سبد خرید

چیلر جذبی چیست و چگونه کار می کند؟

اگر به دنبال پاسخ سوال چیلر جذبی چیست هستید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید زیرا در این مطلب قصد داریم در مورد چیستی چیلر جذبی و کاربرد و نحوه کار آن با شما به صورت مفصل صحبت کنیم. این سیستم سرمایشی و برودتی یکی از سیستم‌های بسیار مهم و پرکاربرد در حوزه تهویه مطبوع است. در واقع چیلر جذبی یکی از چیلرهای بسیار پرکاربرد و پرطرفدار است. به سوال چیلر جذبی چیست در ادامه این مطلب پاسخ داده‌ایم.

چیلر جذبی یکی از چیلرهای محبوب و پرطرفدار در سیستم‌های برودتی و تهویه مطبوع است که دقیقا مطابق با سیکل تبرید جذبی کار می‌کند. این چیلر مثل هر نوع سیستم دیگری دارای ویژگی‌ها و مزایا و معایب مخصوص به خود است از مزیت‌های مهم این چیلرها می‌توان به ایجاد صدای کم به علت نداشتن کمپرسور و تبدیل انرژی حرارتی در عوض انرژی الکتریکی در چیلرهای تراکمی اشاره کرد.

____________________________________________________________________

مطالعه بیشتر: تفاوت چیلر جذبی و تراکمی

____________________________________________________________________

اجزای تشکیل دهنده چیلر جذبی

برای اینکه با مدل کاری این چیلرهای جذبی آشنا شوید در ابتدا بهتر است که با اجزاء اصلی و مهم آن آشنا شوید. اجزای چیلر جذبی از اپراتور،  ابزوربر یا جاذب، ژنراتور و کندانسور تشکیل می‌شود که هر کدام از این‌ها را در ادامه با هم بررسی می‌کنیم.
وظیفه اپراتور به صورت کلی سرد کردن آب است که این آب برای استفاده در مصارف سرمایشی و برودتی ساختمان یا در مصارف صنعتی کاربرد دارد. از آنجایی که در اپراتور حالت خلا وجود دارد آب مقطری که به این مکان افشانده شده است با دریافت کوچکترین حرارتی و با سرعت زیاد بخار می‌شود. اگر این سوال برای شما پیش آمده است که چطور قسمت اپراتور به حالت خلا در می‌آید باید گفت که ماده لیتیوم بروماید در قسمت جاذب چیلر وجود دارد و به عنوان یک جاذب عمل می‌کند یعنی این که بخار آب را به خود جذب می‌کند.

ابزوربر یا جاذب وظیفه دارد تا فشار اپراتور را به صورت خلا درآورد. این فرایند را با استفاده از بخار تبخیر شده در اپراتور انجام می‌دهد. در این مرحله لیتیوم بروماید بعد از جذب بخار آب، به بخش ژنراتور سیستم پمپاژ می‌شود که در این فرایند با گرفتن حرارت خارجی بخار آب را جدا کرده و دوباره مورد استفاده قرار بگیرد.  ژنراتور نیز به صورت کلی وظیفه دارد تا لیتیوم بروماید به غلظت اولیه برگردانده شده و آن را غلیظ می‌کند. لیتیوم بروماید از بخار آب جدا می‌شود و هر کدام یک مسیر جدا از هم را در پیش می‌گیرند. بخار آب سپس به قسمت کندانسور راه پیدا می‌کند تا به مایع تبدیل شود در ادامه ابزوربر می‌رود تا بخار آب بخش اپراتور دستگاه را به خود جذب کند. کندانسور در این بخش بخار آب که از بخش ژنراتور آزاد می‌شود را در قسمتی که به آن کندانسور می‌گویند به آب تبدیل می‌کند.

انواع چیلر جذبی

چیلرهای جذبی را از جهات مختلف می‌توان تقسیم بندی کرد. معمولا انواع چیلر جذبی را بر اساس مکانیزم طراحی، منبع حرارتی و ماده جاذب و مبرد تقسیم بندی می‌کنند. چیلرهای جذبی بر اساس مکانیزم طراحی به دو نوع تک اثره و دو اثره تقسیم‌بندی می‌شوند. این دستگاه‌ها بر اساس منبع حرارتی به چیلرهای جذبی آب گرم، آب داغ، بخار شعله مستقیم خورشیدی هوای گرم دسته‌بندی می‌شوند، بر اساس مبرد و جاذب آب و لیتیوم بروماید، آمونیاک و آب، آب و سیلیکاژل دسته بندی می‌شوند. در این بخش مهم‌ترین چیلرهای جذبی مورد استفاده را با هم بررسی می‌کنیم.

