سبد خرید

مزایا و معایب داکت اسپلیت که در خرید به شما کمک می‌کنند

مزایا و معایب داکت اسپلیت

وقتی قصد خرید سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی را دارید می بایست به این موضوع توجه کنید که برای رسیدن به نتیجه نهایی که کدام گزینه برای شما انتخاب ایده‌آل‌تری است باید به نکات مهمی از جمله معایب و مزایا توجه کنید تا با دید وسیع‌تر برای خرید اقدام کنید. با توجه به فروش بالای داکت اسپلیت به عنوان یکی از سیستم‌های تهویه مطبوع باکیفیت و پرطرفدار بازار، قصد داریم تا امروز به بررسی مزایا داکت اسپلیت و معایب آن بپردازیم؛ پس با صرف 10 دقیقه از زمان ارزشمند خود همراه ما باشید تا مزایا و معایب داکت اسپلیت را از همه جهات بررسی کنیم.

 

معایب داکت اسپلیت

مزایا و معایب داکت اسپلیت

قبل از پرداخت به هر موضوعی نکته‌ای که در ابتدا می‌تواند در ذهن شما نگرش دقیقی ایجاد کند؛ بدون شک درک چگونگی کارکرد داکت اسپلیت و انواع آن است. درخصوص کارکرد داکت اسپلیت باید بگوییم که این وسیله کاربردی که به عنوان برترین سیستم سرمایش و گرمایش خانگی از آن یاد می‌شود در فصل گرم تابستان به وسیله تبرید گاز مبرد و در فصل زمستان به وسیله کویل آب گرم دمای ایده‌آلی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

نکته مهم

داکت اسپلیت به معنای کولر  گازی دو تکه‌ کانالی است که در دو نوع ساده و اینورتر در بازار به فروش می‌رسد.

در خصوص تفاوت کولر گازی (اسپلیت دیواری) و داکت اسپلیت باید بگوییم که مکانیزم سرمایش داکت اسپلیت با کولر گازی یکسان است و تفاوت آن ها در سیستم گرمایش و قابلیت کانال کشی داکت اسپلیت می باشد. با این تفاوت که اسپلیت دیواری با  مصرف برق گرما تولید میکند ولی داکت اسپلیت از آبگرم جهت تولید گرما بهره می برد.

سایر سیستم های مانند هواساز ها  عملکرد های خاص خود را دارند که برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله هواساز چیست مراجعه کنید.

مکانیزم داکت اسپلیت

همان‌طور که گفتیم داکت اسپلیت که از آن به عنوان کولر گازی دو تکه کانالی یاد می‌شود از دو تکه داخلی و خارجی تشکیل شده است؛ دستگاه درونی هواساز و دستگاه بیرونی کندانسور نام دارد که به وسیله لوله‌های مسی به هم متصل هستند. در خصوص مکانیزم داکت اسپلیت نباید از این نکته صرف نظر کنیم که در داکت اسپلیت از هوای برگشتی هر واحد برای افزایش راندمان کلی استفاده می‌شود؛ البته در خصوص وظیفه هواساز باید بگوییم که این دستگاه در داخل سقف قرار می‌گیرد و بوسیله کانال هوای مطبوع را به سایر اتاق‌های دیگر  و یا خروجی های دیگر هدایت می کند.

انواع داکت اسپلیت، مزایا و معایب آن‌ها

در حالت کلی داکت اسپلیت‌ها در دو نوع ساده و اینورتر در بازار یافت می‌شوند که تفاوت این دو در مصرف کم‌تر خلاصه می‌شود؛ به‌گونه‌ای که در داکت اسپلیت اینورتر با توجه به شکل کارکرد آن‌ها که دور متغیر هستند و با توجه به دمای تنظیمی کاربر و دمای محیط، میزان دوران آن‌ها کمتر  و بیشتر (تا حداکثر توان) می‌شود اما در داکت اسپلیت های معمولی میزان دوران در هر شرایطی در حالت حداکثر توان خود قرار دارد لذا انواع اینورتر هزینه مصرف انرژی کمتری برای شما در بردارد.

 به طور کلی کم مصرف‌ترین داکت اسپلیت بازار با توجه به نظرات مختلف مشتریان داکت اسپلیت های اینورتر هستند که مزایا زیر را برای شما به همراه خواهند داشت؛ البته قیمت بالاتری هم نسبت به داکت اسپلیت های معمولی دارند، هر چند که این میزان تفاوت قیمت در گذر زمان با کاهش هزینه ماهانه انرژی به‌طور کامل جبران می‌شود.

