سبد خرید

تفاوت اسپلیت و کولر گازی

تفاوت اسپلیت با کولر گازی

تفاوت اسپیلت با کولر گازی یکی از سوالاتی که شاید برای شما هم در زمان خرید کولر گازی با آن مواجه شوید یک دستگاه خنک کننده مطبوع پیش آمده است. اسپلیت یا کولر گازی در واقع سیستم های خنک کننده ای هستند که هرکدام با فرایندی اقدام به تولید سرمایش و خنک کردن هوا در فصول گرم سال می کنند. به بیان بهتر می توان گفت اسپیلت نوعی کولر گازی است و با همان مکانیسم برای تولید هوای سرد کار می کند.

اسپلیت همان کولر گازی است؟

اسپلیت همان کولر گازی است

 

اگر بخواهیم به تفاوت اسپیلت با کولر گازی اشاره کنیم، می توان گفت این دو دستگاه عملکرد مشابه هم دارند. هر دو دستگاه تولید هوای سرد مطبوع در محیط می کنند طی فرایند تولید سرما هوای محیط را دریافت و با چرخشی که در قطعات دستگاه صورت می گیرند، هوای خنک تولید و با فن به محیط داخلی ساختمان منتقل می شود. آنچه در اسپلیت یا کولر گازی ایجاد تفاوت می کند در واقع محیط هایی است که این دستگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند. به این معنا که چون کولر گازی دستگاهی دو تکه است، ممکن است در فضاهایی امکان وجود دو بخش دستگاه وجود نداشته باشد. از همین رو ممکن است از انواع دیگر کولر گازی استفاده می شود. اسپیلت نیز نوعی از کولرگازی هایی است که یک تکه بوده و برای فضاهایی که امکان نصب کولر دو بخشی وجود ندارد، استفاده می شود.

تعریف اسپلیت

یکی از انواع کولرهای گازی اسپلیت است. این دستگاه ها با تولید سرمایش هوای مطبوعی را برای محیط هایی در ابعاد بزرگ و کوچک ایجاد می کند. اسپلیت با دریافت هوای محیط و انجام فرایندی در کمپرسور آن را تبدیل به هوای خنک کرده و با فن به محیط منتقل می کند. نکته مهم در استفاده از این دستگاه اینکه، تولید سرمایش تا مادامی که دمای محیط به دمای تنظیم شده برسد ادامه دارد. اسپیلت در بازار انواع مختلفی دارد که مهمترین آنها عبارت است از:

مولتی اسپلیت: این نوع اسپلیت ها دارای یک یونیت خارجی و با چندین یونیت داخلی است.

داکت اسپلیت: این اسپلیت ها دارای یونیت داخلی متفاوت است. پنل داخلی این اسپلیت ها دارای هوارسان داخلی و با حجم زیادی قدرت پرتاب باد دارد. داکت اسپلیت ها دارای سیستم کانال کشی است از همین رو اگر به درستی عایق بندی نشود احتمال اتلاف انرژی در آن افزایش پیدا می کند.

پرتابل: این نوع کولر گازی ها قابل حمل هستند. یک تکه بودن این نوع اسپلیت باعث شده تا حمل و نقل آن آسان باشد و به راحتی بتوان آن را برای خنک کردن محیط های مختلف استفاده کرد.

ایستاده: این اسپلیت ها بیشتر برای محیط های فروشگاهی و مساجد و سالن های بزرگ کاربرد دارد. این نوع اسپلیت ها با نوع دیواری تفاوت خاصی ندارد، تنها تفاوت آن در میزان ظرفیتی است که در تولید سرمایش دارند.

دیواری: اسپلیت دیواری انواع پر مصرف کولرگازی است که برای محیط های اداری و خانگی کاربرد زیادی دارد. این کولرگازی های را به دلیل نصب پنل داخلی به دیوار تحت عنوان اسپلیت دیواری شناخته می شود. این نوع اسپلیت ها برای اتاق ها و محیط های کوچک مناسب است.

پنجره ای: یونیت داخلی و خارجی این اسپلیت ها ادغام شده و به شکل پکیجی واحد به فروش می رسد. این کولرها نصب راحتی دارند و نیازی به لوله کشی ندارد. 

تعریف کولر گازی

کولر گازی ها دستگاه های تهویه مطبوع هوا هستند که توان تولید سرمایش و گرمایش دارد. کولر گازی ها انواع مختلفی دارند که به صورت دو تکه یا یک تکه است. از مهمترین مزیت های این دستگاه تولید هوای مطبوع، تنظیم هوشمند رطوبت هوا، پیشگیری از ورود آلودگی و گرد و غبار به محیط است. نکته مهمی که در زمان نصب کولر گازی باید مورد توجه قرار گیرد حساسیت قطعات است، در صورت شکستگی یا آسیب به قطعات کولرگازی در حین نصب هزینه زیادی برای تعمیر و تعویض به مشتری تحمیل می شود. علاوه بر اینکه کولرهای گازی نیازمند سرویس دوره ها و نگهداری است.

