سبد خرید

علت خنک نکردن اسپلیت و کولر گازی

خنک نکردن اسپلیت

با گرم شدن روز افزون هوا در تابستان قرارگرفتن در این دمای بالا  برای همه افراد تقریباً غیرقابل تحمل است. آفتاب تابستان سوزان تر از همیشه می تابد و لازم است برای مقابله با این گرما به سراغ کولر رفته و به دنبال یک دمای مطلوب و خنک بهاری باشیم. یکی از بدترین اتفاقاتی که ممکن است در این زمان رخ دهد، سرد نبودن باد اسپلیت است. برای یافتن علت خنک نکردن کولر گازی، روش‌هایی وجود دارند که با رفع آن‌ها می‌توان دوباره آن هوای خنک و مطلوب را از کولر دریافت کرد. البته در برخی موارد دلیل سرد نکردن اسپیلت و کولر گازی مواردی هستند که به بخش فنی و تکنیکی این دستگاه‌ها مربوط می‌شوند و برای برطرف کردن آنها حتماً  به تجربه و تخصص افراد ماهر در این زمینه نیاز دارید. در ادامه این مقاله به بررسی علت خنک نکردن کولر گازی می‌پردازیم که دانستن آنها به شما در تشخیص بهتر ایرادهای دستگاه کمک می کند.

از کار افتادن فن یا موتور فن

کولرهای گازی و اسپیلت دیواری دارای دو فن کندانسور و فن کمپرسور می‌باشند که نقش کاهش دمای اجزای سیستم دستگاه را بر عهده دارند. در صورت بروز قطعی سیم و ایردات دیگر در این بخش، با تعویض آنها می‌توان نسبت به رفع مشکل سرد نکردن کولر گازی اقدام نمود.

تنظیم اشتباه و خرابی ترموستات

یکی از دلایل رایج خنک نکردن کولر گازی را می‌توان در تنظیمات اشتباه ترموستات جستجو کرد. در هنگام بروز این مشکل ابتدا باید دمای کولر را چند درجه پایین تر از دمای هوای اتاق تنظیم کرده و نحوه کار کردن کولر را بررسی کنید. همچنین حواستان باید به روشن شدن فن بیرونی و کمپرسیور باشد. اگر مشکل از ترموستات باشد، دستگاه کار می‌کند اما باد سرد نمی‌دهد.

کثیفی و گرفتگی فیلتر هوا یکی از دلایل سرد نکردن اسپیلت

تعویض فیلتر کثیف اسپلیت

به طور کلی باد خنکی که از دریچه کولر گازی به سمت بیرون راه می یابد، از فیلترهای جدا کننده رد می‌شود. این فیلتر‌های هوا در داخل پنل درونی و بیرونی کولر قرار گرفته‌اند. در طول مدت زمان خاصی ممکن است گرد و غبار و ذرات ریزی که درون هوا پراکنده هستند توسط این فیلتر‌های هوا جذب شده و روی آنها تجمیع پیدا کنند. در این صورت دلیل خنک نکردن کولر گازی می‌تواند کثیف شدن فیلتر هوا باشد که به سادگی می‌توان این مشکل را رفع کرد. اگر در شهرهای آلوده مانند تهران و سایر کلان شهرها زندگی می‌کنید یا به علت شرجی بودن هوا مجبور به استفاده مداوم از کولر گازی هستید، بهتر است ماهیانه فیلترهای هوا را بررسی نمایید.

بیشتر بخوانید:  علت آب دادن کولر گازی

از کار افتادن خازن (سنسور دما)

سنسور دمایی داکت اسپلیت دایکین و کولر گازی دمای محیط را تشخیص داده و با توجه به میزان دمای تنظیم شده به کمپرسور دستور روشن یا خاموش شدن را می‌دهد. کولر برای استارت و راه اندازی کمپرسور نیز به خازن احتیاج دارد. به همین جهت در صورت بروز ایراد در هر کدام از سنسور و خازن های کولر گازی، ممکن است باعث بروز جریان هوای گرم خروجی از آن شود. توصیه می کنیم اول ظاهر خازن‌ها را به دقت بررسی کنید تا ببینید آسیب دیده‌اند یا خیر.

