سبد خرید

بررسی تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی یا اسپلیت

بررسی تفاوت اسپلیت و داکت اسپلیت

انتخاب بهترین دستگاه سیستم تهویه مطبوع که در فصل سرما و گرما به تمامی نیازهای شما پاسخ دهد، همیشه به عنوان یک معضل مهم ذهن کارفرمایان و ساکنین را درگیر خود می‌کند؛ به همین دلیل کسب دانش به ویژه از جنس مقایسه و تفاوت می‌تواند به طیف وسیعی از این سوالات و دغدغه‌ها پاسخ دهد. در این مقاله با توجه به محبوبیت و فروش بالای داکت اسپلیت‌ها و کولر گازی‌ها به بررسی تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی یا اسپلیت خواهیم پرداخت؛ پس با صرف 10 دقیقه از زمان ارزشمند خود همراه ما باشید.

تفاوت اسپلیت و داکت اسپلیت

تفاوت داکت اسپلیت با کولر گازی یا اسپلیت

ورای تفاوت اسپلیت و داکت اسپلیت که در این مقاله قصد داریم تا در خصوص آن صحبت کنیم؛ باید این موضوع را در نظر داشته باشید که وقتی صحبت از تفاوت‌ها می‌شود؛ به ویژه زمانی که قصد صحبت در خصوص تفاوت‌های میان دو مورد از برترین‌های سیستم تهویه مطبوع را داریم نکات زیر از آن دست مواردی هستند که لازم است تا در خصوص آن صحبت کنیم:

  • میزان مصرف انرژی؛
  • قیمت نهایی به همراه نصب؛
  • بازده دستگاه براساس مصرف انرژی؛
  • جلوه بصری در خانه و خارج خانه؛
  • نحوه نصب و سختی و آسانی آن؛
  • قدرت سرمایش و گرمایش؛
  • میزان سر و صدای دستگاه؛
  • هزینه تعمیر و نگهداری؛
  • قابلیت استفاده از هوای تازه.

آیا اسپلیت و کولر گازی با یک دیگر متفاوت هستند؟

قبل از پرداختن به تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی نکته مهمی که لازم است تا حتما به آن توجه کنید در تفاوت کولر گازی و اسپلیت خلاصه می‌شود که به عنوان یک سوال مهم و تعیین کننده لازم است تا در خصوص آن توضیح دهیم؛ هر چند که برای کسب اطلاعت بیشتر پیشنهاد می‌کنیم به مقاله تفاوت کولر گازی و اسپلیت مراجعه کنید؛ اما در این مقاله به طور خلاصه به تفاوت این دو واژه خواهیم پرداخت.

اسپلیت و کولر گازی با دید کلی تقریبا دو دستگاه یکسان هستند؛ البته که اسپلیت به نوعی به عنوان نسل برتر کولرهای گازی شناخته می‌شوند که دلیل آن در راندمان بالاتر، قابلیت سرمایش و گرمایش و طراحی بهتر خلاصه می‌شود.

وقتی از کولر گازی صحبت می‌کنیم تصور مخاطبین به سمت کولر گازی‌های پرتابل یا پنجره‌ای می‌رود که به دلیل صدای بالا و ظاهر به نسبت نامناسب جلوه آن‌چنانی به محیط نمی‌بخشید؛ علاوه‌‌بر این به دلیل تبادل هوا با محیط با وجود فضای باز کنار پنجره راندمان این دستگاه‌ها در مقایسه با هزینه برق و انرژی پرداختی خیلی منطقی به‌نظر نمی‌رسد.

نکته مهم که باید به آن توجه کنید

قبل از پرداختن به موضوع تفاوت اسپلیت و داکت اسپلیت باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشید که در زمان خرید و انتخاب بهترین برند داکت اسپلیت و اسپلیت پشتیبانی و گارانتی در ایران به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل انتخاب شما شناخته می‌شود؛ زیرا تکنولوژی اختصاصی به‌کار رفته و قطعات مصرفی در هر برند متفاوت است؛ برای مثال جهان تهویه ریما به عنوان تنها نماینده رسمی دایکین در ایران شناخته می‌شود.

