیم.

__________________________________________________________________

حتما بخوانید: چیلر جذبی چیست؟

__________________________________________________________________

ویژگی های زنت

دستگاه زنت با شرایط آب و هوایی کشورمان تولید شده است و قابلیت انتقال هوای سرد و گرم را در فصول مختلف سال دارد. این دستگاه موجب صرفه جویی در مصرف انرژی می‌شود و جریان هوای سرد و گرم را در مدت زمان کوتاهی به محیط ارسال میکند. این دستگاه قیمت کمتری نسبت به سایر دستگاه‌های مشابه دارد و قابلیت استفاده در تمامی فضاها را دارد. برای خرید این دستگاه و دستگاه‌های مشابه مانند خرید چیلر آب خنک می‌توانید به وب سایت‌های فروشگاهی معتبر مراجعه کنید.

اجزای اصلی دستگاه زنت

دستگاه زنت اجرای مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به دریچه ورود هوای تازه به دستگاه تهویه، دریچه ورود هوای برگشتی،  کانال خروج هوای سرد و گرم از دستگاه،  سیستم فیلتراسیون، فن و موتور الکتریکی، مبدل حرارتی،  پمپ آب و پوشالها یا پدهای سلولوزی،  سیستم ایجاد رطوبت در زمستان، اشاره کرد.

انواع دستگاه زنت

دستگاه زنت در انواع مدل‌های متفاوت توسط شرکت‌ها و برند‌های مختلف طراحی و تولید شده و به بازار عرضه می‌شود. دستگاه‌های تهویه زنت تنها در شکل ظاهریشان تفاوت دارند و انواع آن‌ها به صورت زیر است:

  • دستگاه زنت ایستاده
  • دستگاه زنت افقی
  • دستگاه زنت سقفی

مزایای دستگاه زنت

دستگاه تهویه زنت نیز مانند هر دستگاه و محصولی مزایا و معایبی دارد و به مزایا و معایب زنت نیز در این مقاله اشاره شده است. اما به صورت کلی این دستگاه به دلیل مزایا و قابلیت‌هایی که دارد بسیار محبوب شده و در کاربری‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله مزایای این دستگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

  • قیمت ارزان نسبت به سیستم‌های تهویه دیگر مانند چیلر
  • استفاده از دستگاه در چهار فصل سال به صورت سرمایشی و گرمایشی
  • نصب و راه اندازی آسان دستگاه
  • صرفه جویی در مصرف انرژی و برق
  • عدم نیاز به سیستم رادیاتور و لوله کشی در ساختمان‌ها
  • قابلیت افزایش رطوبت هوا در فصل زمستان
  • ایجاد یک جریان هوای ملایم در داخل ساختمان‌ها

معایب دستگاه زنت

یکی از معایب دستگاه زنت این است که نمی‌توان از آن در مناطقی با شرایط آب و هوایی مرطوب استفاده کرد، زیرا با تبخیر هوا در حالت سرمایشی، موجب افزایش میزان رطوبت هوا می‌شود. این دستگاه مانند کولرهای آبی از آب برای سیستم سرمایشی استفاده می‌کند که میزان مصرف آب را افزایش می‌دهد. همچنین هوای سرد و گرم از طریق کانال‌ها به یک اندازه صورت در محیط پخش می‌شود و امکان کاهش یا افزایش دما از طریق کانال‌ها وجود ندارد.

کاربرد دستگاه زنت

از دستگاه تهویه هوای زنت در مراکز  صنعتی و سوله‌ها که رطوبت به میزان کافی وجود ندارد و تهویه هوای سرد و گرم انجام نمی‌شود، برای تولید جریان هوای سرد و گرم و ایجاد رطوبت هوا استفاده می‌شود.  این دستگاه همچنین قابلیت استفاده در منازل مسکونی و محیط‌های تجاری و اداری را نیز دارد. برای خرید و اطلاع از قیمت دستگاه تهویه زنت و خرید اسپیلت دایکن می‌توانید به نمایندگی‌ها و وب سایت‌های معتبر فروشگاهی مراجعه نمایید.

