سبد خرید

کاربرد انواع چیلر در صنعت غذایی و دلایل استفاده از آن

حفظ و نگهداری بهداشتی مواد غذایی نکته بسیار مهمی است که توجه ویژه‌ای به آن شده و از ابزارهای مختلفی برای این منظور استفاده می‌شود. یکی از این ابزارها چیلر است. نقش چیلر در صنایع غذایی بسیار کلیدی و اساسی است. نقش چیلر، سردسازی آب در مدار دستگاه‌های صنعتی تولید و بسته‌بندی صنایع غذایی به عنوان دستگاه خنک کننده و همچنین تهویه سالن و ایجاد هوای بهداشتی برای مواد غذایی  می‌باشد. در ادامه این مقاله، به معرفی و توضیح هرچه بیشتر نقش چیلر در صنایع غذایی و چگونگی عملکرد ان‌ پرداخته می‌شود.
همان‌طور که گفته شد، چیلرها دستگاه‌های بسیار کاربردی هستند که انواع مختلفی دارند. چیلر تراکمی پرکاربردترین نوع چیلر است که دستگاهی جهت سرد کردن آب و  سرمایش هوای محیط و یا خنک کردن ماشین آلات و تولیدات صنعتی می‌باشد. یکی از اصلی‌ترین کاربردها مهم و اساسی چیلر در صنایع غذایی است. دو وظیفه چیلر در صنایع غذایی، تولید آب سرد برای ایجاد سرما در پروسه‌ها و دستگاه‌های مختلف به جهت حفظ و بهبود سلامت و نگهداری مواد غذایی و نوشیدنی است.

دومین وظیفه آن نیز تولید هوای خنک و کنترل کردن دما و رطوبت هوا می‌باشد که به جهت حفظ شکل و ظاهر و نگهداری برخی از مواد غذایی خاص به وسیله دستگاه‌هایی مانند هواساز انجام می‌شود. آب سرد تولید شده به وسیله چیلر، به دو شکل مستقیم و غیر مستقیم در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در شیوه مستقیم در مدار دستگاه‌های صنعتی تولید و بسته بندی صنایع غذایی استفاده شده و در شیوه غیرمستقیم نیز به وسیله دستگاهی که هواساز نام دارد، موجب تامین سرمایش هوای عبوری و تهویه و ایجاد هوای بهداشتی و سالم برای مواد غذایی می‌شود. به عبارت بهتر می‌توان گفت، از هوای سرد تولید شده توسط چیلر، برای شکل گیری صنایع غذایی استفاده می‌شود که این اصلی‌ترین نقش چیلر در صنایع غذایی است. چرا که بسیاری از مواد غذایی به هنگام تولید میبایست در یک دمای کنترل شده دقیق نگه‌داری شوند تا شکل، ظاهر، مزه و ماندگاری آنها در مناسب‌ترین حالت قرار گرفته و تثبیت شود. برای خرید و همچنین اطلاع از قیمت چیلر و قیمت تهویه مطبوع مرکزی می‌توانید به سایت شرکت جهان تهویه ریما مراجعه کنید.

____________________________________________________________________

حتما بخوانید: علت کریستاله سدن چیلر جذبی

____________________________________________________________________

انواع  چیلر در صنایع غذایی و نوشیدنی

چیلرها به جهت کارکرد تخصصی که در سیستم‌های مرتبط به مواد غذایی ارائه می‌دهند، انواع مختلفی را شامل می‌شوند که عبارتند از؛

 

  • چیلر آب خنک قابل حمل برای ظرفیت های کم. برای کسب اطلاع بیشتر درمورد نحوه خرید و قیمت چیلر آب خنک، می‌توانید به سایت شرکت تهویه ریما مراجعه کنید.
  • چیلر‌هایی که همراه با برج خنک کننده، دارای کندانسور نیز هستند.
  • چیلرهای کندانسور ثابت برای ظرفیت‌های متعدد و مختلف.
  • کندانسینگ یونیت برای زمانی که برای سردسازی به جای آب از مبرد استفاده می‌شود.
  • چیلرهای مخصوصی که مناسب دماهای زیر صفر و بالای صفر درجه هستند.

