سبد خرید

پکیج چیست؟مزایای پکیج و نحوه عملکرد آن

زمانی که نام پکیج را می‌شنویم، ناخودآگاه یاد گرمای لذت‌بخش آن در فصل سرما می‌افتیم، اما آیا دقیقاً می‌دانیم پکیج چیست و عملکرد آن چگونه است؟ این ابزار یکی از راهکارهای پرطرفدار این‌روزها برای تأمین آب گرم و گرمای مورد نیاز ساختمان‌ها است که استفاده از آن مزایای بی‌نظیری دارد، اما باز هم برخی خانه‌ها هستند که هنوز از سیستم‌های گرمایش قدیمی مانند بخاری و… استفاده می‌کنند و برای تأمین آب گرم نیز به آبگرمکن‌های غول‌پیکر پناه می‌برند. داشتن این ابزارها دردسرهای خاص خودش را دارد و هر کدام ممکن است به تعمیرات متفاوتی نیاز داشته‌باشند. همچنین گرمای تولید شده توسط بخاری‌ها چندان رضایت‌بخش نخواهد بود.
سیستم پکیج برای استفاده ساختمان‌های امروزی بهترین انتخاب است. زیرا فضای کمی را اشغال می‌کند و مهم‌تر از همه در مصرف انرژی باعث صرفه‌جویی می‌شود. این ابزار در کنار تأمین گرمای مورد نیاز برای تمام قسمت‌های خانه، آب گرم مصرفی را نیز در کمترین زمان ارائه می‌دهد و هرگز کاربر نسبت به سرد شدن آب دغدغه‌ای ندارد. برای این‌که دقیق‌تر بدانید پکیج چیست و انتخاب گزینه مناسبی است یا خیر، در ادامه همراه ما باشید.

این ابزار یکی از سیستم‌های گرمایشی موجود در بازار است که ظاهری همانند آبگرم کن دارد و بسیار پرطرفدار و حرفه‌ای است. با حضور این این سیستم گرمایشی دیگر نیازی به اجرای موتورخانه‌ها نخواهد بود و آب گرم نیز توسط آن تولید می‌شود. اما برای اجرای آن به ابزارهای دیگری مانند شوفاژ، فن‌کوئل، رادیاتور فرنیزی و گرما از کف نیاز است که گرمای مورد نیاز محیط با کمک آب گرم تولید شده ارائه می‌شود. پکیج ها به دو صورت زمینی و دیواری قابل خریداری هستند که نصب و نگهداری بسیار راحتی دارند و تنها سوخت مصرفی آن‌ها گاز و برق است. برخلاف این‌که نسبت به دیگر سیستم‌ها از دو سوخت استفاده می‌کند، مصرف بسیار کمتری نسبت به آن‌ها دارد و میزان مصرف آن قابل‌مقایسه با سیستم‌هایی همچون بخاری، راکت اسپلیت و کولرهای گازی نخواهد بود.

_________________________________________________________________

حتما بخوانید: دستگاه زنت چیست ؟

_________________________________________________________________

 

انواع پکیج براساس محل نصب

پکیج براساس نوع سوخت و محل نصب شدن به دسته‌بندی های مختلفی تقسیم می‌شوند. اما کارکرد اکثرها بسیار شبیه چیلر هوا خنک است که به‌جای تولید آب سرد، با تولید آب گرم و باز شدن ورود آب‌ها، آب به داخل سنسورها و لوله‌ها ورود پیدا می‌کند و به مکان مورد نیاز برای تأمین گرما یا آب گرم منتقل می‌شود. خرید چیلر هوا خنک نیز برای تولید سرمای مورد نیاز ساختمان‌ها و محیط‌های صنعتی گزینه مناسبی است که با تجهیزات متنوعی مانند فن کویل یا هواساز نصب می‌شود.

پکیج زمینی

پکیج‌های زمینی همانطور که از نامش مشخص است با توان حرارتی بالا برای نصب روی زمین طراحی می‌شود. این مدل سیستم گرمایشی گزینه ایده‌آلی برای ساختمان‌های دارای متراژ بالا و خانه‌های ویلایی است و در سایزها و توان‌های مختلف در بازار ارائه می‌گردد. اما به‌دلیل اشغال فضای زیاد برای خانه‌های آپارتمانی گزینه مناسبی نیست.

