سبد خرید

کولینگ تاور چیست؟انواع برج خنک کننده و نحوه عملکرد آن

کولینگ تاور چیست؟ یکی از سوالات مهمی که در حوزه دستگاه‌های خنک کننده و برج‌های خنک کننده پرسیده می‌شود اصطلاح کولینگ تاور است. در این مطلب قصد داریم که در مورد پاسخ سوال کولینگ تاور چیست؟ با شما صحبت کنیم. اگر شما هم دوست دارید که در این حوزه اطلاعات بیشتری به دست بیاورید حتما تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.
در اولین مرحله باید به تعریف کلی کولینگ تاور یا همان برج خنک کننده بپردازیم و در ادامه نحوه عملکرد برج خنک کننده و دیگر جزئیات مربوط به آن را بررسی کنیم. به زبان ساده کولینگ تاور یک دستگاه خنک کننده آب است در واقع این برج خنک کننده یک دستگاه آبسردکن صنعتی محسوب می‌شود.

________________________________________________________________________

حتما بخوانید: جت هیتر چیست؟

________________________________________________________________________

اجزای کولینگ تاور

دستگاه کولینگ تاور که یک دستگاه خنک کننده آب است از قطعات و قسمت‌های مختلفی ساخته شده است. در ادامه قطعات برج خنک کننده را با هم بررسی می‌کنیم. از مهمترین قطعات دستگاه خنک کننده می‌توان به الکتروموتور جلوی پروانه، تسمه اتصال فولی به پولی، فن خنک کننده، تشتک ذخیره آب سرد، قطره برگردان، نازل پاشش آب، شناور ورودی آب، پوشال خنک کننده، نردبان دسترسی به قسمت بالا و… اشاره کرد.

انواع کولینگ تاور یا برج خنک کننده

بعد از اینکه به سوال برج خنک کننده چیست پاسخ دادیم حالا باید در مورد انواع برج‌های خنک کننده یا همان کولینگ تاورها بپردازیم. کولینگ تاورها به سه دسته کولینگ تاور مدار باز، کولینگ تاور مدار بسته و کولینگ تاور هیبریدی تقسیم بندی می‌شوند.

کولینگ تاور مدار باز

کولینگ تاور مدار باز، برج خنک کننده‌ای است که تبادل حرارت در آن از طریق تماس مستقیم بین آب و هوا ایجاد می‌شود. دستگاه خنک کننده خود به دو دسته سیستم‌های کراس فلو و کانتر فلو تقسیم می‌شوند. راندمان و بازدهی برج خنک کننده کانتر فلو بیشتر از برج‌های خنک کننده کراس فلو است.

اجزای کولینگ تاور مدار باز

اگر بخواهیم در مورد اجزای کولینگ تاور مدار باز با شما صحبت کنیم باید بگوییم که مهمترین قطعات این برج خنک کننده بدن و موتور ، پکینگ‌ها، تشتک یا حوضچه جمع آوری آب، قطره گیر و سیستم توزیع کننده آب داغ هستند.

کولینگ تاور مداربسته

کولینگ تاور یا همان برج خنک کننده مدار بسته از طریق انتقال انرژی حرارتی با استفاده از آب داغ با کویل فعالیت می‌کند. از آنجایی که این برج خنک کننده تبخیر ندارد پس آب کمی مصرف می‌کند. به کولینگ تاور مدار بسته، کولینگ تاور خشک یا خشک ساز می‌گویند.

اجزای کولینگ تاور مداربسته

اما در مورد اجزای کولینگ تاور مدار بسته باید گفت که مهمترین قطعات و اجزای این برج خنک کننده شامل کویل، فن ورودی آب داغ، ورودی هوا، خروجی آب و… است.

کولینگ تاور هیبریدی

کولینگ تاور هیبریدی یک خنک کننده با قابلیت چندگانه خنک کاری آب است. این برج خنک کننده در فصل‌های سرد سال مثل پاییز و زمستان که هوا سردتر است فقط از طریق هوادهی آب داخل کویل را خنک می‌کند اما در فصول گرم‌تر مثل بهار و تابستان هم هوادهی و هم پاشش آب را داخل کویل انجام می‌دهد.