نحوه عملکرد دستگاه زنت

دستگاه تهویه زنت چیست و چگونه عمل می‌کند، این دستگاه یک دستگاه تهویه با قابلیت عملکرد سرمایشی و  گرمایشی است، که قابلیت ایجاد هوای گرم و سرد را با کمک تهویه و پوشال‌ها یا پدهای سلولوزی را داراست. این دستگاه دارای دو ‌نوع عملکرد سرمایشی و گرمایشی است که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم.

عملکرد دستگاه زنت در حالت سرمایشی

عملکرد دستگاه زنت در حالت سرمایشی چگونه است؟ این دستگاه به هنگام کار در حالت سرمایشی، آب را به کمک پمپ روی پوشال‌ها و یا همان پدهای سلولوزی می‌ریزد و جریان هوا از طریق عبور کردن از منافذ بین پوشال‌ها و همچنین تبخیر قطره‌های آب،  به محیط فرستاده می‌شود. سیستم تهویه دستگاه زنت می‌تواند دمای هوای  ۳۸  تا ۲۶ درجه سانتی گراد را خنک کند.

 عملکرد دستگاه زنت در حالت گرمایشی

دستگاه تهویه زنت در حالت گرمایشی ، آب گرم را به کمک پمپ از بویلر موتورخانه و یا پکیج به درون مبدل‌ حرارتی موجود در دستگاه ارسال می‌کند. در مرحله بعدی با کمک فن سانتریفیوژ، جریان هوا  از روی مبدلهای حرارتی آبگرم دستگاه عبور کرده و دمای هوا را افزایش می‌دهد. در نهایت هوای گرم از طریق کانال‌ها یا دریچه‌ها وارد خانه و یا محل مورد نظر می‌شود.

تفاوت دستگاه زنت با دستگاه ایرواشر

در دستگاه ایرواشر برای ایجاد هوای سرد، دستگاه از طریق کانال‌های فشار قوی آب و پمپ آب ، جریان آب را  به روش پودری تزریق کرده تا جریان هوا به روش تبخیری ، خنک بشود اما در دستگاه زنت از پوشال و پد‌های سلولوزی استفاده می شود و از طریق تبخیر آب جریان هوای خنک از داخل کانال‌ها وارد ساختمان می‌شود.

مقایسه دستگاه زنت با هواساز

 دستگاه تهویه زنت، برای ایجاد گرمایش و‌جریان هوای گرم به دستگاه‌های دیگری مانند پکیج و یا بویلر نیاز دارد و برای ایجاد هوای سرد نیز مانند سیستم‌های کولرهای آبی عمل می‌کند. اما در دستگاه‌های مانند هواساز برای ایجاد جریان هوای سرد و گرم از دستگاه‌های دیگری مانند چیلر‌ها و بویلرها استفاده می‌شود. در دستگاه‌های هواساز همچنین یک دستگاه رابط بین چیلر‌ها و کانال‌ها و دریچه‌های هوا دیده می‌شود که موجب توزیع هوای تهویه شده در ساختمان می‌شود. برای اطلاع از قیمت چیلر هوا خنک می‌توانید به وب سایت‌های فروشگاهی معتبر و نمایندگی‌های ارائه دهنده این محصولات مراجعه کنید.

مقایسه دستگاه زنت با داکت اسپلیت

در دستگاه داکت اسپلیت کانال‌ها و دریچه‌ها وسیله ارتباطی بین سیستم جریان هوا و ساختمان هستند. این دستگاه بر خلاف دستگاه زنت، هوای  گرم را بدون نیاز به دستگاه دیگری مانند پکیج یا سیستم بویلر ایجاد می‌کند. دستگاه داکت اسپیلت همچنین بر خلاف زنت از سیستم تبرید تراکمی برای ایجاد جریان هوای سرد استفاده می‌کند.

علت استفاده از پد در دستگاه زنت

از آنجایی که سیستم تهویه هوای سرد دستگاه زنت مانند کولرهای آبی کار می‌کند، از این رو از پدهای سلولوزی و یا پوشال‌ها در ساختار آن استفاده می‌کنند. این دستگاه با کمک این پوشال‌ها و تبخیر قطره‌های آب موجب ایجاد جریان هوای سرد شده و آن را از طریق کانال‌های مخصوص به داخل ساختمان هدایت می‌کند.

Call Now Button
× Chat
Verified by MonsterInsights