سبد خرید

موتورخانه مرکزی یا پکیج کدامیک؟

موتورخانه مرکزی  یا پکیج هر دو دستگاه هایی هستند که در ساختمان های بزرگ برای تامین سرمایش و گرمایش مورد استفاده قرار می گیرند. اما انتخاب اینکه موتورخانه مرکزی  یا پکیج بهتر است، موضوعی است که در این مطلب به آن می پردازیم.
موتورخانه مرکزی  یا پکیج از جمله سیستم هایی هستند که عمدتا در پایین ترین طبقات ساختمان های بزرگ جانمایی می شوند و کار آن تامین سرمایش و گرمایش محیط است. استفاده از هر کدام از این دستگاه ها با مزیت ها و معایبی همراه است که اطلاع از آن می تواند در نهایت به انتخاب یکی از سیستم ها که مناسب ترین است، منجر شود.
جهان تهویه ریما یکی از شرکت های با سابقه نزدیک به دو دهه تولید سیستم های تهویه مطبوع در کشور است که در حال حاضر طرف قرارداد با بسیاری از شرکت ها و سازمان ها بزرگ کشور در زمینه عرضه و اسپلیت مرکزی VRV است. شما می توانید جهت خرید و ثبت سفارش انواع سیستم های تهویه مطبوع هوا و نیز سیستم های گرمایشی و سرمایشی با کارشناسان جهان تهویه تماس بگیرید. همچنین می توانید برای خرید داکت اسپلیت و نیز انواع چیلر از کارشناسان این شرکت مشاوره رایگان دریافت کنید. خرید داکت اسپلیت اینورتر نیز از دیگر سیستم هایی است که در شرکت جهان تهویه ریما به فروش می رسد.

________________________________________________________________

حتما بخوانید: چیلر مدولار چیست

________________________________________________________________

مقایسه موتورخانه با پکیج

تفاوت پکیج با موتورخانه شامل موارد مختلفی است که در ادامه با مهمترین آن ها اشاره می شود:

مقایسه مصرف گاز پکیج و موتورخانه مرکزی

هم موتورخانه ها و هم پکیج ها با سوخت گاز کار می کنند. اما به دلیل میزان گرمای تولیدی بیشتر در موتورخانه ها می توان گفت میزان مصرف گاز موتورخانه ها در مقایسه با پکیج بسیار بیشتر است.

مقایسه امنیت و ایمنی پکیج و موتورخانه مرکزی

موتورخانه ها با منبع سوختی گاز یا گازوئیل کار می کنند از همین رو نیازمند نصب دودکش است. از آنجا که گازهای آلاینده از طریق دودکش در صورت نصب غیراستاندارد به محیط منتشر می شود می توان گفت موتورخانه ها می تواند برای محیط زیست مخاطره آمیز باشد. البته پکیج هایی نیز وجود دارند که با دودکش هستند. در این موارد باید دائما دودکش آن بررسی شود. در صورت عدم رعایت نکات ایمنی گازهای تولید شده با پکیج می تواند منجر به مسمومیت و یا مرگ شود.

مقایسه کارکرد پکیج و موتورخانه مرکزی

موتورخانه ها به دلیل داشتن دیگ بخار بزرگ سیستم حرارتی قابل قبول تر و دائمی تری نسبت به پکیج ها دارند. در فصل سرد سال موتورخانه گرمای بهتر و مقبول تری در مقایسه با پکیج ایجاد می کند. گاهی میزان گرمای تولید شده با پکیج کافی نیست از همین رو باید از وسایل گرمایشی دیگر نیز استفاده کرد.

 مقایسه محل قرارگیری پکیج و موتورخانه مرکزی

پکیج ها فضای کمی به اندازه یک کابینت اشغال می کنند. این در حالی است که موتورخانه ها به دلیل حجم زیاد لوازم جانبی و نیز دیگ بخار و… و نیز سروصدای ناشی از فعالیت آن باید در فضایی وسیع بیرون از ساختمان یا طبقات پایینی یک ساختمان تعبیه شود.

مقایسه قیمت پکیج و موتورخانه مرکزی

در مقایسه قسمت پکیج و موتورخانه می توان گفت که تفاوت قیمت در این دو دستگاه بسیار فاحش است. چرا که در کل عملکرد و نحوه نصب آن نیز کاملا تفاوت دارد. موتورخانه های مرکزی به دلیل اشغال فضای زیاد، لوازم جانبی زیاد، لوله کشی های جداگانه نصب و نگهداری مستمر طبیعتا در مقایسه با پکیج هزینه بیشتری نیاز دارد.

مقایسه طراحی پکیج و موتورخانه مرکزی

طراحی متفاوت پکیج و موتورخانه یکی دیگر از تفاوت هایی است که می توان برای این دو مورد برشمرد. موتورخانه ها به دلیل سابقه قدیمی که دارند تقریبا به یک شکل سنتی طراحی می شوند. این در حالی است که پکیج ها به دلیل تولید و نصب متناسب با تکنولوژی روز دارای طراحی نوین است. این موضوع سبب شده که پکیج ها هم از نظر طراحی و هم از نظر نصب زیباتر و در عین حال استفاده از آن آسانتر باشد. در نتیجه استفاده از پکیج بسیار مقرون به صرفه است. طراحی ساده با کمترین لوازم جانبی، اشغال فضای کمتر، سرویس و تعمیر آسان، نصب راحت و تسهیل در عملکرد پکیج ها سبب شده تا امروزه طرفداران زیادی داشته باشد.

 مقایسه تولید صدا پکیج و موتورخانه مرکزی

حتما شما هم بارها تجربه کرده اید که در ساختمان های دارای موتورخانه سروصدای زیادی که ناشی از فعالیت آن است، وجود دارد. این صداها به دلیل وجود پمپ های آب و دیگ های بخاری است که دائما در حال فعالیت است. اگرچه محل قرار گیری موتورخانه ها در پایین ترین نقطه ساختمان و یا بیرون از ساختمان تعبیه شده و آن را با عایق صدا پوشش میدهند اما این صدا در موتورخانه ها در مقایسه با پکیج ها که تنها صدای آبگرمکن آن شنیده می شود بسیار زیاد است.

مزایا و معایب پکیج و موتورخانه

پکیج بهتر است یا موتورخانه، این مهمترین سوالی که است که می توان برای خرید و نصب این دستگاه ها مطرح کرد. برای پاسخ به این سوالات بیان مزایا و معایب هر کدام می تواند کمک کننده باشد.

از مهمترین مزیت های استفاده از موتورخانه:

  • تولید آب گرم به صورت دائمی و بدون افت دما
  • تولید سرمایش و گرمایش محیط به تناسب فصل

مهمترین معایب موتورخانه: مصرف بالای انرژی

مهمترین مزیت های پکیج نیز عبارت است از: مشاع نبودن مصرف انرژی و محاسبه آن به شکل مستقل برای هر واحد مسکونی

مهمترین معایب پکیج: احتمال گازگرفتگی و مسمومیت با گازهای آلاینده، نیازمند لوله کشی و نصب کنتور جداگانه برای هر واحد

Call Now Button
× Chat
Verified by MonsterInsights