سبد خرید

تفاوت فن کویل با رادیاتور در چیست؟

تفاوت فن کویل با رادیاتور چیست؟ برای این‌که به نتیجه درست برسید و تشخیص دهید فن کویل بهتر است یا رادیاتور، باید نسبت به مزایا و معایب هر کدام از دستگاه آگاهی کامل کسب کنید. همچنین انتخاب میان این دو به سیستم و پروژه مورد نظر بستگی دارد. گاهی‌اوقات انتخاب فن کویل برای پروژه انتخاب بهتری نسبت به رادیاتور است یا برعکس.

تفاوت فن کویل با رادیاتور از نظر گرمایش و سرمایش

به‌طور کل، رادیاتورها یکی از پرطرفدارترین دستگاه‌های گرمایشی هستند که با خنک‌سازی سیال، گرمای آن را به محیط منتقل می‌کند. گرما نیز از راه تماس و تابش به محیط منتقل می‌شود. فن کویل ها با کمک سیم‌پیچ مبدل گرمایی و فن گرم یا سرد کردن محیط را ارائه می‌دهد و هنگام جریان هوا داخل سیم‌پیچ، دمای آن کاهش یا افزایش می‌یابد. رادیاتور در اشکال مختلف برقی، آلومینیومی، پنلی و شیشه‌ای طراحی‌شده اند که از نظر جنس و نحوه عملکرد با یکدیگر متفاوت هستند.

__________________________________________________________________

برای مطالعه: محاسبه ظرفیت فن کویل

__________________________________________________________________

تفاوت فن کویل با رادیاتور از نظر ورود و تغییر رطوبت هوا

برای این‌که درست تصمیم بگیرید فن کویل بهتر است یا رادیاتور، باید بدانید هر کدام از دستگاه‌ها چگونه جریان هوا را تغییر می‌دهند و موجب کاهش یا افزایش دما می‌شوند. خیلی‌ها برای خرید دستگاه تهویه مطبوع مرکزی، فن کویل را انتخاب می‌کنند، زیرا این دستگاه همراه با عملکرد سرمایشی نیز ارائه می‌شود و در فصول گرم سال، با برقراری تماس میان آب سرد و هوا کاهش دما و رطوبت را شاهد خواهیم بود. اما رادیاتورها تنها ویژگی گرمایشی دارند و در فصول گرم غیرقابل استفاده هستند.

تفاوت محل نصب فن کویل با رادیاتور

یکی از تفاوت‌های بارز میان فن کویل و رادیاتور، محل نصب آن است. فن کویل ها نسبت به رادیاتور حق انتخاب بیشتری برای قرارگیری دارند و با توجه به نوع طراحی و تولید آن‌ها به اشکال مختلفی مانند سقفی، زمینی، دیواری و کاستی نصب می‌شوند. اما رادیاتورها برای روی زمین و کنار دیوار قابل‌نصب هستند. یکی دیگر ابزارهای گرمایشی رایج چیلر است که گرما را با کمک جریان سیال دفع و به محیط دیگر منتقل می‌کند. از این ابزار برای تولید سرما ساختمان‌های بزرگ و کارخانه‌ها استفاده می‌کنند و به خنک‌سازی دستگاه‌ها و محیط داخلی می‌پردازد. قیمت چیلر نیز با توجه به نوع برند و کیفیت آن مشخص می‌شود.

تفاوت سرعت و توان فن کویل با رادیاتور

از دیگر تفاوت میان فن کویل و رادیاتور می‌توان به‌سرعت انتقال گرما اشاره کرد. سرعت رادیاتورها به‌صورت تدریجی و ملایم است، اما فن ها با سرعت بیشتری دمای محیط را گرم می‌کنند. همچنین دستگاه فن کویل برای خنک‌سازی محیط سرعت بالایی دارد و در کمترین زمان دمای محیط را کاهش می‌دهد. اما اگر تصمیم به قیمت چیلر هواخنک دارید، باید قدرت و عملکرد آن را متناسب با محیط مورد نظر انتخاب کنید.