مزایای داکت اسپلیت

مکانیزم اینورتر به گونه‌ای است که با افزایش دما دور کارکرد کمپرسور آن‌ها به حداکثر می‌رسد و در زمانی که دمای محیط به عدد تنظیمی کاربر رسید با کاهش دور کمپرسور دما را ثابت نگه می‌دارد. کاهش صدا و کاهش میزان مصرف انرژی از جمله ویژگی‌های شاخص سیستم اینورتر است که می‌تواند برای شما مفید باشد؛ در کنار مزایا و ویژگی‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم، ثبات دما در تمامی قسمت‌های خانه از دیگر ویژگی‌های داکت اسپلیت است که در دیدگاه بعضی از مصرف کنندگان ویژگی مثبت و در دیدگاه برخی دیگر ویژگی منفی به شمار می‌رود. البته در نسل جدید داکت اسپلیت های دایکین این معضل هم حل شده است.

مزایای داکت اسپلیت

در این قسمت به بررسی مزایا داکت اسپلیت ها خواهیم پرداخت؛ البته برند که در انتها در خصوص آن صحبت خواهیم کرد هم تاثیر بسزایی در این متر و معیار دارد.  موارد زیر از ویژگی‌های ابتدایی یک داکت اسپلیت ایده‌آل هست که به آن نیاز دارید.

از مواردی که در مقایسه سیستم های داکت اسپلیت به اسپلیت لازم است در این مقاله به آن اشاره کنیم؛ بحث ثبات دما است! این موضوع از آنجایی مورد بحث قرار می گیرد که مصرف کنندگان سیستم های داکت اسپلیت به دلیل ثبات دما در تمامی قسمت های خانه گاها رضایت کافی ندارند. درحالی که مصرف کنندگان اسپلیت ها که فقط برای یک فضا کاربرد دارند از آزادی عمل بیشتری براساس شرایط و عادات دمایی خود برخوردارند.

نکته مهم

به دلیل گردش هوا و به دلیل سبک بودن آن باید به این موضوع مهم توجه کنید که داکت اسپلیت‌ها به نسبت بسیاری از وسایل سرمایشی و گرمایشی حتی شوفاژ، بازدهی و رضایت بیشتری به همراه دارند.

هزینه به صرفه راه‌اندازی به نسبت چیلر و مینی چیلر

براساس نتیجه حاصله براساس بازده دمایی و انرژی، چیلر و مینی چیلر نزدیک‌ترین گزینه  به داکت اسپلیت‌ها هستند؛ اما نباید از این موضوع غافل شد که داکت اسپلیت‌ها به نسبت چیلر و مینی چیلر هزینه راه‌اندازی پایین‌تر را دارند که این ویژگی دقیقا با اهداف پیمانکاران هم‌سو است؛ به همین دلیل بسیاری از واحدهای مسکونی از این سیستم سرمایشی و گرمایشی استفاده می‌کنند.

نکته مهم

در حالت کلی استفاده از داکت اسپلیت به نسبت سایر سیستم‌ها باعث کاهش  عدد تمام شده می‌شود که این موضوع چه برای پیمانکاران قبل از ساخت و چه برای ساکنین بعد از استفاده به عنوان مهمترین ویژگی شناخته می‌شود.

هوای تازه‌تر برای ساکنین

یکی دیگر از مزایای داکت اسپلیت فراهم کردن درصدی هوای تازه برای ساکنین است، این ویژگی به دلیل تامین هوای تازه و جذب اکسیژن از بیرون و تصفیه آن می‌تواند حس تازه‌ای را برای شما به همراه داشته باشد. در واقع اواپراتور درصدی از هوا را از بیرون جذب می‌کند و آن را به داخل منتقل می‌کند و این موضوع یعنی هوای تازه همیشه در دسترس شماست.