شرکت جهان تهویه ریما با حدود 2 دهه فعالیت حرفه ای در زمینه فروش انواع سیستم های تهویه مطبوع در کشور است. شما می توانید جهت خرید یا کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع دستگاه تهویه مطبوع اعم از اسپلیت دایکین و کولر گازی با کارشناسان شرکت تماس بگیرید.

مقایسه کولر گازی با اسپلیت

مقایسه کولر گازی با اسپلیت

تفاوت اسپیلت با کولر گازی یکی از نکات مهم است که باید قبل از خرید بدانید. تا بتوانید بهترین خرید را با قیمت مناسب و نیز کاربردی داشته باشید. در مقایسه اسپلیت با کولر گازی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- بهبود مصرف انرژی

علیرغم اینکه گفته می شود مصرف انرژی اسپلیت زیاد است، اما در اسپلیت های بدون داکت میزان صرفه جویی انرژی زیاد است. در حالی که اگر از کولرگازی هایی با سیستم مرکزی استفاده کنید به دلیل وجود کانال کشی ها و لوله های مسیر اتلاف انرژی زیاد است. از همین رو برای پیشگیری از اتلاف انرژی نیاز است که عایق بندی مناسب صورت گیرد.

2- طراحی زیبا

دیگر تفاوت اسپیلت با کولر گازی را می توان شکل ظاهری آن دانست. کولر گازی به دلیل دو تکه بودن در دو بخش یونیت داخلی و خارجی قابلیت طراحی ظاهری آن بالاست. در مقایسه این دو دستگاه طراحی کولر گازی زیباتر از اسپلیت است.

3- میزان تولید صدا

میزان صدای اسپیلت در مقایسه با کولر گازی کمتر است.

4- سرعت تولید سرمایش

در مقایسه عملکرد اسپلیت با کولر گازی می توان گفت سرعت تولید سرمایش اسپلیت بیشتر از کولر گازی است. به ویژه در برندهای معروف و با کیفیت میزان تولید هوازی سرد و پرتاب آن به محیط در چهار جهت مختلف است. قدرت موتور نصب شده در اسپلیت نیز باعث شده علاوه بر پرتاب باد خنک در جهات مختلف سرعت تولید سرمایش نیز افزایش پیدا کند.

5- تعمیر و نگهداری

یکی دیگر از فاکتورها در مقایسه کردن  اسپلیت یا کولر گازی نگهداری از این دستگاه ها است. اسپلیت دارای فیلترهای قابل شستشو است، از همین رو این تمیزی می تواند در تولید هوای مطبوع و عاری از آلودگی تاثیر دارد. دسترسی به فیلترهای یونیت خارجی اسپلیت نیز قابل دسترس است.

6- تولید گرمایش

یکی از مزیت های اسپلیت ها تولید گرما در فصول سرد سال است. اسپلیت ها می توانند در کمترین زمان دمای محیط را گرم و تنظیم کند.

7- تهویه و تصفیه هوا

یکی از مزیت ها و البته ویژگی های خاص اسپلیت تصفیه و تهویه مطبوع هوا است. به دلیل وجود فیلترهایی که در اسپلیت جاگذاری شده باعث ضدعفونی شدن هوا و تمیزی هوای محیط می شود.

مزایا و معایب کولر گازی اسپلیت

مزایا و معایب کولر گازی اسپلیت

کولر گازی اسپلیت  بر اساس محیطی که در آن استفاده می شود توام با مزایا و معایبی است که در زمان خرید باید از آن مطلع باشید. در واقع اطلاع از مزایا و معایب کولر گازی می تواند تصمیم شما را به سمت بهترین گزینه سوق دهد.

مزایای کولر گازی اسپلیت

کولر گازی اسپلیت دارای مزیت هایی است که مشتری را برای خرید آن ترغیب می کند. این مزیت ها کمک می کند تا در مقایسه با انواع سیستم های سرمایشی انتخاب اسپلیت در اولویت قرار گیرد. مهمترین اولویت هایی که شما را برای خرید اسپلیت ترغیب می کند عبارت است از:

  • تولید سرما یا گرمای یکنواخت در محیط
  • امکان لوله کشی تا 15 متری بین بخش داخلی و خارجی اسپلیت
  • کاهش آلودگی هوای محیط
  • صرفه جویی در هزینه ها
  • ارزانتر از سایر دستگاه های سرمایشی و گرمایشی
  • اشغال کم محیط
  • دارای فیلتر ضدعفونی کننده
  • تولید دستگاه در اندازه های مختلف
  • بهبود کیفیت هوای محیط
  •  کولر گازی امکاناتی دارد که به بهبود عملکرد آن کمک زیادی می کند. در واقع این عملکرد
  • به ترغیب مشتریان برای خرید این دستگاه کمک می کند. این امکانات عبارت است از:
  • امکان چرخش باد در محیط
  • تولید دستگاه های جدید با طراحی های زیبا
  • به کارگیری فناوری های جدید برای کنترل هوشمند دستگاه