مزایای چیلر در صنایع غذایی

چیلرها در صنایع غذایی و نوشیدنی کاربردها و مزایای زیادی دارند. برخی از این مزایا عبارتند از؛

  • اعمال سرمایش و همچنین کاهش رطوبت در تونل‌های خنک کننده صنایع غذایی.
  • خنک نگه داشتن مواد غذایی مختلف مانند بستنی ، پنیر ، ماست  و غیره.
  • مدیریت انتقال حرارت با راندمان بالا.
  • خنک سازی تمام قسمت‌های کارخانه‌های تولید و نگهداری مواد غذایی، از تولید تا بسته بندی و انبار کردن.
  • دارای مصرف کم و صرفه جویی در مصرف انرژی .

یکی از بهترین برندهای چیلر که از تمامی مزایا فوق برخوردار می‌باشد، برند ژاپنی دایکن (DAIKIN) است. جهان تهویه ریما که از اولین شرکت‌های تولید‌ و ارائه دهنده سیستم‌های تهویه مطبوع در ایران می‌باشد، در راستای ارائه با کیفیت‌ترین سیستم‌های جهانی، اقدام به اخذ نمایندگی رسمی فروش و خدمات پس از فروش محصولات دایکین در ایران کرده است. بنابراین برای خرید چیلر دایکن که جزو پنج برند برتر تهویه مطبوع در جهان میباشد، می‌توانید به سایت این شرکت مراجعه کرده و اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنید.

کاربرد چیلر در صنایع غذایی

جلوگیری از فاسد شدن محصولات لبنی پیش از بسته بندی و ارسال به انبار در صنایع لبنی

  • خنک کاری غلتک‌های خط تولید
  • نگهداری دمای مخمر در دمای مناسب و ایده آل
  • سرد‌سازی شهد یا شیره انواع مواد آشامیدنی، پیش از گاززنی آن‌ها
  • سردسازی محلول آب و گلیکول در دماهای پایین‌تر از صفر و پمپاژ کردن آن به واحد سرمایش روغن خوراکی.
  • سردسازی‌های لازم در پروسه تولید رب گوجه فرنگی.
  • منجمد کردن و کاهش دمای بستنی‌ها به هنگام تولید.
  • خنک کاری ماشین‌آلات مخصوص بسته بندی صنایع غذایی.
  • خنک نگه داشتن شیر پس از پاستوریزه شدن.

خنک‌کاری هوای سالن ها و انبارهای مواد غذایی برای ایجاد و حفظ دمای ایده آل و مناسب برای کارکنان. لازم به ذکر است، برای این مورد بهتر است اقدام به خرید داکت اسپیلت کنید.

اهمیت استفاده از چیلر در صنایع غذایی

چیلرها در صنایع غذایی از اهیمیت بالایی برخوردار هستند و به عبارتی می‌توان گفت که این دستگاه‌ها از مهم‌ترین بخش‌ها و ابزارالات این صنعت می‌باشند. چرا که عملکرد مفیدی در صنایع غذایی داشته و در دستگاه‌های مختلف صنعتی، اقدام به ایجاد آب سرد کرده و موجب بهبود و حفظ کیفیت مواد غذایی و نوشیدنی می‌شوند. علاوه بر این، کنترل دما نیز از دیگر دلایل اهمیت استفاده از چیلرها است که موجب خنک کاری و همچنین کاهش رطوبت هوا می‌شوند.

دلایل استفاده از چیلر در صنایع غذایی

از دلایل مهم استفاده از چیلرها، کارکرد ان‌ها می‌باشد. کار کرد اصلی و مهم چیلر‌ها، در آب، محلول آب و همچنین گلیکول‌های در دمای پایین‌تر از صفر درجه سانتی گراد است. چیلرها همچنین با تولید آب سرد، در بسته‌بندی مواد غذایی و مدار دستگاه‌های صنعتی تولید، تهویه هوای سالن یا محیط کار، ایجاد هوای بهداشتی، شکل گیری نوشیدنی‌ها و مواد غذایی نیز کاربرد دارند.

Call Now Button
× Chat
Verified by MonsterInsights