سبد خرید

دلایل یخ زدن لوله برگشت داکت اسپلیت و راهکار آن

علت یخ زدن لوله برگشت داکت اسپلیت چیست؟ امروزه استفاده از داکت اسپلیت‌ها برای سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی در خانه‌ و محل کار بسیار افزایش یافته است. این دستگاه‌ها مانند هر وسیله سرمایشی و‌ گرمایشی دیگر دارای مزایا و معایبی هستند که این ویژگی‌ها آن‌ها را از سیستم‌های دیگر متمایز می‌کند. یکی از مشکلات رایج دستگاه‌های اسپلیت یخ زدن لوله برگشت آن است که در این راهنما قصد داریم به بررسی علت یخ زدن لوله برگشت داکت اسپلیت بپردازیم.

________________________________________________________________________________

بیشتر بخوانید: مبدل حرارتی چیست؟

________________________________________________________________________________

علت یخ زدن لوله برگشت داکت اسپلیت

علت یخ زدن لوله برگشت داکت اسپلیت چیست؟ داکت اسپلیت‌ها یکی از دستگاه‌های سرمایشی رایج هستند که امروزه در بیشتر خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از مشکلاتی که در رابطه با داکت اسپلیت‌ها وجود دارد، یخ زدن لوله برگشت آن در فصل تابستان است.  دلایل یخ زدن لوله داکت اسپلیت بسیار زیاد است و به یک یا دو دلیل محدود نمی‌شود. در ادامه به بررسی علل یخ زدگی لوله برگشت داکت اسپلیت می‌پردازیم.

عدم وجود جریان هوا در کویل اواپراتور

یکی از مهمترین علت یخ زدن داکت اسپیلت در تابستان، عدم وجود جریان هوا در کویل اوپراتور و یا قسمت مشبک و داخلی دستگاه است. نحوه عملکرد اسپلیت‌ها اینگونه است که گرمای فضای داخل محیط را می‌گیرند و با کاهش دمای محیط با استفاده از سیستم خنک کننده دستگاه، موجب کاهش دمای هوای محیط می‌شوند. اگر اسپلیت‌ها نتوانند جریان هوا را به طور کامل تخلیه کند، هوای لازم در دستگاه وجود نخواهد داشت و به همین علت گاز فریون نمی‌تواند گرما را به طور کامل خارج کند و این به نوبه خود موجب کاهش یافتن دمای لوله داکت اسپلیت و یخ زدن آن می‌شود. شما می‌توانید برای خرید انواع اسپلیت و همچنین سایر دستگاه‌های مشابه مانند خرید چیلر سانتریفیوژ  به فروشگاه‌های اینترنتی و نمایندگی‌های معتبر مراجعه نمایید.

عدم عملکرد درست فن بلوور یا فن داخلی

عدم عملکرد درست فن بلوور یا فن داخلی نیز می‌تواند علت یخ زدن لوله برگشت داکت اسپلیت باشد. فن بلوور یکی از مهمترین اجزای داخل اسپلیت‌ها است که هوای گرم را به داخل دستگاه می‌کشد و پس از تماس جریان هوا با کویل های اواپراتور سرد، هوای خنک وارد محیط می‌شود. درصورتیکه فن بلوور یا فن داخلی در کارکرد خود دچار مشکل شود و نتواند جریان هوای خنک را به بیرون انتقال دهد، دمای اسپلیت کاهش می‌یابد و موجب یخ زدن لوله برگشت آن می‌شود. جهان ریما یک فروشگاه اینترنتی معتبر در زمینه فروش محصولات تهویه و دستگاه‌های اسپلیت است که برای اطلاع از قیمت داکت اسپلیت اینورتر و دستگاه‌های دیگر مانند قیمت چیلر هوا خنک می‌توانید به وب سایت رسمی آن مراجعه کرده و محصول مورد نظر خود را خریداری کنید.