 نحوه کار داکت اسپلیت و اسپلیت (کولرگازی)

برای پرداختن به تفاوت‌های اسپلیت و داکت اسپلیت لازم است در ابتدا با نحوه کارایی و مکانیزم آن‌ها آشنا شوید تا زمانی که از تفاوت‌ها و این موضوع که کدام دستگاه برای شما انتخاب بهتری است گفتیم، تصمیم درست ‌تری بگیرید. البته در مقاله ای دیگر به موضوع اسپلیت چیست پرداخته ایم.

مکانیزم و کارایی اسپلیت یا کولر گازی

کولر گازی؛ همانطور که از اسم آن پیداست این سیستم محبوب تهویه مطبوع از یک گاز فشرده برای فرایند خنک سازی استفاده می‌کند. نکته‌ای که در خصوص کولرهای گازی و یا  اسپلیت‌ها باید به آن توجه کنید این است که در مدل دو تکه یا اسپلیت یک پنل خارجی و یک پنل داخلی وظیفه سرمایش و گرمایش را برعهده دارند.

بطور مثال در حالت سرمایش، پنل داخلی هوا اتاق را  دریافت و توسط اواپراتور طی فرآیندی آن را خنک می‌کند و پنل خارجی که کمپرسور ، کندانسور و شیر انبساط در آن تعبیه شده‌اند وظیفه اصلی را در فرایند سرمایش برعهده دارند.

 در حالت کلی به این موضوع باید توجه کنید که استفاده از اسپلیت اگر از تکنولوژی اینورتر بهره ببرد، با توجه به مصرفی انرژی و هزینه ی آن در درازمدت  گزینه ارزان‌تری خواهد بود.

آیا اسپلیت از داکت اسپلیت بهتر است؟

در واقع در پاسخ به این سوال نه می‌توانیم بگوییم خیر و نه می‌توانیم بگوییم بلی، زیرا در ابتدا انتخاب هر یک به نیاز شما وابسته است؛ برای مثال اسپلیت برای اتاق‌های کوچک گزینه ایده‌آلی است؛ این موضوع درحالی مطرح است که در خصوص سیستم گرمایش نمی‌توانیم خیلی روی اسپلیت‌ها حساب ویژه باز کنیم؛ به همین دلیل برخی از مصرف کنندگان از اسپلیت برای سرمایش از اسپلیت‌ها و برای گرمایش از سیستم گرمایش کف استفاده می‌شود.

مکانیزم و کارایی داکت اسپلیت

داکت اسپلیت با توجه به نام آن مشخص است که از یک سری داکت یا کانال برای هدایت هوا تشکیل شده است که وظیفه سرمایش و گرمایش محیط را برعهده دارند؛ در واقع یونیت داخلی (هواساز) در سقف جاساز می‌شود و به‌وسیله چندیدن کانال، تهویه مطبوع محیط را تامین می کند. در خصوص قطعات به‌کار رفته در داکت اسپلیت باید بگوییم که این سیستم محبوب و پرطرفدار از یک یونیت داخلی که هواساز نام دارد تشکیل شده است که در کنار یونیت خارجی که به کندانسور شناخته می‌شود وظیفه تامین تهویه مطبوع را برعهده دارد.

نوع عملکرد داکت اسپلیت

باتوجه به نکاتی که در مقاله مزایا و معایب داکت اسپلیت به آن اشاره کردیم؛ نکته‌ای که باید به آن توجه کنید در این ویژگی خلاصه می‌شود که عموما کانال‌ها از طریق یک سیستم مرکزی هدایت می‌شوند و به همه نقاط خانه مطابق سلیقه صاحب خانه از جمله اتاق‌ها و یا سالن‌های ساختمان کانال کشی می شوند.

