سبد خرید

تفاوت کولر گازی و کولر آبی

مقایسه کولر گازی و کولر آبی

یکی از بهترین راه ها برای انتخاب نهایی مقایسه کولر گازی با کولر آبی می باشد. اما اینکه تفاوت کولر گازی با کولر آبی با نگاه فنی و تخصصی باشد اهمیت بالایی دارد. در غیر این صورت صرف چند نظر کلی نه تنها نیاز ساختمان رفع نمی شود بلکه می تواند منجر به اتلاف هزینه هم شود. به طور مثال برای سرمایش مناطق مرطوب طبیعتا کولر آبی اصلا انتخاب مناسبی نیست. اما اگر به دلیل مصرف بالای انرژی توسط کولر گازی اقدام به خرید کولر آبی کنید، نمی توانید مدت زیادی از آن استفاده کنید.

مقایسه کولر گازی و کولر آبی

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که کولر گازی بهتر است یا کولر آبی؟ برای این کار لازم است ابتدا به مقایسه کولر گازی با کولر آبی در نحوه عملکرد این دو دستگاه بپردازیم.

1- نحوه کار کردن کولر گازی

کولر گازی برای تولید سرمایش با استفاده از هوای محیط و انتقال آن به داخل دستگاه علاوه بر تنظیم رطوبت هوا، سرمای مورد نیاز محیط را نیز تامین می کند. همه فرآیند تولید سرما این دستگاه توسط اجزای آن یعنی کمپرسور، اواپراتور، شیر انبساط، کندانسور و لوله مویین انجام می شود. نکته مهمی که در کولر گازی باید مورد توجه قرار گیرد قرار دادن فیلترهایی در آن است که هوای محیط را در کنار خنک سازی، عاری از هرگونه انتقال رطوبت و آلودگی می کند. در واقع می تواند در کنار تولید سرمایش کار تهویه مطبوع هوا را نیز انجام دهد.

2- نحوه کار کردن کولر آبی

کولرهای آبی اما ساختاری ساده تر از کولر گازی دارند. این کولرها که بسیار مناسب مناطق گرم و خشک می باشد، قادر است هوای محیط را با چرخش آب در کولر و استفاده از انرژی برق خنک کند. این دستگاه نیز شامل موتور، تسمه، پمپ آب و پوشال هایی است که آب در آن به گردش در می آید. در نهایت هم فن هوای خنک را به محیط ساختمان هدایت می کند.

در زمان خرید کولرگازی ممکن است با انواع گزینه های مختلفی مثل کولر گازی دایکین، اسپلیت و… مواجه شوید که برای شما سوال باشد کدام یک مناسب نیاز شما است. برای این کار لازم است پیش از خرید به مطالعه راهنمای خرید کولر گازی بپردازید. تا مهمترین شاخصه های انتخاب دستگاه مناسب را بدانید. شرکت جهان تهویه ریما آماده پاسخگویی و راهنمایی مشتریان خود می باشد. شما می توانید جهت ثبت سفارش یا کسی اطلاعات بیشتر با شماره 02172315 تماس بگیرید تا از راهنمایی کارشناسان جهان تهویه ریما استفاده کنید.

عملکرد کولر گازی بهتر است یا کولر آبی؟

مقایسه عملکرد کولر گازی و کولر آبی

 از دانستن اطلاعات کلی درباره تفاوت کولر گازی و کولر آبی این سوال هنوز در ذهن باقی می ماند که عملکرد کدام یک بهتر است؟ کولر آبی یا کولر گازی؟ با توجه به نتیجه ای که هر کدام در تولید سرما برای محیط دارند این مصرف کننده است که در نهایت تصمیم می گیرد کدام یک از این دستگاه ها برای او مناسب است.

با این وجود اطلاع از کلیاتی می تواند کمک کننده باشد، به طور مثال هرگز نمی توانید از کولر آبی در محیط مرطوب استفاده کنید. این دستگاه به دلیل تولید رطوبت در کنار سرما در صورتی که در محیط مرطوب استفاده شود هوا را شرجی و آزار دهنده می کند. این در حالی است که در همین محیط ها کولر گازی بسیار بازدهی خوبی دارد و همه مصرف کنندگان از آن رضایت دارند.شاید یکی از راه های انتخاب اطلاع از مزایا و معایب کولر گازی و کولر آبی می باشد که در ادامه به مهمترین آن ها اشاره می شود.