بعضی اوقات ممکن است از نظر ظاهری خازن سالم بوده ولی در عمل از کار افتاده باشد. در این شرایط لازم است که خازن را با ولتاژ مستقیم تست کنید. عمده ترین دلایل خرابی قطعات لوازم خانگی تغییر ولتاژ برق ساختمان است؛ به همین جهت بهتر است آنها را به محافظ برق مجهز کنید.

مشکل در برد اصلی یا برد فرمان

خرابی برد فرمان

در کولرهای گازی و اسپیلت، برد اصلی یا برد فرمان اجزای مهم و حیاتی این دستگاه‌ها محسوب می‌شوند که همانند مغز انسان فرمان‌هایی را به بخش‌های مختلف ارسال می‌کنند. در این حالت اگر هرگونه ایرادی در برد اصلی رخ دهد که به تبع آن فن، کمپرسور و کندانسور دستگاه دچار اختلال گردد، می‌توان شاهد عبور جریان باد گرم از کولر به سمت بیرون بود. به طور معمول تعمیر کردن برد مقوله دشواری است که علاوه بر دانش فنی نیاز به تجربه و مهارت بالا در این زمینه دارد. به همین دلیل بسیاری از افراد تعمیرکار و متخصص در زمان بروز مشکل در برد اصلی اقدام به تعویض آن میکنند که این کار هزینه بالایی نیز به همراه دارد.

از کار افتادگی کمپرسور یا موتور

موتور و کمپرسور کولر گازی از مهمترین اجزای این دستگاه محسوب می‌شوند که در صورت بروز هرگونه اشکال در عملکرد آنها ممکن است باعث سرد نبودن باد خروجی از کولر شود. با انجام تست سلامت کمپرسور توسط افراد فنی و خبره می‌توان از سلامت این بخش مطمئن شد. همچنین میتوانید از یک تعمیرکار ماهر کمک بگیرید یا کمپرسور را بررسی کرده و عیب یابی نماید.

بیشتر بخوانید:  علت کم شدن پرتاب باد اسپلیت

گرفتگی مسیر گاز در لوله ها مشکل سرد نکردن کولر گازی

در برخی موارد مشکل سرد نکردن کولر گازی را می‌توان در انسداد و گرفتگی مسیر گاز از جمله شیرها، لوله مویی و شلنگ ‌ها بررسی کرد. در صورتی که لوله به طور کامل کیپ شده باشد ممکن است باعث بروز یخ زدگی و پرتاب باد گرم به سمت بیرون شود که با مراجعه به یک تعمیرکار ماهر و شستشوی مدار کولر میتوانید این مشکل را رفع کنید.

کثیفی یا خرابی کندانسور

در سیستم داخلی کولر گازی بخشی به اسم کندانسور وجود دارد که باعث می‌شود گرمای داخل لوله‌ها به جریان هوای بیرون منتقل شده و باعث خنک شدن مبرد داخل لوله‌ها شود. گاهی پیش می‌آید که علت خنک نکردن کولر گازی به معیوب بودن کندانسور مربوط می‌شود. همچنین اگر انتقال حرارت از نبرد به هوا به طور صحیح انجام نگیرد، گاز موجود سرد نشده و در سیستم سرمایش دستگاه اشکال ایجاد می‌کند.اگر کندانسور خراب یا کثیف شد برای عیب یابی آن کافیست با یک تعمیرکار تماس گرفته و مشکل را رفع نمایید.

کمبود و نشتی گاز مبرد علت خنک نکردن کولر گازی

کم بودن گاز کولر گازی

گاز کولر گازی که به آن مبرد نیز گفته می‌شود نقش اساسی در سیستم سرمایش این دستگاه‌ها دارد. به این صورت که با تغییرات دمایی این گاز، باعث سرد شدن کولر گازی و خنک شدن می‌شود. اگر این گاز نشت کند یا میزان آن کاهش یابد، باعث کم شدن خنکی باد می‌شود. معمولاً نشت گاز از دید افراد مخفی می‌ماند و ممکن است یک نشتی کوچک در سیستم به مرور زمان موجب کم شدن گاز موجود شود. در حقیقت از جمله دلیل سرد نکردن اسپیلت و کولر گازی کمبود گاز مبرد است که با شارژ کردن آن می‌توان مشکل باد گرم کولر را رفع کرد. نکته مهمی که باید در این مرحله به یاد داشته باشید این است که فرآیند عیب یابی دستگاه کولر گازی باید توسط متخصصین انجام شود و پس از تشخیص کمبود گاز کولر گازی به دنبال علت نشتی و رفع آن باشید.

