سبد خرید

پمپ سیرکولاتور چیست و چه کاربردی دارد؟

پمپ‌ها در شکل‌ها و کاربردهای متفاوتی در بازار یافت می‌شوند. یکی از پرکاربردترین پمپ‌ها، پمپ سیرکولاتور است که به دلیل ویژگی‌های ساختاری می‌توان در انواع صنایع از آن استفاده کرد. شاید این سوال برای شما مطرح شود که پمپ سیرکولاتور چیست؟ در واقع همانطور که از اسم آن مشخص است، سیرکوله به چرخش در این پمپ اشاره دارد. از طریق همین سیستم می‌تواند به گردش آب و سیالات در بخش‌های مختلف کمک کرد. در ادامه به بررسی دقیق این سوال که پمپ سیرکولاتوبرای پاسخ به این سوال که پمپ سیرکولاتور چیست لازم است تا به تعریف این پمپ بپردازیم؛ پمپ سیرکولاتور در واقع نوعی از پمپ است که وظیفه به گردش درآوردن یک سیال در یک محفظه بسته را بر عهده دارد. این نوع پمپ در حقیقت شکل متفاوت تری از پمپ‌های سانتریفیوژ می باشد و زیر مجموعه آن محسوب می‌شود. برای خرید چیلر سانتریفیوژ و پمپ‌های مختلف می‌توانید به سایت جهان تهویه ریما مراجعه کنید. پمپ‌های سانتریفیوژ توانایی پمپاژ سیالات تا دمای 130 درجه را دارند.  پس از آن پمپ‌های سیرکولاتور با گردش آب داغ در سیستم مورد نظر مانند سیستم‌های گرمایشی خانگی، میزان آب مورد نیاز را منتقل می‌کنند.
جنس بدنه این پمپ‌ها  برای ایجاد مقاومت بالا، از چدن یا استیل می سازند. متریال مورد نظر برای ساختن پروانه‌ها نیز می‌تواند از چدن، استیل یا برنج باشد. با توجه به نوع کاربری مورد نظر می‌توان از انواع جنس‌های این پمپ‌ها کمک گرفت.

_______________________________________________________________________

بیشتر بخوانید: جت هیتر چیست؟

_______________________________________________________________________

مشخصات پمپ سیرکولاتور

جنس بدنه این پمپ‌ها را از چدن یا استیل می سازند. متریال مورد نظر برای ساختن پروانه‌ها نیز از چدن، استیل یا برنج اغست. مکش منفی در این نوه پمپ وجود ندارد و باید در جهت حرکت سیال نصب شوند. ساختار آن‌ها  در دو شکل تکفاز و سه فازو همچنین تک دور، سه دور و چهار دور موجود هستند.  مصرف انرژی در آنها در رده بندی  A و ‌B است که بسیار بهینه است. پمپ سیرکولاتور در دو دسته بندی با واسطه واتاترم یا موتور خشک و بدون واسطه وجود دارند.

انواع پمپ سیرکولاتور

پمپ سیرکولاتور در 3 نوع زیر موجود هستند:

پمپ آب گرم

زمانی که برای تامین آب گرم از منبع کویلی آب گرم ایستاده کمک گرفته شود، لازم است تا به واسطه این نوع پمپ، آب مورد نظر را در محیط به گردش درآورد.

پمپ گردش آب رادیاتور

از این نوع در مواقعی استفاده می‌شود که نیاز به گردش آب گرم برای سیستم‌های گرمایشی مانند رادیاتورها و سیستم گرمایش از کف احتیاج باشد. این سیستم‌های گرمایشی می‌توانند مرکزی  و یا خانگی باشد.

پمپ برگشت آب گرم مصرفی

عموما در محیط‌هایی لازم است که همواره آب گرم در دسترس مورد نیاز باشد. این سیستم پمپی به ایجاد گردش سیالات کمک می‌کند تا آبگرم مصرفی در نزدیکترین نقطه از لوله و قابل دسترس باشد.

