سبد خرید

محاسبه ظرفیت فن کویل با نرم افزار

فن کویل‌ها در واقع نوعی دستگاه هستند که در فرایند ایجاد تهویه مناسب در بخش سرمایشی یا گرمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ظرفیت این دستگاه‌ها همواره نیازمند آن است تا به صورت دقیق و اصولی مورد بررسی قرار گیرند و محاسبه شوند. روش‌های متعددی برای محاسبه ظرفیت فن کویل‌ها وجود دارد. برای آشنایی بیشتر با انواع شیوه‌های محاسبه ظرفیت فن کویل در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.
محاسبه ظرفیت فن کویل‌ها عملی است که به سهولت انجام می‌پذیرد؛ اما نکته قابل توجه درباره نحوه محاسبه ظرفیت فن کویل این است که باید زمان و دقت لازم را برای آن صرف کنید.
محاسبه ظرفیت فن کویل نیازمند آن است که بار سرمایی محیط مورد نظر اندازه گیری شود. این بار سرمایی در پیک گرمایی اندازه گیری میشود. از عوامل تاثیرگذار روی مقدار بار سرمایی میتوان به جنس دیواره‌های، درها و پنجره‌های به کار رفته در محیط و  مقدار افرادی که در محیط حضور دارند و فعالیت می‌کنند، اشاره کرد. علاوه بر آن میتوان با خریدچیلر به ایجاد یک فضا با تهویه مناسب برای ساختمان خود اقدام کنید.

_________________________________________________________________

حتما بخوانید: تفاوت چیلر و مینی چیلر

_________________________________________________________________

محاسبه ظرفیت فن کویل به روش دقیق

برای اینکار لازم است اول بار برودتی ساختمان محاسبه و اندازه گیری شود. برای این کار میتوان از مهندسین مشاور و پیمانکاران تاسیساتی کمک گرفت. پس از محاسبه بار برودتی ساختمان باید حجم برودتی فن کویل نیز اندازه گیری شود. برای انجام این کار میتوان از فرمول زیر کمک گرفت:

Q = M.C.⧍T که در این فرمول:

  • Q میزان بار برودتی ساختمان است و بر حسب W میباشد.
  • M دبی هوای فن کویل( ظرفیت هوادهی فن کویل بر حسب فوت مکعب بر دقیقه است)
  •  C گرمای ویژه هوا در فشار ثابت است
  • T⧍ اختلاف دمای هوای ورودی و خروجی است که بر حسب درجه فارنهایت محاسبه می شود.

در آخر مقدار cfm با توجه به فرمول بالا، به شکل زیر قابل محاسبه خواهد بود: M (cfm) = Q/(C.⧍T). طبق این فرمول C را 0/018 در نظر گرفته میشود. و T⧍ با توجه به دما و جغرافیای منطقه مورد نظر تغییر خواهد بود. پس از محاسبه دقیق ظرفیت فن کویل‌ها میتوان با مراجعه به سایت جهان تهویه ریما نسبت به خرید یک تهویه مناسب برای محیط مورد نظر خود اقدام کنید. علاوه بر آن امکان خرید اسپیلت نیز از طریق این سایت وجود دارد که میتواند برای ایجاد یک فضای مطبوع بسیار کاربردی باشد.

محاسبه ظرفیت فن کویل به روش سرانگشتی

در این روش نیز همانند روش محاسبه ظرفیت فن کویل به شکل دقیق، باید ابتدا بار برودتی ساختمان را در اختیار داشته باشیم تا از این طریق بتوانیم مدل فن کویل را به دست بیاوریم. اما به دلیل اینکه محاسبه ظرفیت فن کویل به شکل سر انگشتی میباشد، میزان بار برودتی را میتوان به صورت سر انگشتی اندازه گیری کرد. این فرمول برای محیط‌های جغرافیایی با آب و هوای شبیه به تهران مناسب است: (25 یا 30)/ A=بار برودتی
طبق این فرمول، A مساوی با مساحت فضای مورد نظر بر حسب متر مربع است. مقدار مخرج با توجه به گرمسیر یا سردسیر بودن منطقه، یک عدد بین 25 تا 30 در نظر میگیریم. برای مناطق گرمسیری عدد کوچکتر استفاده می‌شود. جهت تبدیل بار برودتی  میتوان از رابطه فوق بهره برد. پس از محاسبه بار برودتی میتوان  با تقسیم بار برودتی (بر حسب BTU بر ساعت) بر عدد 26 میتوان به محاسبه تقریبی ظرفیت فن کویل دست یافت.

عوامل موثر بر ظرفیت فن کویل

فن کویل بر اساس نیاز گرمایش و سرمایش، میزان فضای در نظر گرفته شده و محل نصب انتخاب میشود. اما علاوه بر معیارهای خارجی که به خود محیط مربوط میشود، خود فن کویل نیز معیارهایی برای انتخاب دارد. به عنوان مثال ظرفیت، قدرت موتور و ظاهر آن نیز میتواند در انتخاب فن کویل موثر باشد. همچنین عوامل متعدد دیگری نظیر میزان ارتفاع از سطح دریا، دمای هوای ورودی و خروجی، خود فن کویل، میزان دمای آب ورودی و خروجی و… می‌توانند بر ظرفیت نهایی تاثیر گذار باشد.

فرمول محاسبه ظرفیت فن کویل

همانطور که پیشتر به آن اشاره شد برای محاسبه دقیق و اصولی ظرفیت فن کویل‌های میتوان از فرمول Q = M.C.⧍T کمک گرفت. این فرمول کمک میکند تا محاسبه در دقیق ترین حالت خود اتفاق بیفتد و با توجه به ساختمان مورد نظر، بهترین فن کویل انتخاب شود. همچنین این امکان وجود دارد که با مقایسه قیمت داکت اسپیلت و خرید یکی از آنها، یک سیستم سرمایشی یا گرمایشی را با توجه به نیاز خود ایجاد کنید.

نرم افزار محاسبه ظرفیت فن کویل

Coils بهترین و دقیق ترین نرم افزار برای محاسبه ظرفیت فن کویل‌ میباشد و میتوان از آن در تهویه مطبوع، فن کویل‌ها، چیلرهای صنعتی و واحدهای هواساز استفاده کرد. این یک ابزار پیشرفته برای محاسبه  ظرفیت می‌باشد و این نرم افزار با داده‌های تجربی و رضایت کامل مشتری کاملا مورد تایید افراد قرار گرفته است.

چگونه فن کویل مناسب با ظرفیت ساختمان انتخاب کنیم؟

گاهی شرایط ساختمان به گونه ای است که تنها یک فن کویل پاسخگویی تمام نیاز‌های ما نیست. با محاسبه ظرفیت ساختمان شما میتوانید فن کویل‌های متناسب را برای ساختمان در نظر بگیرید، به گونه ای که نه بیش از حد نیاز و نه کمتر از ظرفیت مکان مورد نظر باشد. برای مثال اگر قصد تهیه فن کویل برای محیط‌های با کاربری ورزشی دارید باید توجه داشته باشید که افراد در آنجا به فعالیت زیادی می‌پردازند و خود سبب تولید گرما خواهند شد. با مقایسه قیمت چیلر هوا خنک در سایت جهان تهویه ریما میتوانید با کمک افراد متخصص آن‌ها را به فن کویل مورد نظر متصل کنید و هوای ساختمان خود را به بهترین شکل تهویه و خنک کنید.

Call Now Button
× Chat
Verified by MonsterInsights