با حضور این مدل سیستم نیاز به تهیه آبگرم کن برای تهیه آب گرم مصرفی خانه نیست و معمولاً براساس انواع چگالشی، مخزن و مبدل که نیاز است در آن نصب شود، خریداری می‌شود. همچنین تهیه چیلر آب خنک در کنار این سیستم دیگر دغدغه‌ای بابت تأمین آب سرد نخواهید داشت که برای کسب آگاهی از قیمت چیلر آب خنک، ابتدا باید مدل و قدرت مورد نیاز خود را مشخص کنید.

پکیج دیواری

این مدل پکیج نیز در اندازه‌های کوچک و ظاهری مناسب طراحی و معمولاً برای نصب داخل کابینت آشپزخانه انتخاب می‌شود. امروزه مدل‌های دیواری محبوبیت بیشتری دارد که در اولین مرحله آب گرم مصرفی را ارائه می‌دهد و تهیه آب گرم سیستم گرمایشی در اولویت دوم آن قرار دارد. زیرا این مدل از منبع ذخیر آب گرم برخوردار نخواهد بود. چیلر سانتریفیوژ یکی دیگر از مدل سیستم‌های سرمایشی است که با کمپرسور گریز از مرکز فعالیت می‌کند و برای ساختمان‌های بزرگ تجاری و هتل انتخاب می‌شود. قیمت چیلر سانتریفیوژ نسبت به دیگر سیستم‌های سرمایشی قابل‌مقایسه نیست، اما به‌راحتی می‌تواند سرمای مورد نیاز ساختمان‌های بزرگ را تأمین کند.

انواع پکیج شوفاژ دیواری براساس خروجی آلاینده‌ها

پکیج شوفاژ با توجه به خروجی آلاینده‌ها به دو دسته دارای فن و بدون فن تقسیم می‌شود که امروزه تولید مدل‌های بدون فن بسیار کم شده‌است. مدل‌های فن دار نیز به‌دلیل داشتن فن گازهای حاصل از احتراق را به بیرون هدایت می‌کند و هوا مورد نیاز برای سوخت را نیز به دستگاه ارائه می‌دهند. در حالی‌که مدل‌های بدون فن به‌دلیل عدم فضای کافی برای نصب آن‌ها داخل آپارتمان‌ها داخل بازار بسیار کم شده‌است.

انواع پکیج شوفاژ دیواری براساس نوع سیستم گرمایشی

یکی از مدل‌های رایج پکیج ها، تک مبدل است که فعالیت خود را تنها با استفاده از یک مبدل انجام می‌دهد و دارای یک مشعل و یک مبدل است. نحوه کار کردن این مدل پکیج بدین‌گونه است که هنگام باز نمودن آب گرم مصرفی، فلوتر دستگاه آب گرم را ارائه می‌دهد. در واقع با روشن شدن سریع شعله آب گرم تولید می‌شود و به ناحیه هدف منتقل می‌شود. در فصول سرد نیز هنگام باز شدن آب مصرفی، مسیر آب گرم رادیاتورها بسته و آب مصرفی به‌سرعت گرم می‌شود.

پکیج دو مبدل نیز یکی دیگر از مدل‌های سیستم گرمایشی است که دو مبدل استفاده می‌کند. مبدل اولی، مبدل اصلی است و مبدل دومی با نام ثانویه یا صفحه‌ای شهرت دارد. هنگام استفاده از آب گرم مصرفی در این مدل پکیج آب گرم به گردش در می‌آید و مبدل ثانویه فعال می‌شود. در حالت شعله فعال نمی‌شود و تنها آب با کمک پمپ در کنار آب گرم گرمایشی قرار می‌گیرد.

انواع پکیج براساس تعداد مبدل

پکیج ها براساس نوع سیستم گرمایشی به دو دسته یک مبدل و دو مبدل تقسیم می‌شود:

تک مبدل: به مدل‌هایی که تنها با استفاده از یک مبدل آب گرم مصرفی و آب گرم مورد نیاز شوفاژ را ارائه می‌دهند، تک مبدل می‌گویند.