مقایسه مزایای کولر گازی نسبت به کولر آبی

مقایسه مزایا کولر گازی و کولر آبی

 

مقایسه کولر گازی با کولر آبی کار چندان سختی نیست. استفاده هر کدام از این دستگاه ها با مزیت هایی همراه است اما در مقایسه با یکدیگر هر کدام می تواند بر دیگری اولویت داشته باشد. در ادامه به مهمترین موارد مقایسه ای که نشان دهنده مزیت های هر کدام از این دستگاه ها است اشاره می شود:

1. میزان مصرف انرژی

مهمترین نکته در زمان خرید انواع کولر میزان انرژی است که این دستگاه ها مصرف می کنند. کولرهای آبی به مراتب انرژی کمتری مصرف می کنند، در حالی که کولرهای گازی مصرف بالای انرژی دارند. اگرچه بسیاری از دستگاه های الکترونیکی امروزه داره برچسب مصرف انرژی هستند با این وجود حتی کم مصرف ترین کولرگازی ها مصرف برق بالاتری در مقایسه با انواع کولر آبی دارند.  با این وجود کولر گازی ها این امکان را دارند که همه محیط ساختمان و اتاق ها را خنک کنند بدون اینکه نیازمند چند دستگاه خنک کننده باشد. این میزان مصرف انرژی تقریبا برای تولید سرمایش محیط بسیار مقرون به صرفه است.

2. مقایسه قیمت

قیمت کولرهای گازی به مراتب بیشتر از کولر آبی است. در صورتی که بودجه محدودی دارید کولر آبی گزینه موجود پیش روی شما است. 

3. سرمایش

یکی از مهمترین ملاک ها برای خرید کولر آبی یا گازی تولید سرمایشی است که از دستگاه انتظار می رود. تولید سرمایش کولر گازی به مراتب مطبوع تر از کولر آبی است، علاوه بر اینکه کولرهای گازی توان تعدیل دمای هوا را نیز دارند. این در حالی است که کولرهای آبی این امکان را ندارد و پس از سرمایش محیط باید به صورت دستی  روشن و خاموش شود.

4- حفظ تمیزی هوا

کولرهای گازی در کنار تولید هوای خنک، امکان تهویه مطبوع هوا را نیز دارند. این در حالی است که در کولرهای آبی اگر آلودگی در هوا باشد آن را به محیط داخل منزل و ساختمان منتقل می کند. فیلترهای تعبیه شده عامل اصلی ممانعت از ورود هوای آلوده به ساختمان است.

5- محیط مناسب

استفاده از کولر گازی برای محیط های بسته که تبادل هوا در آن کم است یا پنجره ای وجود ندارد بسیار مناسب می باشد. چرا که استفاده از کولر آبی در این محیط باعث افزایش رطوبت و شرجی شدن هوا می شود. در حالی که اگر در محیط موجود تبادل هوا زیاد باشد استفاده از کولر گازی فایده ای ندارد و منجر به اتلاف انرژی می شود. از همین رو برای این محیط ها نیز کولر آبی گزینه مناسب تری است.

6- میزان اشغال فضا

هر کدام از این دستگاه ها به میزان قابل توجهی فضا اشغال می کنند. با این وجود می تووان گفت به طور کلی کولر گازی فضای کمتری در مقایسه با کولر آبی اشغال می کند. ایجاد کانال کشی، سایبان، امکانات لازم برای برق کشی و لوله کشی آب و نصب کولر تنها بخشی از فضایی است که این دستگاه اشغال می کند. پس از آن نیز امکان حمل و جابجایی آن بسیار سخت و هزینه بر است. در حالی که برای نصب کولر گازی تنها نیاز به فضایی برای نصب یونیت داخلی و خارجی است.

7- هزینه نگهداری

همه دستگاه های الکترونیکی به صورت دوره ای نیازمند سرویس و نگهداری است. نهایت هزینه های نگهداری کولر آبی مربوط به تعویض پوشال، روغن کاری دستگاه و تعمیرات احتمالی آن در اوایل فصول گرم است. در حالی که کولر گازی بسته به میزان استفاده نیازمند نگهداری و نگهداری درست است. کولر گازی وسیله ای چهار فصل است. در فصل گرما تولید سرمایش می کند و در فصول سرد تولید گرمایش دارد. از همین رو باید به صورت دوره ای نگهداری شود. بنابراین هزینه نگهداری آن به مراتب بیشتر از کولرهای آبی می باشد.

8- آلودگی صوتی

ایجاد سروصدای زیاد دستگاه های مختلف در محیط باعث آزار و اذیت است از همین رو در زمان خرید یکی از فاکتورهای مهم عدم ایجاد سروصدا می باشد. کولرهای گازی در مقایسه با کولر آبی سروصدای بسیار کمتری ایجاد می کند. کولرهای آبی پس از روشن کردن صدای چرخش فن و پمپ آب و… به وضوح به محیط داخل ساختمان منتقل می شود. در حالی که این موضوع درباره کولرهای گازی به مراتب کمتر احساس می شود.

9- تناسب سرمایش با اقلیم

در این مورد کولرهای آبی تنها برای محیط های گرم و خشک مناسب است. این در حالی است که کولرهای گازی نه تنها برای محیط های گرم و خشک، که حتی برای محیط های مرطوب نیز مناسب است. در حالی که کولرهای آبی به هیچ عنوان برای محیط های مرطوب مناسب نیستند چرا که رطوبت هوا را تشدید می کند.

