سبد خرید

علت آب دادن کولر گازی و اسپلیت

علت آب دادن کولر گازی

یکی از مشکلاتی که در تابستان در زمان استفاده از کوار گازی و اسپلیت با ان مواجه می شوید، آب دادن کولر گازی است. علت آب دادن کولر گازی می تواند بسیار متعدد باشد و از تراز نبودن کولر تا مسدود شدن لوله خروجی آب را در بر می‌گیرد. در این مطلب می خوانید علت آبریزی از کولر گازی چیست. در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

نحوه تولید آب در کولر گازی

کولر گازی وسیله‌ای سرمایشی است که ورودی آن هوای گرم و خروجی آن هوای سرد و آب است. در واقع این وسیله سرمایشی، گرمای هوای گرم و رطوبت آن را گرفته و آن را به هوای سرد و آب تبدیل می‌کند. به همین دلیل تولید آب توسط کولر گازی یا اسپلیت دیواری، یک امر طبیعی است برعکس این عدم تولید آب است که گاه می‌تواند نشانگر مشکلی در کولر گازی باشد.

حتماً شما نیز تاکنون بارها مشاهده کرده اید که وقتی پارچ آب سرد را از یخچال خارج می‌کنید روی بدنه پارچ قطرات آب تشکیل می‌شود. در واقع سرمای پارچ، هوای گرم اطراف خود را به هوای سرد به اضافه آب تبدیل می‌کند. کولر گازی نیز به همین شکل عمل می کند. هوای گرم پس از عبور از فیلتر هوا، وارد دستگاه می‌شود و با قرار گرفتن در مجاورت لوله‌های حاوی گاز مبرد، سرد می‌شود. ضمن این سرد شدن رطوبت موجود در هوای وارد شده به دستگاه نیز میعان یافته و تبدیل به آب می‌شود. هوای سرد وارد محیط شده و آب به دست آمده نیز وارد ناودانی کولر شده و از طریق سینی ناودانی به سمت لوله خروجی آب یا درین، هدایت شده و از لوله خارج می‌شود.

علت آب ریزی اسپلیت و کولر گازی

ریزش اب از اسپلیت

هر عاملی که موجب شود آب قطران یا میعان یافته، از جایی غیر از درین خارج شود، ما را با آبریزی کولر مواجه خواهد کرد. مثلاً روشن است که اگر دستگاه کولر گازی تراز نباشد و آب با شیب ملایم به سمت خروجی هدایت نشود در سینی ناودانی باقی می‌ماند. این آب می تواند از ترک‌های احتمالی سینی چکه کند که یکی از علل ترک‌های سینی، خود تراز نبودن دستگاه می‌باشد که بر اثر لرزش های ناشی از تراز نبودن دستگاه، در دراز مدت ایجاد می‌شود.

در این مطلب 8 دلیل برای چکه آب از کولر گازی را می خوانید. برخی از این موارد توسط شما قابل تعمیر است و برای برخی دیگر نیاز به مراجعه به تعمیرکار است.

بسته شدن خروجی سینی تخلیه آب (ناودانی کولر)

گرد و خاک، پرزهای فرش و آلودگی هایی از این دست است که همراه هوا وارد دستگاه می‌شوند، در طول زمان، لجنی را تولید کرده که مسیر خروج آب را مسدود کند. یکی از راه‌های پیشگیری از چنین وضعیتی، شستشوی لوله در فواصل معین با استفاده از ماده سفیدکننده حاوی کلر یا به اصطلاح عموم، وایتکس است.

کثیفی و مسدود شدن فیلترهای اسپلیت

اگر فیلتر هوای دستگاه تمیز نباشد هوای گرم کمتری وارد دستگاه می‌شود و لذا سرمای زیاد لوله‌های مبرد کمتر به هوا منتقل شده و برفک تولید می‌شود. با خاموش شدن کولر گازی، برفکها آب شده و از دستگاه چکه می‌کنند.

جاگذاری نادرست لوله درین کولر گازی

از آنجا که لوله درین، لوله تخلیه آب کولر است وظیفه خارج کردن آب از کولر را به عهده دارد بنابراین هر اشکالی که متوجه این لوله شود مانع خروج آب از مسیر درست و  سرریزی آب از پنل کولر می‌شود. از جمله این مواقع، زمانی است که این لوله یا شیلنگ درست جا نرفته باشد و یا شیب شیلنگ به هنگام خروج از دستگاه، به سمت پایین نباشد یا اینگه شیلنگ دچار تا خوردگی شده یا مسدود شده باشد.