معایب کولر گازی اسپلیت

در کنار مزیت هایی که برای کولر گازی اسپلیت گفته شد، اما این دستگاه ها معایبی نیز به همراه دارد. این معایب می تواند شما را از خرید این دستگاه منصرف کند.البته لازم به ذکر است که معایب کولرگازی اسپلیت در کنار مزایای آن بسیار کم و قابل چشم پوشی است. معایبی که لازم است پیش از خرید درباره این دستگاه بدانید عبارت

است از:

  • مصرف بالای برق
  • گرانتر از
  • کولرهای معمولی
  • امکان ایجاد
  • سروصدا

سوالات متداول

سوالات درباره کولر گازی اسپلیت

کولر گازی اسپلیت چه معایبی دارد؟

مصرف بالای انرژی، هزینه تعمیر و نگهداری، قیمت خرید دستگاه از مهمترین معایبی است که می توان برای اسپلیت برشمرد.

چه عواملی در قیمت کولر گازی اسپلیت تاثیر دارد؟

زمانی که بخواهید اقدام به خرید کولر گازی یا اسپلیت کنید، عوامل مختلفی در قیمت آن تاثیر دارند. مهمترین عوامل عبارت است از:

  • برند دستگاه
  • نوع موتور بکار
  • رفته در دستگاه
  • نوع کولر گازی
  • امکانات جانبی
  • کولر

 از کولر گازی ها در چه محیط هایی می توان استفاده کرد؟

از دستگاه های تهویه مطبوع سرمایشی می توان در اماکن عمومی اعم از رستوران ها، سالن های ورزشی، هتل ها، مجتمع های تجاری و مسکونی، اداری، دانشگاه ها و خوابگاه ها، فرودگاه و… استفاده کرد. به طور کلی محدودیتی برای استفاده از این دستگاه ها وجود ندارد.

نکات مهم برای نصب کولر گازی یا اسپلیت چیست؟

 انتخاب محل مناسب برای نصب، نصب اجزای کولر گازی، بررسی اتصالات، نصب کندانسور، تست عملکرد کولر گازی، کنترل سیستم برقی دستگاه، هواگیری کولر، حفظ ایمنی اتصالات لوله کولر و عایق بندی آن از مهمترین موارد در زمان نصب این دستگاه به شمار می آید.

فیلترهای کولر گازی چند وقت یکبار نیاز به سرویس و شستشو دارد؟

 از آنجا که فیلترهای نصب شده در کولر گازی به مرور زمان کثیف می شود برای عدم انتقال آلودگی به محیط و داشتن محیطی به دور از هرگونه آلودگی نیاز است ماهی یکبار و برای محیط های بزرگتر مثل محیط های تجاری و اداری هر دو هفته یکبار این فیلترها شستشو و در صورت آسیب، تعویض شود.

انواع کولر گازی چیست؟

کولر گازی در انواع مختلف و برای محیط های مختلف طراحی و تولید می شود که شما می توانید براساس نوع نیاز خود اقدام به خرید کنید. در حال حاضر در بازار انواع پنجره ای، اسپلیت، ایستاده، پرتابل سقفی وجود دارد.

انواع اسپلیت کدام است؟

دیواری، سقفی کانالی، سقفی کاستی، زمینی و ایستاده از انواع کولرگازی های اسپلیت است که می توانید خریداری کنید.

اسپلیت چه مزایایی دارد؟

بازدهی بالای انرژی، طراحی زیبا، صدای کم، سرعت بالای خنک کردن هوا، ظرفیت گرمایشی بالا و تعمیر و نگهداری ساده از مهمترین مزیت های اسپلیت است.

اجزای سازنده اسپلیت چیست؟

فن، کمپرسور، کویل، شیر انبساط و واحد کنترل کولر مهمترین بخش های تشکیل دهنده کولر گازی اسپلیت است.

نحوه عملکرد اسپلیت چگونه است؟

تن نوع کولر گازی دارای دو بخش داخلی و خارجی است. پنل خارجی در خارج از محیط اتاق نصب می شود. برخی از انواع کولر گازی بصورت یکپارچه و یک تکه است. در این دستگاه از گاز مبرد برای خنک سازی هوا استفاده می شود. هوا توسط اواپراتور به داخل کولر هدایت می شود. با از دست دادن گرما، تبدیل به هوای سرد و با فن هایی به محیط داخلی ساختمان هدایت می شود.

Call Now Button
× Chat
Verified by MonsterInsights