مستهلک شدن و عمر بالای اسپلیت

تمامی لوازم خانگی پس از مدتی دچار استهلاک و از کار افتادگی خواهند شد. البته مدت زمان بروز این اتفاق به نحوه استفاده و سرویس به موقع آنها بستگی دارد. کولر گازی و اسپلیت نیز مانند سایر وسایل خانگی در اثر گذشت زمان مستهلک شده و کارایی خود را از دست می‌دهند. بنابراین اصلا جای تعجبی نیست که کولر گازی و اسپیلت شما بعد از ۱۰ سال عملکرد روزهای اولیه را نداشته باشد.
یکی از مهمترین کارها برای افزایش طول عمر دستگاه، کاربری صحیح و تعمیر به موقع آنها می‌باشد. شما می‌توانید به صورت سالیانه نسبت به سرویس کولر اقدام نموده تا با رفع ایرادات جزیی موجب طول عمر بیشتر آنها شوید.

اگر هم نیاز به خرید دستگاه جدی دارید می توانید برای خرید داکت اسپلیت اینورتر دایکین از کارشناسان جهان تهویه ریما مشاوره بگیرید.

بالا بودن دمای محیط

در برخی موارد ممکن است دلیل خنک نکردن کولر گازی اصلا به سیستم داخلی مرتبط نباشد. به عنوان مثال در فصول گرم مانند تابستان آنقدر دمای هوا افزایش می‌یابد که کولر گازی نمی‌تواند از پس خنک کردن دمای محیط بربیاید و این تغییرات شدید دمایی بر عملکرد سرمایشی آن تاثیر منفی می‌گذارد. در این شرایط توصیه می‌شود تا در اولین فرصت نسبت به خرید داکت اسپلیت دایکین که برندی معتبر در این زمینه است، اقدام نمایید. زیرا اگر از یک کولر تمام وقت استفاده کنید و اصطلاحاً به آن استراحت ندهید، احتمال اینکه موتور آن بسوزد بسیار زیاد است.

علت خنک نکردن کولر گازی نو چیست؟

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که کولر گازی نو خریداری کرده‌اید اما متأسفانه آنطور که باید هوای محیط را خنک نمی‌کند. در این شرایط باید قدرت موتور کولر خود را چک کنید تا ببیند با متراژ محیط همخوانی دارد یا خیر. خوب است بدانید که هر کولر دارای قدرت تعیین شده‌ای می‌باشد که مطابق بر آن می‌تواند فضای مشخصی را خنک کند. در واقع علت پرسش فروشنده درباره مساحت و ارتقای محیط مورد نظر هنگام فروش کولر گازی نیز همین مسئله است.

اگر کولر گازی خریداری شده مناسب با فضای محیط نباشد ممکن است با مشکل سرد نکردن کولر گازی مواجه شوید. در این هنگام تنها راهکار، تعویض کولر یا خرید اسپلیت دایکین جدید دیگر برای آن محیط است. پس بهتر است قبل از اقدام به خرید هر برندی از کولر، قدرت موتور آن را با دقت بررسی کرده و متناسب با متراژ محیط آن را خریداری کنید‌.

برای خنکی بیشتر کولر گازی چند نکته مهم را همیشه به یاد داشته باشید:

1. نسبت به تعمیر دوره‌ای کولر گازی توجه ویژه داشته باشید.

2. بخش کندانسور دستگاه همیشه باید تمیز باشد و شستشو شود.

3. در فصل گرما، به صورت ماهیانه کولر گازی خود را بررسی نمایید.

4. پیش از خرید کولر گازی حتما به متراژ محیط مورد نظر توجه داشته باشید.

5. قبل از اقدام جهت رفع مشکل خنک نکردن کولر گازی حتما با کارشناسان مربوطه مشورت نمایید و خودسرانه عمل نکنید.

Call Now Button
× Chat
Verified by MonsterInsights