سبد خرید

نحوه محاسبه تن تبرید و نحوه اندازه گیری آن

تن تبرید یکی از اصطلاحات رایجی است که در بین خریدارها یا فروشنده‌های سیستم های خنک کننده و برودتی درمورد آن صحبت می‌شود. این واحد که در این مقاله قصد معرفی آن و آموزش نحوه محاسبه تن تبرید را داریم، یکی از واحدهایی است که به منظور اندازه گیری توان استفاده می‌شود. در ادامه می‌بینیم که تن تبرید چیست و نحوه محاسبه تن تبرید چگونه است.

تن تبرید چیست؟

تن تبرید یا Ton of Refrigeration همان طور که گفتیم یکی از واحدهای اندازه گیری توان یا Power است که به منظور تعریف میزان ظرفیت یک سیستم تبرید برای انتقال حرارت استفاده می‌شود.  میزان توان سیستم‌هایی مانند چیلر سانتریفیوژ نیز به همین ترتیب محاسبه می‌شود. در محاسبه میزان تن تبرید واحدهای مختلفی وجود دارد که عبارت‌اند از Btu/h و kW. تن تبرید را می‌توان به این صورت نیز تعریف کرد:

_______________________________________________________________________________

حتما بخوانید: چیلر زیر صفر چیست

_______________________________________________________________________________

تن تبرید عبارت است از نیرویی که میزان طرفیت استخراج یا خروج گرما از سیستم‌های تهویه مطبوع یا تجهیزات تبرید و خنک کننده را نشان می‌دهد. تن تبرید دستگاه‌های مختلف در تعیین هزینه و قیمت نهایی سیستم تبرید تاثیر زیادی دارد. به عنوان مثال قیمت اسپلیت مرکزی vrv نیز ممکن است به تن تبرید بستگی داشته باشد. به طور کلی توجه به توان و بازده دستگاه‌های خنک کننده و سیستم‌های برودتی اهمیت زیادی دارد؛ چرا که به طور قطعی در عملکرد دستگاه و طول عمر آن تاثیر زیادی دارد. بدیهی است که هر چه دستگاه مرغوب‌تر باشد و بازده عملکرد و توان بالاتری داشته باشد، هزینه آن نیز بالاتر خواهد بود. آنچه مهم است در این مورد به آن توجه کنید، این است که هزینه اضافی که بابت بازده دستگاه خود می‌پردازید، هزینه‌ای منطقی و مقرون به صرفه است که عملکرد مطلوب دستگاه در آینده را تضمین می‌کند.
در سایت جهان تهویه ریما می‌توانید سیستم خنک کننده و تبرید مورد نیاز خود را با بازده مورد نظر پیدا کنید. جهان تهویه ریما ارائه دهنده انواع سیستم‌های تهویه مطبوع دایکین ایران است.

معرفی واحد اندازه گیری btu

واحد اندازه گیری btu واحد اندازه گیری ظرفیت سیستم های تبرید و تهویه مطبوع است. این واحد مخفف British Thermal Unit بوده و مقدار سرمایش در واحد زمان را نشان می‌دهد.

فرمول محاسبه ظرفیت برودتی چیلر

برای این که ظرقیت برودتی چیلر را محاسبه کنید، از یک فرمول ساده باید استفاده کنید. در این فرمول سه متغیر دمای آب ورودی، دمای آب مورد نیاز و خروجی و شدت جریان آب مورد نظر است. برای محاسبه ظرفیت برودتی چیلر از فرمول Q=Cp×p×V×dT استفاده می‌شود.  که Cp ظرفیت گرمایی ویژه، p چگالی، V شدت جریان حجمی و dT اختلاف دمای آب ورودی و آب خروجی در واحد فارنهایت است.

تبدیل Btu/hr به تن تبرید و بالعکس

به منظور تبدیل تن تبرید به Btu باید عدد آن را در 12000 ضرب کنید. همچنین برای عکس این کار، یعنی تبدیل Btu به تن تبرید نیز باید رقم آن را بر 12000 تقسیم کنید.

تبدیل kw به تن تبرید و بالعکس

در تبدیل Kw به تن تبرید یا Ton of Refrigeration باید از فرمول زیر استفاده کنید:  Refrigeration Ton = 3.52 Kw
به عبارت دیگر هر 1 تن تبرید برابر است با 3.52 کیلووات. بنابراین در تبدیل کیلووات به تن تبرید هم باید عدد تن تبرید را بر 3.52 تقسیم کنید. در خرید مواردی مانند اسپلیت دایکین به تن تبرید آن دقت کنید. این موارد در قیمت داکت اسپلیت دایکین نیز موثر است.

تبدیل kw به Btu/hr و بالعکس

به منظور تبدیل واحد کیلووات به British Thermal Unit بر ساعت لازم است عدد آن در 3412 ضرب شود. برای برعکس این عملیات و تبدیل BTU به کیلووات باید عدد آن را بر 3412 تقسیم کنید.

تبدیل تن تبرید به اسب بخار

در محاسبه میزان تن تبرید ممکن است لازم باشد تبدیل تن تبرید به اسب بخار را هم بدانید. به این منظور باید بدانید که هر تن تبرید معادل 4.714 اسب بخار است. یعنی:

1ton-refrigeration=4.714 horsepower

هر تن تبرید چند کیلووات است؟

در تبدیل تن تبرید به کیلووات باید بدانید که هر تن تبرید برابر است با 4.517 کیلووات. به عبارت دیگر: 1ton-refrigeration =  4.517 kw
که در تبدیل واحدها باید آن را در نظر بگیرید و با یک تناسب ساده، کیلووات یا تن تبرید مورد نظر را محاسبه نمایید.

Call Now Button
× Chat
Verified by MonsterInsights