در خصوص میزان مصرف این دستگاه باید بگوییم که داکت اسپلیت های اینورتر دایکین با توجه به بهره‌مندی از تکنولوژی اینورتر در کمپرسور خود مصرف بسیار کم در کنار راندمان بالا دارد گزینه بسیار ایده‌آلی برای کارفرمایان و ساکنین است که در کنار هزینه منطقی بازدهی بالایی را به همراه دارد؛ هر چند که در تکنولوژی اینورتر تمامی قسمت‌های محیط دمایی ثابت دارند که این موضوع از دید برخی ویژگی مثبت و از دید برخی دیگر به عنوان عیب بزرگ در این مدل از داکت اسپلیت‌ها دیده می‌شود.

سیستم های اسپلیت سرمایش و گرمایش را با مصرف برق تامین می کنند اما سیستم های داکت اسپلیت  سرمایش را با مصرف برق و گرمایش را عمدتا به دلیل ارزان بودن هزینه مصرف گاز بوسیله کویل آبگرم و هم می توانند درمدل های Heat pump با مصرف برق تامین کنند.

 

بیشتر بخوانید:  تفاوت اسپلیت و اسپلیت اینورتر

بررسی تمامی جوانب تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم؛ برای بررسی تفاوت داکت اسپلیت با کولر گازی مواردی مطرح هستند که در این قسمت لازم است تا به بررسی هر یک بپردازیم:

مصرف انرژی  کولر گازی و داکت اسپلیت

در خصوص مصرف انرژی باید بگوییم که داکت اسپلیت‌ها در حالت کلی به نسبت کولرهای گازی میزان برق کم‌تری را مصرف می‌کنند که این موضوع در سیستم‌هایی که از کمپرسور اینورتر برخوردار هستند نیز بیشتر به چشم می‌خورد.

قیمت نهایی به همراه نصب

یکی از مهم‌ترین بخش‌های تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی بدون شک قیمت نهایی و تمام شده خرید و نصب خواهد بود؛ در خصوص قیمت نهایی باید بگوییم که داکت اسپلیت‌ها به نسبت اسپلیت‌ها برای مصرف کنندگان گران‌تر پیاده سازی می شوند؛ البته که در مصرف انرژی داکت اسپلیت به صرفه‌تر است؛ اما نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این موضوع خواهد بود که نمی‌توانیم روی گرمایش اسپلیت ها حساب ویژه باز کنیم و برای نتیجه بهتر لازم است تا هزینه سیستم گرمایشی مکمل را در نظر بگیریم.

جلوه بصری داکت اسپلیت و اسپلیت

در خصوص جلوه بصری داکت اسپلیت و اسپلیت باید به این موضوع توجه کنید که داکت اسپلیت به دلیل کانال کشی و قرار گیری یونیت در سقف کاذب جلوه بهتری را برای داخل واحد فراهم می‌کند اما اسپلیت ها با توجه به مدلشان عمدتا روکار هستند،  در خصوص نمای بیرونی ساختمان به دلیل قرارگیری یونیت خارجی در فضای بیرونی نمای تقریبا یکسانی را ایجاد می کنند.

داکت در هر اتاق دارای یک دریچه است که در سقف یا دیوار قرار گرفته است. کانال و کندانسور قابل مشاهده نیستند. اسپلیت در هر اتاق به یک واحد دیواری و یک کندانسور خارجی احتیاج دارد

نصب داکت اسپلیت و کولر گازی

در خصوص نحوه نصب و سختی آن همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم داکت اسپلیت‌ها به دلیل قرار گیری در سقف کاذب گزینه ایده‌آل تری هستند؛ شاید نصب داکت اسپلیت برای نصاب کمی سخت باشد اما سرآمد و ماحصل کار هم با ما هم نظر است؛ البته که باید این موضوع را در نظر داشته باشید که اگر سقف کاذب ندارید و یا فضای مناسب برای نصب یونیت داخلی محیا نیست اسپلیت گزینه ایده‌آل‌تری است.