 مقایسه معایب کولر گازی و کولر آبی

میزان مصرف برق، هزینه تعمیر و نگهداری و قیمت خرید کولر گازی در مقایسه با کولر آبی به مراتب بیشتر است. با این وجود می توان گفت به دلیل مزیت های زیادی که کولر گازی به همراه دارد این هزینه ها در نهایت به نفع مصرف کننده تمام می شود. این در حالی است که افزایش رطوبت هوا و شرجی شدن مناطق مرطوب، ایجاد آلودگی صوتی، انتقال آلودگی هوا به محیط ساختمان و عدم امکان تنظیم سرمایش محیط از معایبی است که می توان برای کولر آبی برشمرد. با این وجود محدودیت در بودجه عامل مهمی است که فرد را ناچار به استفاده از این دستگاه می کند. که این معایب در کنار مزیت های این دستگاه قابل چشم پوشی است. 

کولر گازی را انتخاب کنیم یا کولر آبی؟

مقایسه کولر گازی با کولر آبی تا حد زیادی نشان داد که کدام دستگاه مناسب محیط زندگی یا کاری شما است. اگر در محیط های مرطوب و گرم ساکن هستید در انتخاب کولر گازی در برابر کولر آبی تعلل نکنید. اما در صورتی که در محیط گرم و خشک زندگی می کنید در این صورت می توانید مسائل مالی و نگهداری هر کدام از این کولرها را نیز در نظر بگیرید و هر کدام که برای شما مقرون به صرفه تر است استفاده کنید.

به طور کلی میزان مصرف انرژی، هزینه خرید و تعمیر و نگهداری کولرهای گازی به مراتب از کولر آبی بیشتر است. با این وجود در صورتی که بتوانید انتخاب درستی در انتخاب کولر به تناسب محیط مورد نظر داشته باشید می توان کولر گازی را انتخاب مناسب تری برای محیط های مختلف برشمرد. این دستگاه مناسب چهار فصل است. به این معنا که می توانید از قدرت تولید گرمایش این دستگاه در فصل زمستان نیز استفاده کنید. قابلیت های ایجاد شده در کولرهای گازی کمک می کند تا با میزان مصرف انرژی معقولی همه محیط و اتاق ها از نظر تامین سرمایش و گرمایش  بی نیاز شوند و نیازی به تعدد دستگاه های سرمایشی و گرمایشی برای هر بخش از ساختمان نباشید.

سوالات متداول

مهمترین تفاوت کولر گازی و کولر آبی چیست؟

این دو دستگاه  در میزان مصرف انرژی، هزینه خرید، هزینه تعمیر و نگهداری، نحوه نصب، نحوه عملکرد و نیز میزان اشغال فضایی که دارند متفاوت هستند.

کولر گازی بهتر است یا کولر آبی؟

بسته به محیط زندگی شما که گرم و خشک یا گرم و مرطوب است، هر کدام از این دستگاه ها می تواند کاربرد داشته باشد. به طور قطع استفاده از کولر گازی در محیط های مرطوب اولویت دارد. با این وجود در محیط های گرم و خشک در صورتی که بخواهید بودجه کمتری هزینه کنید کولر آبی نیز می تواند گزینه مناسبی باشد. اما قطعا نمی توانید از کولرهای آبی توقع راندمان و سرمایشی با کیفیت کولر گازی داشته باشید.

چگونه می توان هزینه های نگهداری و تعمیر کولر گازی را کاهش داد؟

یکی از مهمترین سوالاتی که شاید برای شما پیش بیاید چگونگی کاهش دادن هزینه های کولر گازی است. برای این کار کافی است سرویس دوره ای این دستگاه را جدی بگیرید تا در صورت بروز هر مشکلی به سرعت برای رفع آن اقدام کنید.

میزان مصرف انرژی کولر گازی بیشتر است یا کولر آبی؟

بسیاری بر این تصورند که میزان مصرف برق کولر گازی خیلی بیشتر از کولر آبی است. در حالی که شاید کمتر دقت کنند که کولر آبی علاوه بر برق میزان زیادی آب نیز مصرف می کند. این در حالی است که کولر گازی تنها از برق استفاده می کند و میزان سرمایش قابل قبول تر و مطبوع تری عاری از هرگونه آلودگی برای محیط به همراه دارد.

اگر چه تفاوت کولر گازی و کولر آبی کاملا مشخص است اما این سوال وجود دارد که آیا می توان کولر آبی را به کولر گازی تبدیل کرد؟

پاسخ به این سوال کاملا واضح است، خیر. اجزای کولر گازی که تولید سرمایش دارد کاملا متفاوت از کولر آبی است از همین رو نمی توان در این زمینه کاری کرد. اما می توان با انجام راهکارهایی راندمان کولر آبی را افزایش داد.

Call Now Button
× Chat
Verified by MonsterInsights