ویژگی برج خنک کننده

چیلر هوا خنک یا برج‌های خنک کننده ویژگی‌ها و مزایای زیادی دارند که با توجه به مدل و نوع آن قیمت متفاوتی دارند. مثلا قیمت چیلر آب خنک و چیلر هوا خنک متفاوت است. به صورت کلی برج‌های خنک کننده با توجه به نوع و مدلی که دارند دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند.  تمامی کولینگ تاورها ویژگی‌های مخصوصی دارند که از جمله آن می‌توان به سیستم توزیع کننده آب از طریق آب پخش کن با چرخش مناسب اشاره کرد. این چرخش با استفاده از لوله‌های PVC انجام می‌شود. الکتروموتور مناسب با درجه حفاظتی IP 55 و همچنین یک عایق حرارتی با کلاس F می‌باشد.
اگر در مورد قیمت چیلر و همچنین هر مدلی از برج‌های خنک کننده بخواهید بدانید بهتر است که از مجموعه ما درخواست کنید تا اطلاعات دقیق قیمتی را با توجه به نوع و مدل هر چیلر یا دستگاه خنک کننده در اختیار شما قرار بدهیم.

مزایای کولینگ تاور

برج‌های خنک کننده مزایا و معایب مختلفی دارند که در این بخش به مزایای مهم این کولینگ تاورها می‌پردازیم. وزن مناسب یکی از ویژگی‌های مهم این دستگاه‌ها است. به همین دلیل به راحتی می‌توان آن‌ها را جابجا کرد. همچنین سر و صدایی که این دستگاه ایجاد می‌کند بسیار کم است و به همین دلیل طرفداران زیادی دارد. طول عمر بالا یکی دیگر از مزایای برج‌های خنک کننده است. در واقع با یک بار خرید این برج‌های خنک کننده می‌توانید برای سالیان سال از آن استفاده کنید. همانطور که می‌دانید از این کولینگ تاورها برای سیستم‌ها و دستگاه‌های صنعتی بزرگ استفاده می‌شود. در واقع این دستگاه‌ها باعث می‌شوند که دیگر دستگاه صنعتی طول عمر بیشتری داشته باشند و بازدهی آن‌ها تا حد زیادی افزایش پیدا کند.

ما در مجموعه جهان تهویه ریما تلاش می‌کنیم تا تمامی دستگاه‌ها و سیستم‌های مربوط به تهویه هوا و سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی را برای مصرف کنندگان فراهم کنیم. در صورتی که در مورد هر کدام از این سیستم‌ها و دستگاه‌ها سوالی دارید می‌توانید آن را از کارشناسان و متخصصین مجموعه ما بپرسید تا در کمترین زمان ممکن به آن‌ها پاسخ داده شود.

کاربرد کولینگ تاور

همانطور که بالاتر در مورد کولینگ‌ واترها صحبت کردیم، برج‌های خنک‌کننده کاربردهای مختلفی دارند که از جمله آن می‌توان به کاربرد در صنایع نفت و پتروشیمی، پالایشگاه، سرامیک و کاشی، تولید خودرو، دارو و مواد غذایی، لبنیات، تولید لاستیک و پلاستیک، نیروگاه‌های اتمی، کارخانه‌های شیمیایی، ریخته گری، ذوب فلزات، تولید کاغذ و… اشاره کرد.

نحوه عملکرد کولینگ تاور

اگر بخواهیم به صورت تخصصی در مورد عملکرد کولینگ تاور صحبت کنیم  این موضوع بسیار طولانی و پیچیده می‌شود. به همین دلیل به صورت ساده و راحت عملکرد آن را برای شما تشریح می‌کنیم. عملکرد کلی این دستگاه مطابق با تبخیر سطحی آب است. در واقع برج خنک کننده تلاش می‌کند که آب داغی که وارد سیستم می‌شود را از طریق فن‌ها و پروانه‌های دستگاه خنک کند در ادامه آب گرم با استفاده از لوله و انشعابات مختلف به سطح بالای کولینگ تاور منتقل می‌شود. سپس با استفاده از نازل و آبپاش‌هایی که در قسمت بالای برج خنک کننده تعبیه شده است بر روی پکینگ‌ها پاشیده می‌شود. در اثر این فرآیند سطح تماس بیشتری بین آب و هوا ایجاد می‌شود به شکلی که هوا و آب خنک‌تری را در اختیار خواهیم داشت اما یکی از سوالات مهمی که از ما پرسیده می‌شود در مورد داکت اسپیلت است. این روزها داکت اسپیلت‌ها کاربردهای بسیار زیادی دارند. اسپیلت یک سیستم سرمایشی گرمایشی پرطرفدار است که با استفاده از آن می‌توان در فصول سرد سال مثل پاییز و زمستان هوای محیط را گرم و در فصول گرم مثل تابستان و بهار محیط را سرد کرد. اگر شما قصد خرید هر نوع داکت اسپیلت به خصوص اگر قصد خرید داکت اسپیلت اینورتر دارید بهتر است درخواست خودتان را با ما در میان بگذارید تا تمامی این قیمت‌ها به صورت به‌روز و دقیق برای شما ارسال شود.

Call Now Button
× Chat
Verified by MonsterInsights