قدرت سرمایش و گرمایش

در خصوص قدرت سرمایش اسپلیت‌ها اندکی بهتر عمل می‌کنند؛ البته که باید این موضوع را در نظر بگیرید که قدرت گرمایش اسپلیت‌ها اصلا با داکت اسپلیت قابل مقایسه نیست و این موضوع یعنی به صورت کلی اگر فضای شما بزرگ است داکت اسپلیت گزینه ایده‌آل‌تری خواهد بود.

داکت میتواند همزمان چندین اتاق را خنک کند، اما اسپلیت فقط یک اتاق یا یک قسمت خانه را خنک می کند.

میزان صدای دستگاه

به طور کلی با پیشرفت تکنولوژی و معرفی سیستم اینورتر چه در اسپلیت‌ها و چه در داکت اسپلیت‌ها این فرایند؛ یعنی آلودگی صدا به میزان چشم‌گیری کاهش یافته است و نمی‌توانیم موردی را به عنوان گزینه برتر معرفی کنیم اما می توان به این نکته اشاره نمود که محصولات دایکین درصورت اجرا و نصب صحیح کم صداترین محصولات بازار هستند.

میزان تفاوت دمایی

تفاوت دما در قسمت‌های مختلف واحد از جمله تفاوت های داکت اسپلیت و کولر گازی است که باید به آن توجه کنید. در خصوص اسپلیت‌ها با مجزا بودن یونیت‌ها شما دمایی متفاوت را در  هر محیط منزل خود تجربه خواهید کرد؛ این در حالی است که داکت اسپلیت‌ها به دلیل تغذیه از یک دستگاه واحد دمای ثابتی را در محیط رقم می‌زنند.

نوع عملکرد سیستم داکت اسپلیت

تعمیر و نگه‌داری

در خصوص تعمیر و نگه‌داری و نقش آن در تفاوت اسپلیت و داکت اسپلیت باید بگوییم که در وهله اول عامل تعیین کننده این مورد برند انتخابی است؛ اما با این حال طول عمر داکت اسپلیت‌ها در حدود 15 و طول عمر اسپلیت‌ها در حدود 10 سال است.

سیستم تهویه مطبوع داکت باید هرساله توسط یک متخصص حرفه‌ای بازرسی شود تا ببینند آیا به طور موثر کار می‌کند یا خیر و آیا به تعمیراتی نیاز دارد یا نه. فیلترها باید حداقل دو بار در سال تعویض شوند تا مطمئن شوید که مانع ورود هر ذره اضافه می‌شود. همچنین باید رسیدگی منظم انجام دهید تا مطمئن شوید سیستم خوب اداره می‌شود.

 قابلیت استفاده از هوای تازه

قابلیت استفاده از هوای تازه از مهم‌ترین بخش‌های تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی به شمار می‌رود. اسپلیت‌ها با داشتن فیلتر ضد آلرژی میکروب‌ها، بوهای شیمیایی، گرد و غبار و ذرات معلق در هوا، آلودگی آن را از بین می‌برند؛ البته که داکت اسپلیت‌ها علاوه‌بر موارد بالا از هوای تازه استفاده می‌کنند.

کلام آخر

با توجه به تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی شاید روی کاغذ داکت اسپلت گزینه ایده‌آل‌تری باشد؛ هرچند که باید این موضوع را در نظر داشته باشید که در خصوص راندمان و کارایی برند و نیاز شما حرف اول را در انتخاب بهترین گزینه ممکن می‌زند. به‌طور خلاصه انتخاب گزینه ایده‌ آل تنها درصورت مشورت با متخصصین ممکن است و به همین دلیل برای انتخاب بهتر متخصصین جهان تهویه ریما آماده خدمت رسانی به شما هستند.

Call Now Button
× Chat
Verified by MonsterInsights