سبد خرید

تفاوت چیلر و مینی چیلر و مقایسه آن ها با یکدیگر

دانستن تفاوت چیلر و مینی چیلر  یکی از نکات مهمی است که در زمان خرید چیلر آب خنک یا انواع دیگر آن کمک کننده است. در واقع تفاوت چیلر و مینی چیلر تاثیر زیادی بر نتیجه ای که از این دستگاه برای تولید سرمایش و گرمایش محیط و نیز میزان برق مصرفی دارد. در این مطلب به مهمترین این تفاوت ها اشاره می کنیم.
امروزه خرید دستگاه های تولید سرمایش و گرمایش اعم از خرید اسپیلت دایکن یا سایر دستگاه های تهویه مطبوع هوا امری ضروری برای بسیاری از ساختمان های مسکونی، تجاری، اداری و… به شمار می آید. از آنجا که چیلر و مینی چیلر هرکدام با ظرفیت و عملکردهای مختلفی به سرمایش و گرمایش محیط کمک می کنند از همین رو لازم است مصرف کننده از تفاوت چیلر و مینی چیلر اطلاعات کافی داشته باشد تا در زمان خرید بهترین سیستم را با عملکردی رضایت بخش تهیه کند.
خرید چیلر سانتریفیوژ یاانواع دیگر چیلر مثل انواع هوا خنک یا آب خنک نیازمند داشتن اطلاعاتی اولیه است. نحوه عملکرد دستگاه، اندازه و ابعاد مناسب دستگاه برای محیط، میزان تولید سرمایش و گرمایش، سیستم مرکزی یا مجزا و…. از جمله اطلاعاتی است که در زمان خرید باید مورد توجه باشد. در این میان با توجه به اینکه عمدتا در ساختمان ها غالبا از سیستم های مرکزی تهویه مطبوع مثل چیلر یا سیستم مجزا برای هر واحد مثل مینی چیلر استفاده می شود لازم است اطلاعاتی درباره تفاوت های کلی این سیستم ها در اختیار داشته باشید. عمده ترین تفاوت ها در مقایسه چیلر و مینی چیلر عبارت است از:

_______________________________________________________________________

حتما بخوانید: دلایل کریستاله شدن چیلر جذبی

_______________________________________________________________________

مقایسه چیلر و مینی چیلر از نظر تناژ تبرید (اندازه)

تناژ تبرید در واقع میزان و توان دستگاه در خنک کردن فضا است که برای هرکدام از دستگاه اهای چیلر ومینی چیلر استاندارد مشخصی دارد. تناژ تبرید در مینی چیلرها کمتر از 10 تن تبرید و در چیلرها بیش از 10 تن است.

تفاوت چیلر و مینی چیلر از نظر نوع کمپرسور

تفاوت چیلر و مینی چیلر از نظر نوع کمپرسور یکی دیگر از تفاوت هایی است که باید به آن توجه شود. مینی چیلرها به دلیل تناژ پایین تبرید از نوع اسکرال است که این نوع کمپرسورها دارای ماندگاری زیاد و راندمانی کم است. این در حالی است که کمپرسور در چیلرهای معمولی می تواند از انواع مختلف پیستونی، اسکرال، سانتریفیوژ و اسکرو باشد. فروشگاه جهان تهویه جم با نام تجاری جهان تهویه ریما از جمله شرکت های تولیدکننده محصولات تهویه مطبوع در کشور است که بزرگترین سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی از مشتریان آن به شمار می آیند. در صورت نیاز برای خرید انواع دستگاه های تهویه مطبوع و نیز خرید داکت اسپیلت و… می توانید با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید. همچنین می توانید جهت استعلام موجودی، قیمت چیلر هوا خنک و نیز قیمت انواع دیگر چیلر با شماره 02182315 تماس بگیرید.

مقایسه چیلر و مینی چیلر از نظر قطعات

مقایسه قطعات چیلر و مینی چیلر یکی دیگر از مواردی است که می تواند بیان کننده تفاوت این دو نوع دستگاه باشد. اگرچه عمده قطعات به کار رفته در این دستگاه ها شبیه است اما در نوع نصب پمپ آب سرد و منبع انبساط این دو تفاوت اساسی وجود دارد. پمپ آب سرد و منبع انبساط مینی چیلرها در خود دستگاه تعبیه شده در حالی که در چیلرها این قطعات بصورت جداگانه نصب می شوند.

تفاوت چیلر و مینی چیلر از نظر نوع کندانسور

نوع کندانسور فاکتور دیگر تفاوت در انواع چیلر ومینی چیلر است. کندانسور مینی چیلرها از نوع هوا خنک است در حالی که چیلر می تواند در دو نوع آب خنک یا هوا خنک باشد. چیلر آب خنک نیازمند برج خنک کننده و آب است در حالی که در نوع تراکمی هوا خنک کندانسور به عنوان مبدل حرارتی عمل می کند و وظیفه خنک سازی مبرد را بر عهده دارد.

مقایسه چیلر و مینی چیلر از نظر اتصال به هواساز و فن کویل

طریقه اتصال پیلر و مینی چیلرها به هواساز و فن کویل غالبا به دو شکل نصب مرکزی فن کویل یا نصب جداگانه است. در نوع نصب مرکزی آب سرد شده به لوله های فن کویل منتقل و پس از گردش با عملکرد فن هوای سرد در ساختمان توزیع می شود اما در نوع مجزا این عملکرد فقط برای یک واحد یا اتاق بوده و هوای سرد به همه ساختمان منتقل نمی شود.

مقایسه هزینه مصرف برق چیلر و مینی چیلر

از آنجا که کمپرسورها منبع اصلی مصرف برق هستند از همین رو می توان گفت مینی چیلرها در مقایسه با چیلرها برق کمتری  مصرف می کنند. اما اگر تعداد مینی چیلرها افزایش پیدا کند میزان برق نیز با افزایش مواجه می شود. استفاده از سیستم چیلر مرکزی با برق مشاع تا حد زیادی باعث کاهش هزینه ها می شود.

تفاوت چیلر و مینی چیلر از نظر عملکرد

از آنجا که مینی چیلرها برای ساختمان هایی با واحدهای زیاد قابل استفاده نیست از همین رو از این نوع دستگاه برای یک واحد استفاده می شود. بنابراین کنترل این دستگاه مجزا است و در هزینه های برق مصرفی نیز تمام هزینه ها به یک واحد تحمیل می شود. همچنین میزان هوای گرم یا سردی که توسط این دستگاه تولید می شود برای یک واحد قابل تنظیم و کنترل است.

تفاوت چیلرها و مینی چیلرها از نظر ظرفیت

مقایسه چیلر و مینی چیلر از نظر اندازه و ظرفیت یکی دیگر از روش های مقایسه این دستگاه ها است. تفاوت این دو در فن کویل به کار رفته در آن است که برای مینی چیلرها معادل 5 تن تبرید است. در حالی که در چیلرهای مرکزی همه فن کویل ها به صورت همزمان فعالیت ندارند. اما در مجموع برای یک ساختمان با چند واحد نزدیک به 35 تن تبرید نیاز است.

مقایسه هزینه نگهداری چیلر و مینی چیلر

هزینه نگهداری چیلر و مینی چیلر مربوط به هزینه های تعمیر و نگهداری است که می توان گفت تقریبا در این زمینه تفاوت زیادی وجود ندارد. با این وجود طبیعتا به دلیل نوع عملکرد و ابعاد سیستم مرکزی این نوع چیلرها هزینه بیشتری برای نگهداری و تعمیر نیاز دارند.

Call Now Button
× Chat
Verified by MonsterInsights