سبد خرید

اکونوپک چیست و مزایای آن

اگر بخواهید در حوزه سیستم های تهویه هوا جستجویی بکنید یکی از مواردی که باید بدانید اینکه اکونوپک چیست. اکونوپک ها دستگاه هایی هستند که برای تولید سرما یا گرما از سیستم تبخیر آب و کوره استفاده می کنند. در واقع در تعریف اینکه اکونوپک چیست می توان گفت یک سیستم سرمایشی و گرمایشی اقتصادی است که هوای مطبوعی را در فصول مختلف سال برای محیط ایجاد می کند.
اکونوپک ها در واقع واحدهای یکپارچه ای هستند که تولید سرمایش و گرمایش محیط را بدون نیاز به موتورخانه و لوازم جانبی دست و پاگیر تامین می کند. یکی از نکات مثبت اکونوپک اقتصادی بودن آن است هم از لحاظ کم جا بودن آن و هم از نظر مالی هزینه کمی برای مصرف کننده در مقایسه با سایر روش ها به همراه دارد.
شرکت تولیدی جهان تهویه ریما به عنوان یکی از شرکت های تولید کننده سیستم های تهویه مطبوع کشور است که شما می توانید جهت خرید اکونوپک از آن با اطمینان خاطر اقدام کنید. همچنین می توانید برای خرید چیلر و سایر سیستم های تهویه ای با جستجو در سایت اینترنتی شرکت دستگاه مدنظر خود را انتخاب کنید.
همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و نیز استعلام قیمت تهویه مطبوع مرکزی با کارشناسان جهان تهویه ریما تماس بگیرید. این شرکت نیز آماده ارائه مشاوره برای فروش چیلر آب خنک نیز می باشد.  از دستگاه هایی که شما می توانید آن را از طریق این شرکت تهیه کنید، تهیه انواع دیگر چیلر است، برای استعلام  قیمت چیلر هواخنک نیز می توانید با کارشناسان جهان تهویه تماس بگیرید.

________________________________________________________________________________________

بیشتر بخوانید:موتورخانه مرکزی یا پکیج

________________________________________________________________________________________

اجزای دستگاه اکونوپک

دستگاه اکونوپک از اجزای مختلفی تشکیل شده است از جمله:

  • فن سانتریفیوژی
  • موتور الکتریکی
  • سیستم ایرواشر
  • کوزه هوای گرم
  • سیستم فیلتراسیون

 

سیستم گرمایشی اکونوپک صنعتی و غیر صنعتی

اکونوپک در سیستم گرمایشی که برای آن در نظر گرفته شده دارای مشعلی گازسوز است که در دستگاه تعبیه شده است. این دستگاه با استفاده از منبع انرژی گازی با فشار و سرعت زیادی در کوره ای از جنس فولاد نسوز دمیده می شود. سپس گرما از طریق لوله هایی نسوز از طریق هواکش به محیط منتقل می شود. در واقع این گرما در اطراف لوله های دستگاه و نیز کوره توسط فن جریان پیدا می کند. در نهایت هم گرما از طریق کانال هایی که برای آن طراحی شده وارد محیط می شود.

 

سیستم سرمایشی اکونوپک

سیستم سرمایشی اکونوپک می تواند به دوشکل تبخیری یا از طریق کویل آب سرد باشد.  در سیستم سرمایشی تبخیری اکونوپک مثل انواع سیستم های سرمایشی مانند کولرهای آبی امکان تنظیم رطوبت هوا در آن وجود ندارد. در این سیستم افشانه های آب با تبادل حرارتی که داخل دستگاه انجام می شود هوای سرد را تولید می کند، در عین حال باعث افزایش رطوبت محیط می شود. از همین رو از این سیستم بیشتر در مناطق گرم و خشک استفاده می شود اما در سیستم های اکونوپکی که سرمایش از طریق کویل آب سرد ایجاد می شود، در واقع این کویلها به چیلر متصل می شوند.  لوله هایی که دارای آب سرد هستند در دستگاه جریان پیدا می کند، هوا نیز در تماس با این لوله ها خنک و در ساختمان منتشر می شود. نکته مهمی که در این نوع اکونوپک وجود دارد، امکان تنظیم رطوبت هوا است.

 

مزایای استفاده از دستگاه اکونوپک

استفاده از سیستم سرمایشی و گرمایشی اکونوپک مزیت هایی به همراه دارد که از مهمترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صرفه اقتصادی بالای این دستگاه
  • کاهش مصرف انرژی برق در زمان تولید سرما و گرما
  • انتقال گرمای اکونوپک از طریق سیستم لوله کشی مستقیم
  • کاهش میزان هدررفت انرژی
  • نصب آسان سیستم های اکونوپک
  • هزینه کم و تسهیل در تعمیر و نگهداری اکونوپک
  • پیشگیری از ورود انواع آلودگی های محیط مثل ذرات گرد و غبار به محیط

 

معایب دستگاه اکونوپک

در کنار مزیت هایی که برای اکونوپک برشمردیم، این دستگاه دارای یک عیب است. مهمترین ایرادی که می توان برای دستگاه اکونوپک برشمرد اینکه در مقایسه با سایر سیستم های تهویه ای هوا تولید سرما و گرمای آن زمان بر است.

 

کاربرد اکونوپک

امروزه بسیاری از ساختمان ها از سیستم های سنتی موتورخانه ای یا پکیج استفاده نمی کنند. بلکه دستگاه اکونوپک این امکان را فراهم کرده که سرمایش و گرمایش مورد نیاز ساختمان ها از روش های مقرون به صرفه و اقتصادی دیگری نیز بهره مند باشند.

از اکونوپک کاربردهای مختلفی می شود مثل:

  • استفاده در سوله های کارخانه ها
  • سالن های آمفی تاتر و همایش
  • نمایشگاه های بزرگ
  • مراکز تجاری
  • باشگاه های ورزشی بزرگ
  • مساجد و سالن های بزرگ اجتماعات
  • ساختمان های اداری

 

طرز کار اکونوپک

نحوه کارکرد اکونوپک برخلاف بسیاری از سیستم های تهویه ای سرمایشی و گرمایشی لوازم جانبی زیادی نیاز ندارد. این دستگاه تنها نیازمند کانال هایی است که بتواند هوا را مبادله کند. در شبیه سازی عملکرد اکونوپک می توان گفت این دستگاه بیشتر شبیه ایرواشرها و زنت ها کار می کند. عملکرد اکونوپک با سیستم آب و گاز شهری است و نیازی به منابع دیگری برای تامین سرما و گرما نیست.

 

طرز کار در حالت سرمایشی

اکونوپک با استفاده از ذرات قطرات آب از طریق افشانه هایی آب سرد را   لوله هایی جریان می دهد که هوا تبادلی در تماس با این لوله ها سرد شده و به محیط ساختمان منتقل می شود.

 

طرز کار در حالت گرمایشی

در تولید گرمایش نیز با استفاده از یک مشعل، هوای گرم موجود در کوره را تولید و آبی که به دستگاه وارد می شود گرم می کند. هوای بیرون در تماس با این لوله ها گرم و به محیط ساختمان منتقل می شود.

Call Now Button
× Chat
Verified by MonsterInsights