 مروری برمطالب گذشته

یک داکت اسپلیت ایده‌آل یعنی در مرحله اول با نیازهای شما همسو باشد؛ به زبان ساده‌تر یعنی ابتدا با بودجه شما مطابقت داشته باشد؛ در مرحله بعد باید این موارد را بررسی کنید که میزان مصرف برق و بازده آن چه قدر است؛ در صورت رسیدن به پاسخ ایده‌آل؛ از هزینه اولیه گرفته تا هزینه مصرف انرژی و گارانتی؛ همه و همه می‌توانند از عوامل رسیدن به نتیجه نهایی، یعنی خرید داکت اسپلیت دقیقا مطابق با نیازهای شما باشد.

معایب داکت اسپلیت

معایب روی دیگر سکه است که در زمان خرید باید به آن توجه کنید؛ در خصوص معایب مواردی که به آن‌ها اشاره می‌کنیم به نوعی عمومی هستند؛ این یعنی اگر برندی خاص معایبی داشته باشد موضوعی کاملا جداست که در این مقاله صحبت در مورد آن جایز نیست؛ به همین دلیل ما در این مقاله به بررسی و معرفی معایب کلی داکت اسپلیت خواهیم پرداخت.

داکت اسپلیت چه مزایا و معایبی دارد

دمای ثابت در تمامی قسمت‌های خانه

این مورد که در بالا آن را ویژگی مثبت و منفی نامیدیم کاملا به عادات دمایی ساکنین بازمی‌گردد؛ برای مثال در خانه‌ای که یک نفر گرمایی و دیگر سرمایی است؛ شما برای تنظیم دما با مشکلاتی مواجه می‌شوید؛ اما در خصوص سایر سیستم‌های سرمایش و گرمایشی موضوع کمی متفاوت است؛ زیرا در سایر سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی در هر قسمت از خانه شاهد دمایی متفاوت هستیم که این موضوع می‌تواند به عنوان یک ویژگی مثبت یا منفی شناخته شود.

صدای داکت اسپلیت

از دیگر معایب داکت اسپلیت ، صدای کارکرد آن است در اواپراتور یک فن بزرگ نصب می‌شود تا بتواند هوا را به اندازه کافی به تمام اتاق‌ها و سالن‌ها برساند. صدای داکت اسپلیت در مدل‌های اینورتر در کم‌ترین میزان خود قرار دارد و این یعنی داکت اسپلیت مدل اینورتر گزینه ایده‌آل‌تری برای کاهش صدا است، البته کمپانی دایکین با بکارگیری فناوری های به روز محصولاتی با صدای کارکرد بسیار پایین تولید نموده است. همچنین از دیگر موضوعاتی که باعث میشود صدای داکت اسپلیت ها افزایش یابد طراحی غیر اصولی کانال های ویا داکت ها می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله آموزش نصب داکت اسپلیت مراجعه کنید.

برند و نقش آن در داکت اسپلیت

کلام آخر برای جمع‌بندی برند و نقش آن در کیفیت داکت اسپلیت است، Daikin با داشتن بیش از 90 سال قدمت، تاریخ تهویه مطبوع جهان را با تکنولوژی ها و محصولات نوآورانه  خود همراه ساخته است. شرکت دایکین در سال ۱۹۲۴ توسط آکیرا یامادا تاسیس شد و در سال ۱۹۵۳ برای نخستین بار اقدام به ساخت و تولید کولرهای دو تکه (اسپیلت) نمود که تحول بزرگی در طراحی دستگاه‌های سرمایشی بوجود آورد.

برند دایکین داکت اسپلیت

شرکت دایکین با اختراع سیستم‌های کولر گازی چند پنلی VRV :Variable Refrigerant Volume نام خود را به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های تهویه مطبوع در جهان ماندگار کرد. در سال 2006 میلادی کمپانی دایکین، شرکت مک کوی McQuay را به ارزش تقریبی 3 میلیارد دلار و در سال 2012 شرکت گودمن Goodman را به ارزش تقریبی 4 میلیارد دلار خریداری نمود.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین جهان تهویه در تماس باشید تا از قیمت اسپلیت مرکزی دایکین و همچنین قیمت داکت اسپلیت دایکین آگاه شوید.

کلام آخر

مزایا و معایب داکت اسپلت مواردی بودند که در بالا به ‌آن‌ها اشاره کردیم؛ جدای از تمامی موارد بالا نکته‌ای که لازم است به آن توجه کنید خرید بهترین داکت اسپلیت دقیقا مطابق با نیازهای شما و کیفیت برند انتخابی است.

Call Now Button
× Chat
Verified by MonsterInsights