ساختار پمپ سیرکولاتور

این این مقاله به اینکه پمپ سیرکولاتور چیست پرداختیم. در ادامه به بررسی اجزاء و قطعات این پمپ می‌پردازیم. پمپ‌های سیرکولاتور از قطعات زیر تشکیل شده است:

  • الکترو موتور
  •  یاتاقان
  • پروانه
  • کاسه نمد
  • دهانه خروجی
  • دهانه ورودی یا مکشی
  • موتور
  • دینام
  • واسطه
  • واسطه تبدیلی
  • شفت ( یا محور)
  • کوپلینگ

مزایای پمپ سیرکولاتور

استفاده از پمپ‌های سیرکولاتور مزایای زیادی را به همراه دارد. از جمله اینکه:
صدای این پمپ‌ها به میزان قابل توجهی کم است. این در حالی است که انواع دیگر پمپ‌ها حین کار صدای زیادی از خود تولید می‌کنند. از دیگر مزیت این نوع پمپ‌ها  قابلیت پمپاژ و انتقال آب با دمای بالا است. ساختار این پمپ‌ها به گونه ای است که می‌تواند انواع سیالات را در دمای بالا به گردش درآورد و خراب نشود.  سهولت در نصب یکی دیگر از مزیت‌های این پمپ‌های سیرکولاتور است؛ البته این کار باید به واسطه افراد متخصص انجام گیرد. این پمپ‌ها بسیار مقرون به صرفه هستند و برای نگهداری و تعمیر آنها نیاز به صرف هزینه‌های زیاد نیستید. همچنین جنس‌ها و مدل‌های مختلف سبب می‌شود تا به راحتی بتوان نوع مورد نظر را انتخاب کرد.

کاربرد پمپ سیرکولاتور

پمپ‌های سیرکولاتور عموماً کاربرد‌های فراوانی دارند. با توجه به جنس به کار رفته برای ساخت آنها، مصارف متفاوتی دارند. موارد زیر نمونه‌هایی هستند که پمپ سیرکولار در آنها به صورت موثری عمل می‌کند.

  • این نوع از پمپ می‌تواند از دمای پایین -۱۰ تا دمای بالای ۱۳۰ درجه آب سانتیگراد را به فضای مورد نظر منتقل کند.
  • سیستم‌های گرمایشی خانگی مثل رادیاتور‌ها یا سیستم گرمایش از کف و همچنین سیستم گرمایشی آب برای انجام فرایند‌های خود به پمپ سیرکولاتور متکی هستند.
  • از پمپ‌های سیرکولاتور با جنس بدنه و پروانه استیل می‌توانیم برای انتقال انواع سیالات شیمیایی و صنعتی استفاده کنیم و نگران خوردگی و آسیب رساندن به پمپ نباشیم.
  • از این پمپ همچنین می‌توان برای انواع سیستم‌های تاسیساتی و تهویه مطبوع استفاده بهینه کرد و آب گرم مورد نظر را انتقال داد.
  • از دیگر موارد استفاده از پمپ سیرکولاتور در سیستم‌های شستشوی صنعتی، سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی خانگی و صنعتی اشاره کرد. در سیستم‌های سرمایشی می‌توان این پمپ‌ها را در محل مناسبی از چیلر تراکمی آب خنک جایگذاری کرد تا فرایند سرمایش به درستی انجام پذیرد.
  • این پمپ‌ها توانایی انتقال آب تا دمای ۱۴۰ درجه سانتیگراد را نیز دارند.
  •  در انواع استخر‌ها پکیج‌ها و شوفاژ‌ها از این نوع پمپ استفاده می‌شود.

محل نصب پمپ سیرکولاتور

جایگاه نصب پمپ‌های سیرکولاتور و عموما در مسیر برگشت آب در سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی است. به صورت دقیق تر یعنی در سیستم‌های گرمایشی این نوع پمپ‌ها باید قبل از دیگ حرارت مرکزی نصب شود و در سیستم‌های سرمایشی قبل از چیلر جایگذاری شوند. شما می‌توانید با خرید چیلر هوا خنک و نصب پمپ‌های سیرکولاتور به راحتی به یک سیستم سرمایشی پر قدرت دست یابید. با این کار آب خروجی پمپ‌های سیرکولاتور در سیستم‌های گرمایشی با ورود به دیگه حرارت گرم شده و پس از آن در رادیاتور‌ها و فن کویل‌ها پخش می‌شود. در سیستمهای سرمایشی آب خروجی ابتدا وارد چیلر شده و پس از آن به فن کویل‌ها و کویل‌های هواساز ورود می‌کند. با مقایسه قیمت چیلر تراکمی می‌توان نمونه مناسب خود را خریداری کنید و از آنها استفاده کنید. اگر نیاز به برگشت آبگرم مصرفی در لوله کشی‌های ساختمان دارید لازم است تا قبل از منبع کویلی نسبت به نصب پمپ برگشت آبگرم اقدام کنید.

Call Now Button
× Chat
Verified by MonsterInsights