عایق نبودن لوله اسپلیت

عایق نبودن لوله

اگر لوله‌های قرار گرفته زیر یونیت داخلی کولر گازی به ویژه لوله برگشت که بسیار خنک هستند عایق نباشند، سرمای زیاد آنها موجب تولید برفک می‌شود و برفک ها پس از خاموش شدن کولر آب شده و از آن چکه می‌کنند.

کم شدن گاز مبرد کولر

اگر گاز مبرد در لوله‌های خنک کننده دستگاه کافی نباشد باز در این ناحیه برفک ایجاد می‌شود و بعد از خاموش شدن کولر، برفک‌ها آب می‌شود و علت آب دادن کمپرسور کولر گازی می‌شود.

یخ زدن سیم‌پیچ‌ها

یخ زدن سیم‌پیچ‌ها یکی از علت‌های آب دادن کولر است. مثلا کثیف بودن سیم پیچ ها موجب می‌شود که نتواند به خوبی سرما را به هوا انتقال دهد و بنابراین بر اثر سرمای زیاد یخ می‌زند که این یخ با خاموش شدن کولر گازی، آب شده و موجب آبریزی از کولر گازی است.

خرابی پمپ تخلیه آب کولر گازی

چکه کردن آب از کولر

همانطور که تاکنون متوجه شده‌اید اگر اطلاعات کمی از نحوه کارکرد دستگاه و بخش‌های تشکیل دهنده آن داشته باشیم، می‌توانیم بسیاری از علل احتمالی آب‌دهی کولر را متوجه شویم. مثلاً اگر بدانیم که در کولر گازی پمپی وجود دارد که کار آن جمع آوری آب به منظور خارج کردن آن از دستگاه هست، متوجه خواهیم شد که اگر پمپ خوب کار نکند آبهایی که از مجاورت هوای گرم با کویل کندانسور به وجود آمده است به خوبی از آن ناحیه به سمت مجرای خروجی هدایت نمی شوند و شاهد خروج آنها از دستگاه به صورت نادرست خواهیم بود. اگر خرابی پمپ تخلیه آب به قدری بود که مانع از عملکرد صحیح کولر شده و تعویض ان نیز ممکن نیست، پیشنهاد می کنیم با خرید اسپلیت دایکین، مشکل را برطرف کنید.

برگشت آب باقی مانده در کولر گازی

اگر آب موجود در سطلی که آب قطران کولر شلنگ خروجی وارد آن شده است آنقدر بالا بیاید که شلنگ در آن فرو رود، فشار آب سطل مانع ریختن آب موجود در لوله به سطل می شود و این آب به کولر برگشته و از مسیرهای دیگری مثل خروج از پنل، خارج می‌شود.

در انتها پیشنهاد می کنیم مقاله نکات سرویس کولر گازی را نیز مطالعه کنید.

در هر حال اگر بخواهیم در مورد نحوه کارکرد و اشکالات احتمالی هر دستگاهی اطلاعات کافی برای تعمیر آن را داشته باشیم از کسب دانش و مهارت در زمینه تخصصی خود غافل می‌مانیم. بنابراین بهتر است چنانچه با یک بررسی دم دستی و ساده متوجه علت چکه کردن آب از پنل کولر گازی نشدید کار را به متخصصین این حوزه بسپارید.

هنگامی که با متخصص و کارشناس این حیطه گفتگو و مشاوره می‌کنید متوجه نکات جدیدی برای افزایش طول عمر و کارکرد بهتر دستگاه خواهید شد مثلاً کارشناس می‌تواند پمپ هایی را به شما معرفی کند که با اضافه کردن آن به دستگاه، مکش گرد و خاک و آلودگی ها به سمت لوله خروجی و باقی نماندن آنها در ناودانی، افزایش پیدا کند و بنابراین احتمال مسدود شدن درین و آب‌دهی کولر کاهش یابد.

Call Now Button
× Chat
Verified by MonsterInsights