نصب دستگاه در محلی با سرمای زیاد

از دیگر مواردی که علت یخ زدن لوله کولر گازی شناخته می‌شود، محل نصب دستگاه می‌باشد. اگر محلی که اسپلیت در آن نصب می‌شود، سرد باشد امکان یخ زدن لوله برگشتی دستگاه وجود دارد. که در این صورت باید با تماس با افراد مجرب و متخصص نسبت به حل این مشکل اقدام نمایید. جهان تهویه ریما یکی از نمایندگی‌های برتر در زمینه فروش دستگاه‌های داکت اسپلیت و تجهیزات مشابه است که می‌توانید برای خرید دستگا‌ه‌های تهویه و سرمایشی و همچنین  خرید اسپلیت به این فروشگاه مراجعه کنید.

عدم وجود گاز کافی

یکی دیگر از دلایل دلایل یخ زدن لوله داکت اسپلیت، عدم وجود گاز کافی در دستگاه است. کمبود گاز در دستگاه معمولاً به دلیل نشتی گاز فریون و یا جابجایی دستگاه مربوط می‌شود. در صورت عدم وجود گاز کافی، سیستم سرمایشی دستگاه با مشکل مواجه شده و موجب یخ زدن لوله اسپلیت می‌شود.

استفاده بیش از حد و نبود خاموشی

در صورتی که دستگاه‌های اسپلیت به طور مداوم کار کنند، احتمال یخ زدن لوله وجود دارد. دستگاه‌های اسپلیت نیز مانند هر دستگاه دیگری در صورت استفاده بیش از حد با مشکل مواجه می‌شوند از این رو بهتر است از اسپلیت‌ها در ساعاتی که دمای هوا بسیار زیاد است استفاده شود و در صورت مساعد بودن هوا از حالت فن دستگاه استفاده شود.

ایجاد گرفتگی لوله ها یا قطعات داخلی داکت اسپلیت

در صورتیکه لوله‌های مویی و یا قطعات دیگری مثل شیر برقی دستگاه گرفتگی داشته باشند، احتمال یخ زدن لوله برگشت داکت اسپلیت وجود خواهد داشت.

عدم کارکرد درست قطعات کولر گازی

عدم کارکرد درست قطعات اسپلیت‌ها مانند شیر برقی، برد فرمان و فن بلوور می‌تواند در یخ زدگی لوله داکت اسپلیت نقش داشته باشد. از این رو باید به سرویس و تعمیر  این دستگاه‌ها توجه ویژه‌ای شود.

عدم سرویس به موقع دستگاه

عدم سرویس به موقع دستگاه‌های اسپلیت یکی دیگر از دلایل یخ زدگی لوله این دستگاه‌ها است. یخ زدگی لوله ممکن است به دلایل مختلفی رخ بدهد و از این رو بهتر است به طور منظم توسط افراد مجرب در این زمینه سرویس شود.

خرابی دستگاه در یخ زدگی لوله

خرابی قطعات دستگاه کولرهای گازی و اسپلیت‌ها یکی دیگر از دلایل یخ زدگی لوله است. از این رو باید به هنگام مشاهده هرگونه اخلال در عملکرد دستگاه‌های اسپلیت ، اقدام به تعمیر آن نمایید.

راه های جلوگیری از یخ زدن لوله داکت اسپلیت

از جمله روش‌هایی که می‌توان با آن‌ها از یخ زدن لوله اسپلیت جلوگیری کرد می‌توان به؛ تعویض فیلتر هوای دستگاه، تمیز کردن کویل اواپراتور دستگاه، بررسی و چک کردن فن بلوور و تعویض کردن آن در صورت نیاز، بررسی کردن جریان هوای داخل اسپلیت و اطمینان از بسته نبودن جریان هوا و تمیز کردن کویل اواپراتور و بررسی مداوم آن اشاره کرد.

 

Call Now Button
× Chat
Verified by MonsterInsights