یکی از این چیلرها چیلر جذبی تک اثره است. این نوع از چیلر از کندانسور، یک ژنراتور، ابزوربر، یک اپراتور و پمپ‌ها تشکیل می‌شود. در این نوع از چیلرها منبع گرمایی و اصلی بخار کم فشار یا آب گرم است بازدهی این چیلرها پایین است. اما به دلیل قیمت ارزان و مناسب از آن‌ها استفاده زیادی می‌شود. چیلر جذبی دو اثره همان اجزاء چیلر تک اثره را دارد اما ژنراتور و بدل حرارتی اضافی نیز دارند و فرایند غلیظ شدن در آنها در دو مرحله انجام می‌شود.

این نوع از چیلرها نسبت به چیلرهای تک اثره کارایی و بازدهی بیشتری دارند. اما چیلرهای جذبی شعله مستقیم یا دایرکت فایر چیلر هایی هستند که به جای استفاده از بخار در ژنراتور دما بالا از سوزاندن مواد فسیلی مثل گاز و گازوئیل از طریق مشعل استفاده می‌کنند. این چیلرها ویژگی‌ها و مزایای بسیار زیادی نسبت به دیگر چیلرها دارند. اول از همه اینکه این سیستم‌ها نیازی به منابع گرمایی جداگانه نیاز ندارند و دوم اینکه به دلیل داشتن سیستم احتراق می‌توان از آن‌ها در فصول زمستان و تابستان و هم به عنوان سیستم سرمایشی و هم گرمایشی استفاده کرد. ظرفیت گرمایی این دستگاه نسبت به ظرفیت سرمایشی آن‌ها بسیار کمتر است.

کاربرد چیلر جذبی

یکی از موضوعات مهمی که در مورد چیلرهای جذبی باید به آن توجه شود کاربرد این دستگاه‌ها است. برای استفاده از این دستگاه‌ها بهتر است که فقط در زمانی استفاده شود که یک منبع حرارتی در حال اتلاف وجود داشته باشد. در این حالت با نصب یک چیلر جذبی می‌توان گرمایی که تولید می‌شود را تبدیل به سرمایش کرد در غیر این صورت و اگر بخواهیم از یک شعله مستقیم به عنوان منبع انرژی اصلی چیلر جذبی استفاده کنیم این چیلرها به لحاظ اقتصادی و مالی اصلاً به صرفه  نخواهند بود و بهتر است که از چیلر تراکمی استفاده شود.

طرز کار چیلر جذبی یا سیکل چیلر جذبی

چیلرهای جذبی نسبت به چیلرهای تراکمی هم صدای کمتری دارند و هم در صورتی که از منابع گرمای در حال استفاده به عنوان منبع استفاده کنند نسبت به چیلرهای تراکمی بسیار مقرون به صرفه‌تر هستند. چیلرهای تراکمی از انرژی برق استفاده می‌کنند. اگر در مورد طرز کار چیلر جذبی بخواهید بدانید باید گفت که این چیلرها با جداسازی مایعات کار می‌کنند که یک ماده خنک کننده را تولید کنند. در چرخه اول فرآیند آب به عنوان یک نوع جاذب عمل می‌کند و محلول آب آمونیاک نیز به عنوان یکی از اجزا مبرد استفاده می‌شود. اما در چرخه دوم لیتیوم بروماید به عنوان یک جاذب عمل می‌کند و آب مبرد است.
چیلرهای جذبی که کاربردهای صنعتی دارند از چرخه اول یعنی جذب بخار آمونیاک استفاده می‌کنند. این چرخه مزایا و ویژگی‌های بسیار زیادی دارد که از جمله آن می‌توان به حلالیت بالای آمونیاک در آب، سازگار بودن با کندانسور، خنک کردن گلیکول و… اشاره کرد.
اگر قصد استفاده از چیلرهای جذبی را دارید بهتر است که آن را از برندهای معتبر و همچنین مجموعه‌های ارائه دهنده معتبر آن خریداری کنید. شما می‌توانید چیلرهای جذبی را از دایکین که یک برند معتبر ژاپنی است خریداری کنید.  این برند ید طولایی در تولید انواع سیستم‌های تهویه سرمایش و گرمایش دارد. اگر می‌خواهید از محصولات این برند خرید کنید می‌توانید با مراجعه به سایت جهان تهویه ریما با خیال راحت سیستم‌ها و دستگاه‌های مرتبط با این برند و دیگر برندهای معتبر جهان را خریداری کنید.

Call Now Button
× Chat
Verified by MonsterInsights