تفاوت فن کویل با رادیاتور از نظر برق مصرفی

رادیاتورها به‌دلیل نداشتن فن مصرف انرژی آن‌ها تنها به گرم کردن آب در پکیج محدود می‌شود و هیچ مصرف برقی نیاز ندارند. اما فن کویل ها به‌دلیل داشتن فن، باید از برق استفاده‌کنند و چرخش الکتروموتور متصل به فن ان ها تنها با کمک برق انجام‌می‌شود. قیمت چیلر تراکمی آب خنک نیز براساس کیفیت و قدرت آن مشخص می‌شود که این ابزار در کنار کویل سرمایشی جریان هوای سرد محیط تأمین می‌کند.

تفاوت عملکرد سیستم کنترل هوا در فن کویل و رادیاتور

فن کویل ها به‌صورت چند عملکردی طراحی‌شده اند که گرمایش، سرمایش و حتی تهویه هوای محیط را برعهده دارند که همراه با چیلر و پکیج برای تأمین آب گرم و سرد ارائه می‌شود. اما رادیاتور تنها یک وظیفه را برعهده دارد و با هدف ایجاد گرمای مورد نیاز محیط، انتقال انرژی را انجام می‌دهد و برای کاهش دما و تولید هوای سرد هیچ برنامه‌ای ندارد. خرید چیلر سانتریفیوژ یکی از پیشنهادهای رایج برای فن کویل است که به‌صورت گریز از مرکز طراحی می‌شود و راندمان کاری آن‌ها بی‌نظیر است.

تفاوت فن کویل و رادیاتور از نظر مصرف انرژی

می‌توان حدس بزنید میزان مصرف انرژی کدام ابزار کمتر است. رادیاتورها به‌دلیل نداشتن فن، نسبت به فن کویل انرژی کمتری مصرف می‌کنند. برای بررسی دقیق‌تر باید بگوییم، رادیاتورها و فن کویل هر دو از پکیج یا موتورخانه استفاده می‌کنند. پس تا اینجا انرژی یکسانی مصرف می‌کنند، اما تفاوت بزرگ آن‌ها، تعبیه شدن فن برای فن کویل است که میزان انرژی را نسبت به رادیاتور به‌شدت افزایش می‌دهد.

مزایای فن کویل نسبت به رادیاتور

  • بهره‌مندی از فیلتر
  • امکان کنترل دما
  • دارای سیستم سرمایشی در فصول گرم
  • اتصال سیستم هوارسانی برای استفاده از هوای تازه
  • سرمایش و گرمایش به‌صورت همزمان با کمک فن کویل 4 لوله‌ای
  • انواع مختلف فن کویل ها و قابلیت نصب در مکان‌های مختلف

معایب فن کویل نسبت به رادیاتور

  • تولید صدا به‌دلیل وجود فن
  • پرداخت هزینه بیشتر نسبت به رادیاتور برای خرید و نگهداری

فن کویل یا رادیاتور؟

حال با دانستن ویژگی‌ها هر کدام از دستگاه‌ها و تفاوت میان آن‌ها بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید کدام گزینه برای محیط مورد نظرتان بهتر است. همچنین مهم‌ترین مسئله تأثیرگذار روی انتخاب بین فن کویل یا رادیاتور، بودجه شما است. بی‌شک فن کویل به‌دلیل بهره‌مندی از سیستم گرمایشی و سرمایشی هزینه بیشتری نسبت به رادیاتور دارد.
چهان تهویه ریما برای خرید هر کدام از دستگاه و حتی اطلاع از قیمت چیلر تراکمی آب خنک می‌توانید از جهان تهویه را ما کمک بگیرید. جهان تهویه ریما به‌صورت تخصصی در زمینه دستگاه‌های برودتی و گرمایشی فعالیت می‌کند و به آسانی می‌تواند بهترین گزینه براساس شرایط شما پیشنهاد دهد.

Call Now Button
× Chat
Verified by MonsterInsights