سبد خرید

دستگاه ایرواشر چیست و چه کاربردی دارد؟

ایرواشر چیست و چه کاربردی دارد؟ ایرواشر یک ابزار مکانیزه است که برای خنک کردن و تهویه در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. ایرواشر سیستمی مبنی بر سرمایش تبخیری دارد که برای رطوبت زنی در دستگاه‌های مختلف نیز به کار گرفته می‌شود. در این مقاله قصد داریم به پاسخ به سوال ایرواشر چیست و نحوه عملکرد و مزایا و معایب آن بپردازیم.
ایرواشر چیست و چه انواعی دارد؟ ایرواشر یک دستگاه  تهویه چهار فصلی با حالت سرمایشی و گرمایشی است که قابلیت فیلتر کردن هوا، پاکسازی هوا و ایجاد تهویه مناسب را دارد و اغلب در ساختمان‌های تجاری، اداری و مسکونی و سوله‌ها مورد استفاده قرار میگیرد. ایرواشرها نسبت به سایر سیستم‌های تهویه هوا مزایای بیشتری دارند که آن را در میان کاربران بسیار محبوب کرده است. جهان تهویه ریما یکی از شرکت‌های مطرح در زمینه فروش انواع اسپلیت و سیتم‌های تهویه هوا است که محصولات خود را با مناسبترین قیمت و همراه با ضمانت و خدمات پس از فروش در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

______________________________________________________________________________

حتما بخوانید: چیلر جذبی چیست؟

______________________________________________________________________________

انواع دستگاه ایرواشر

ایرواشرها به طور کلی بر اساس نوع شکل، اندازه، ظرفیت و نوع کاربری و شرکت سازنده طبقه بندی می‌شوند. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت اسپیلت و یا انواع دستگاه ایرواشر و همچنین خرید اینترنتی داکت اسپیلت به فروشگاه‌های اینترنتی معتبر مانند تهویه ریما و یا نمایندگی‌های ارائه دهنده این محصولات مراجعه نمایید.

مشخصات فنی ایرواشر

مشخصات فنی دستگاه‌های ایرواشر شامل یک بدنه  فولادی گالوانیزه یا استیل با پوشش رنگ الکترواستاتیک و دریچه دمپر با کنترل اتوماتیک و یا دستی، انواع فیلترهای کیسه‌ای و قابل شستشوی آلومینیومی، موتور و فن دستگاه، پمپ ، ریل آبی و نازل‌های تزریق آب، کویل سرمایشی و گرمایشی آبگرم یا بخار بسیار داغ و حسگرهای الکترونیکی است.

اجزای ایرواشر

ایرواشر چیست و شامل چه اجزایی می‌باشد؟ به طور کلی ایرواشر دارای سه اجزای اصلی شامل فن دمنده، پمپ سیرکولاسیون و نازل‌های آبپاش است. در ایرواشر جریان هوا، با کمک فن دمنده که در داخل ایرواشر تعبیه شده است جریان می‌یابد و پمپ سیرکولاسیون که یکی از اجزای اصلی ایرواشر است، آب موجود در دستگاه را به طرف نازل‌های آبپاش، پمپاژ می‌کند. و بدین صورت آب در مسیر جریان هوا قرار می‌گیرد و مقداری از آب پاشیده شده به علت گرمای نهان تبخیری، بخار شده و دمای هوا را خنک می‌کند.

ویژگی ایرواشر

از ویژگی‌های ایرواشر می‌توان به ساختارهای مقاوم این دستگاه به شکل افقی، عمودی و L با استفاده از کویل‌های سرمایشی و گرمایشی اشاره کرد. این دستگاه‌ها با ظرفیت‌های هوادهی متفاوت در ابعاد مختلف ساخته می‌شوند و در محیط‌های مختلف بسته به نوع کاربرد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مزایای ایرواشر

از جمله مزایای ایرواشر می‌توان به قیمت بسیار پایین این دستگاه در مقایسه با سیستم‌های خنک کننده مشابه مانند چیلر و هواساز، وزن کمتر دستگاه ایرواشر و زیرسازی سبک برای جایگذاری ایرواشر روی آن، ایجاد فشار مثبت، ایجاد هوای تازه و تهویه هوا و همچنین دارا بودن ساده‌ترین سیستم مکانیزه رطوبت زنی نسبت به دستگاه‌هایی مانند هواساز و یا هوارسان اشاره کرد.

معایب ایرواشر

از معایب ایرواشرها نیز می‌توان به کاهش کم دمای هوا در مقایسه با دستگاه‌هایی مانند چیلر و هواساز، عدم امکان استفاده از ایرواشرها در شرایط آب و هوایی مرطوب، عدم امکان استفاده از ایرواشرها در مکان‌هایی مانند باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی که گرمای نهان بالایی دارند، عدم امکان استفاده از ایرواشرها در مکان‌هایی مانند تالارها و فضاهای سربسته به دلیل جمعیت زیاد و گرمای نهان بالا، عدم توانایی در کنترل دمای هوای خروجی در فصول گرم سال و‌ همچنین مصرف زیاد آب نسبت به دستگاه‌های مشابه اشاره کرد.