دو مبدل: این پکیج ها برای آب گرم مورد نیاز سیستم گرمایشی و آب مصرفی از دو مبدل استفاده می‌کنند که هر کدام از مبدل‌ها کاملاً جداگانه فعالیت دارند و نسبت به مدل تک مبدل، آب گرم را در یک درجه یکسان تولید می‌کند و میزان رسوب‌گیری دستگاه کمتر است.

انواع پکیج براساس سوخت مصرفی

دیگر نوع دسته‌بندی این سیستم گرمایشی، نوع سوخت مصرفی است. پکیج ها با توجه به نوع سوخت شدن در دسته‌بندی های گفته‌شده زیر قرار می‌گیرند:

پکیج گازی: این مدل به دو دسته دیواری و زمینی در بازار موجود است.

پکیج گازوییلی: این مدل به‌صورت زمینی داخل موتورخانه‌ها و به‌دور از خانه یا محیط مورد نظر نصب می‌شود.

پکیج برقی: این مدل نیز به دو صورت زمینی و دیواری قابل خریداری است.

پکیج دوگانه‌سوز: مدل‌های دوگانه‌سوز نیز با نصب در موتورخانه یا انبار قابل‌اجرا هستند.

مزایای پکیج

حال که می‌دانید پکیج چیست و به چه صورت کار می‌کند، بدون شک حضور آن در کنار دیگر سیستم‌ها از مزایای بیشتری بهره‌مند خواهید شد. یکی از گزینه‌های پرکاربرد برای زندگی آسوده‌تر، تهیه زنت است. اما زنت چیست؟ این دستگاه تهویه مطبوع مناسب برای تمام فصول است که دو حالت سرمایشی و گرمایشی را به‌طور همزمان ارائه می‌دهد. آب گرم مورد نیاز این دستگاه نیز از طریق پکیج‌های حرارتی قابل تأمین است.

در ادامه با مزایای پکیج بیشتر آشنا می‌شود که بتوانید انتخاب دقیق‌تری داشته‌باشید:

  • این مدل سیستم گرمایشی نسبت به دیگر مدل‌ها مصرف سوخت کمتری دارد و هزینه اجرا و راه‌اندازی آن ناچیز است
  • راندمان کاری آن نسبت به مصرف سوخت ایده‌آل است و اصلاً با سیستم مرکز قابل‌مقایسه نیست.
  • نصب بسیار راحت این دستگاه نسبت به سیستم‌های مرکزی بی‌نظیر است.
  • پکیج دیواری گزینه مناسبی برای خرید سیستم کویل داکت اسپیلت است که به‌خوبی با داکت اسپلیت اینورتر دایکین هم‌خوانی دارد و می‌توان از آب گرم آن برای هواساز استفاده‌کرد.

معایب پکیج

  •     این دستگاه برای اجرای قسمتی از آشپزخانه را اشغال می‌کند.
  •     باعث کاهش رطوبت و اکسیژن هوا می‌شود و ممکن است احساس ناخوشایندی به افراد خردسال و بزرگسالان دهد.
  •     در صورت پیدا کردن نشتی دودکش محصولات احتراق به هوای اطراف منتقل می‌شود و احتمال خطر مرگ افزایش می‌یابد.
  •     هنگام باز کردن آب در سه مکان بیشتر، فشار آب بسیار کاهش پیدا می‌کند. زیرا پکیج‌های دیواری از مخزن آب برخوردار نیستند.
  •     یکی دیگر از عیب‌های چشمگیر پکیج‌های دیواری، عمر کمتر این دستگاه‌ها نسبت به سیستم‌های مرکزی است.

تفاوت پکیج دیواری و زمینی

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های میان مدل‌های دیواری و زمینی تولید گرمای بیشتر پکیج‌های زمینی است. پکیج‌های زمینی به‌دلیل داشتن مخزن کویل دار، از کاهش فشار آب و نوسانات آن پیشگیری می‌کند. همچنین مدل زمینی برای ساختمان‌های چند طبقه و بزرگ‌تر گزینه بهتری است. همچنین برای خانه‌های ویلایی با مساحت زیاد از گزینه زمینی استفاده می‌کنند.

