سبد خرید

تفاوت منبع منبع کویلی و دوجداره در چیست؟

ریبا هر ساختمانی اعم از مسکونی یا اداری آب گرم نیاز است. آب گرم از طریق منابع مختلفی تامین می‌شود که از مهم‌ترین آنها می‌توان به منبع دو جداره یا منبع کویلی اشاره کرد. در این مطلب به بررسی تفاوت منبع دوجداره و منبع کویلی می‌پردازیم. اطلاع از تفاوت منبع دوجداره و منبع کویلی به انتخاب بهترین گزینه متناسب با نیاز ساختمان کمک می‌کند.

____________________________________________________________________________

حتما بخوانید: دستگاه ایرواشر چیست؟

____________________________________________________________________________

منبع دوجداره چیست؟

اگر خیلی مختصر و مفید بخواهیم بگوییم، منبع دوجداره نوعی آبگرمکن است؛ این نوع آبگرمکن دارای دو جداره یا دیواره درونی و بیرونی بوده و یکی از پرمصرف‌ترین انواع سیستم‌ها برای تامین آب گرم است که انواع آن در جهان تهویه ریما موجود است. ساختار این نوع منبع افقی بوده و گنجایش یا ظرفیت آنها بین 300 میلی لیتر تا یک و نیم لیتر خواهد بود که بر اساس نیاز ساختمان تعیین می‌شود.

منبع کویلی چیست؟

منبع کویلی یکی از انواع تجهیزات تامین آب گرم در ساختمان‌ها و متشکل از یک مخزن آب گرم و چند کویل مسی است. مشابه منبع دوجداره، ظرفیت منبع دو جداره هم متناسب با نیاز ساختمان مشخص می‌شود. کویل های مسی در این نوع منبع ممکن است به صورت حلزونی باشند یا به شکل U تولید شده باشند. وظیفه این کویل‌ها گرم کردن آب داخل مخزن به وسیله تبادل گرمایی است.

مزایای منبع دوجداره

  • هزینه مناسب برای طراحی و راه اندازی
  • نیاز نداشتن به پمپ سیرکولاتور (Circulator)
  • نداشتن افت فشار
  • هزینه مناسب برای تعمیر و تعویض
  • بازدهی بسیار بالا (حدود 98 درصد)

معایب مخزن دوجداره

  • مناسب نبودن برای ساختمان‌هایی که میزان مصرف آب گرمشان بالا است.
  • بالا بودن هزینه تعمیر در صورتی که در جداره داخلی آسیب، سوراخ، ترک یا حفره ایجاد شود.
  • کاهش حرارت تقریبا بالا
  • دسترسی نداشتن به قسمت آسیب دیده در دیواره داخلی یا دشوار بودن دسترسی

مزایای منبع کویلی

  • سرویس، تعمیر و نگهداری آسان به دلیل دوجداره نبودن
  • کم بودن میزان افت حرارت
  • جریان داشتن تولید آب گرم با وجود خراب شدن یکی از کویل‌ها
  • بهینه‌تر بودن سرعت انتقال حرارت و گرما

معایب منبع کویلی

  • گران‌تر بودن نسبت به منبع دوجداره
  • رسوب گرفتن کویل‌های مسی و نیاز به اسیدشویی
  • نیاز داشتن به جای زیاد
  • نیاز داشتن به پمپ سیرکولاتور یا گردش
  • بالا بودن میزان مصرف انرژی

تفاوت منبع دوجداره و منبع کویلی

چه برای خرید چیلر آب خنک اقدام کنید، چه آبگرمکن، باید از تفاوت‌های گزینه‌های پیش رو به درستی مطلع باشید. در ادامه به تفاوت‌های منبع دوجداره و کویلی اشاره می‌کنیم. مهم‌ترین تفاوت این دو منبع، تعداد و ساختار استوانه‌هایی است که در این دو نوع منبع وجود دارد. منبع دوجداره، دارای دو استوانه است که به شکل دو دیواره، یکی داخل دیگری است. در منبع کویلی تنها یک استوانه به کار رفته است.

مقایسه منبع کویلی و دوجداره از نظر ظرفیت استفاده

در رابطه با ظرفیت این دو نوع منبع می‌توان گفت که هردوی آنها تا ظرفیت 600 لیتری بازدهی یکسان و مناسب دارند؛ اما زمانی که این مقدار به 1000 لیتر افزایش پیدا می‌کند، لازم است حتما از منبع کویلی استفاده شود؛ چرا که راندمان حرارتی در منبع‌های دوجداره دچار کاهش و افت قابل توجهی می‌شوند. به همین دلیل است که گفته می‌شود منابل دوجداره برای ظرفیت‌های پایین مناسب‌تر هستند. مشابه خرید داکت اسپیلت که برای محیط‌های بسیار بزرگ چندان مناسب نیست.

مقایسه هزینه خرید منبع کویلی و دوجداره

منبع کویلی به دلیل استفاده از فلز مس، چدن و فلنج در ساختارش، دارای هزینه بالاتری نسبت به منبع دوجداره است. البته دارا بودن پمپ سیرکولاتور نیز در این افزایش هزینه بی تاثیر نیست.
نکته: در قیمت چیلر هوا خنک نیز توجه به این مورد مهم است.

مقایسه منبع دوجداره و کویل دار با توجه به آب مصرفی

از آنجا که منابع کویل‌دار مسی هستند، در تماس با آب لوله کشی رسوب گرفته و باید حتما به روش اسیدشویی تمیز شوند. پس از 2 بار اسیدشویی نیز لازم است حتما کویل‌ها تعویض شوند، اما در منبع دوجداره نیازی به این کار نیست.

مقایسه هزینه تعویض منبع دوجداره و کویل دار

یکی از اصلی‌ترین موارد عنوان تفاوت منبع دوجداره و منبع کویلی، این است که منابع کویلی هزینه بالایی برای تعویض دارند. همان طور که گفتیم، تعویض کویل‌های مسی هزینه بالایی خواهد داشت که علت آن استفاده از فلز مس است. هزینه تعویض، در مواردی مانند قیمت چیلر نیز تاثیرگذار است.

نحوه عملکرد منبع دوجداره

در طرز کار منبع دوجداره، دیواره داخلی حاوی آب گرمی است که قرار است استفاده شود. در دیواره دوم، آب گرمی قرار دارد که از سمت بویلر می‌آید. اختلاف دمای بین دوجداره سبب می‌شود در اثر تبادل گرمایی، آب گرم شود. آبی که در استوانه داخلی است قابل استفاده شده و آب استوانه خارجی بعد از سرد شدن، دوباره به دیگ بازمی‌گردد.

نحوه عملکرد منبع کویلی

طرز کار منبع کویلی به این صورت است که آب گرم در منبع جاری شده و گرمای آن از دیواره و رخ دادن تبادل گرمایی، آب سرد درون کویل را گرم می‌کند.

 

Call Now Button
× Chat
Verified by MonsterInsights