کاربرد ایرواشر

ایرواشرها کاربردهای بسیاری در صنعت دارند؛ برای مثال از این دستگاه‌های مکانیزه در سوله‌ها و انبارهای صنعتی که منابع تأمین آب به اندازه کافی وجود دارد، برای مرطوب کردن و تهویه هوا استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای ایرواشرها می‌توان به ساختمان‌های اداری، تجاری، مسکونی و محوطه‌های بزرگ اشاره کرد. دستگاه‌های ایرواشر به دلیل قیمت مناسبی که دارند، گزینه خوبی برای تهویه هوا در فضاهای صنعتی می‌باشند. برای خرید تهویه مطبوع مرکزی و سایر دستگاه‌های مشابه مانند خرید داکت اسپیلت اینورتر می‌توانید به وب سایت‌های فروشگاهی معتبر که این محصولات را ارائه می‌دهند، مراجعه نمایید.

نحوه عملکرد ایرواشر

ایرواشر یک دستگاه مکانیزه خنک کننده و در اصطلاح علمی یک‌ نوع سیستم اشباع ادیاباتیک محسوب می‌شود. ادیاباتیک در واقع به معنی عدم انتقال حرارت به محیط اطراف است که در این سیستم دمای خشک جریان هوای ورودی با تماس هوا با جریان آب موجب انتقال گرمای نهان تبخیر شده و جرم بخار آب به هوا می‌گردد، تا موجب کاهش دمای مرطوب (Tsat) شده و به حالت کاملاً اشباع شده (1=RHout) می‌رسد. توجه در واقعیت، هرگز هوای خروجی از ایرواشر کاملاً اشباع نخواهد شد.

نحوه عملکرد ایرواشر در حالت سرمایش

عملکرد ایرواشر در تابستان و در حالت سرمایشی مانند سایر خنک کننده‌ها و‌ کولرهای آبی با عمل تبخیر انجام می‌شود. به این صورت که نازل‌های دستگاه که عمل پاشش آب در دستگاه را انجام می‌دهند، با تزریق آب روی جریان هوای ورودی دستگاه به شکل ذرات پودری و تبخیر این ذرات موجب کاهش دمای هوا و ایجاد رطوبت در هوا می‌شوند.

طرز کار ایرواشر در حالت گرمایش

عملکرد ایرواشر در زمستان و در حالت گرمایشی مانند سیستم‌های گرمایشی پکیج است. دستگاه‌های ایرواشر نیز دارای لوله‌های مارپیچی آب گرم هستند که با کمک لوله کشی به دیگ‌های بخار متصل می‌شوند. در دستگاه‌های ایرواشر با عبور هوا از طریق فن از روی لوله‌های آب گرم، جریان هوای ورودی به تدریج گرم شده و پس از افزایش دمای عبوری، هوا به داخل ساختمان یا محوطه وارد می‌شود.

تفاوت ایرواشر با هواساز

تفاوت اصلی دستگاه‌های ایرواشر با هواساز در نحوه خنک سازی محیط است. در دستگاه‌های ایرواشر هوای خنک از طریق تبخیر و تماس هوا با ذرات آب به محیط جریان می‌یابد، در حالیکه در دستگاه‌های هواساز ایجاد جریان هوای خنک از طریق کویل‌های سرمایشی و چیلر انجام می‌شود که می‌تواند دمای هوا را نسبت به ایرواشرها چندین درجه خنکتر کند.

تهویه هوای محیط توسط ایرواشر

دستگاه‌های ایرواشر علاوه بر قابلیت سرمایشی و گرمایشی که دارند، یک سیستم تهویه نیز دارند که با کمک فن‌های تعبیه شده در ساختار دستگاه، موجب ایجاد هوای خنک و مرطوب و تهویه هوا شده و جریان هوای تمیز را وارد محل مورد نظر می‌کند. تهویه هوا اغلب در مکان‌های بزرگ مانند سوله‌هارو انبار‌ها انجام می‌شود.

توان خنک کاری ایرواشر

یکی از سوالاتی که در رابطه با دستگاه‌های ایرواشر وجود دارد، توان خنک کاری آن‌هاست. در واقع توان خنک کاری دستگاه‌های ایرواشر به محل نصب دستگاه و شرایط اقلیمی و آب و هوایی آن منطقه یا شهر بستگی دارد. دستگاه‌های ایرواشر مانند دستگاه‌های تهویه و کولرهای آبی با استفاده از عمل تبخیر موجب سرمایش و خنک شدن هوا می‌شوند و می‌توانند دمای هوا را تا ۳ درجه خنک کنند.

Call Now Button
× Chat
Verified by MonsterInsights