مقایسه پکیج با موتور خانه مرکزی ساختمان

هر دو گزینه برای تأمین گرما و آب گرم مصرفی ارائه می‌شوند، اما تفاوت‌هایی میان آن‌ها وجود دارد. مهم‌ترین تفاوت میان موتور خانه و پکیج این است که موتورخانه توانایی گرمای مورد نیاز خانه‌های بزرگ‌تر را دارد. در حالی‌که پکیج برای واحدهای مسکونی گزینه بهتری است. همچنین پکیج ها ایمنی کمتری نسبت به گاز گرفتگی دارند، اما موتورخانه‌ها به‌دور از محیط مسکونی نصب می‌شوند و ایمنی آن‌ها بالاتر است. دیگر تفاوت بین این دو گزینه، هزینه تعمیر و نگهداری بالا موتور خانه هاست و معمولاً سر و صدای موتورخانه‌ها بسیار بیشتر از پکیج است. به همین دلیل، این سیستم گرمایشی به‌دور از محیط مسکونی نصب می‌شود یا از پکیج برای محیط‌های آپارتمانی در کنار راکت اسپلیت استفاده می‌کنند. خرید داکت اسپیلت دایکن یکی از گزینه‌های محبوب برای تأمین هوا خنک فصل تابستان است.

کاربرد پکیج

پکیج کاربردهای متفاوتی دارد و بعد از نصب آب گرم مصرفی و گرمای مورد نیاز خانه را تأمین می‌کند. ابتدا آب گرم توسط پکیج به دمای ایده‌آل می‌رسد و سپس به رادیاتور و شوفاژها منتقل می‌شود. دیگر کاربرد این سیستم تأمین آب گرم مصرفی است که به‌خوبی وظیفه آبگرمکن‌های قدیمی را انجام می‌دهد.

عملکرد پکیج

عملکرد این سیستم گرمایشی بدین‌گونه است که بعد از نصب و راه‌اندازی لوله‌ها، شیر آب ورودی و خروجی براساس گفته‌های دفترچه راهنما وصل می‌شود و فعالیت خود را آغاز می‌کند. هنگام باز کردن شیر آب گرم، سنسور جریان آب فعال و مشعل روشن می‌شود. با کمک گرمای گاز خروجی آب ورودی نیز گرم می‌شود. دمای آب گرم بیشتر پکیج ها از قبل تعیین‌شده که معمولاً 50 درجه برای مصارف خانگی انتخاب مناسبی است.

عملکرد پکیج در تابستان

عملکرد پکیج در تابستان تنها به تأمین آب گرم مصرفی محدود می‌شود که هنگام باز کردن شیر آب گرم، سنسور فشار روشن و بعد از بستن نیز به‌صورت خودکار خاموش می‌شود. تمام این عملیات ها از راه برد کنترل الکترونیک قابل‌اجرا است که در آخرین نیز مبدل حرارتی در بالاترین سرعت آب گرم را ارائه می‌دهد. معمولاً فعالیت پکیج در فصل تابستان بسیار کم است. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود قبل از زمستان برای انجام سرویس‌های لازم این دستگاه اقدام کنید.

عملکرد پکیج در زمستان

در زمستان نیز دستگاه به‌صورت حالت قبلی عمل و سنسور دائماً وضعیت باز و بسته کردن شیرهای مصرفی را کنترل می‌کند. برد الکترونیک نیز وظیفه روشن‌کردن مشعل را دارد و بعد از تولید آب گرم، آن را به‌سمت هدف هدایت می‌کند. این سیستم دائماً در حال خاموش و روشن شدن است و در این فصل عملکرد شیر سه طرفه اهمیت بیشتری دارد. زیرا سنسور میکرو سوئیچ مرکز با کمک آن آب را به مسیرهای مختلف منتقل می‌کند.
با دانستن پکیج چیست و عملکرد آن، راحت‌تر می‌توان تصمیم گرفت کدام سیستم گرمایشی گزینه بهتری برای محیط مورد نظر شماست و کدام مدل پکیج ها عملکرد بهتری ارائه می‌دهند. این سیستم به‌دلیل سرعت بسیار بالا و دو هدف قرار دادن آن با یک تیر انتخاب خیلی هاست و امروزه در اکثر منازل مشاهده می‌شود.

Call Now Button
× Chat
Verified by MonsterInsights