سبد خرید

محاسبه مصرف برق چیلر تراکمی آب خنک و هوا خنک

استفاده از چیلرهای تراکمی برای تامین سرمایش محیط اگرچه برای بسیاری افراد احساس خوشایندی دارد اما نحوه محاسبه برق چیلر و میزان کارایی آن نیز اهمیت دارد. نحوه محاسبه برق چیلر  از آن جهت مهم است که بدانید بیشترین میزان مصرف برق در میان دستگاه های تهویه مطبوع را دارد. از همین رو باید به این موضوع اهمیت ویژه ای بدهید.

نحوه محاسبه برق چیلر دارای روش ها و فرمول هایی است که کمک می کند پیش از خرید و نصب این دستگاه تا حدودی میزان برق مصرفی برا پیش بینی کنید. به دلیل مصرف بالای برخی از این دستگاه ها یکی از پیشنهادات خرید دستگاهی متناسب با مساحت محیط یا حتی خرید مینی چیلرها است.
شرکت جهان تهویه جم با نام تجاری جهان تهویه ریما یکی از شرکت های تولید محصولات تهیه مطبوع و نیز ارائه کننده خدمات پیمانکاری به مشتریان با بیش از 15 سال سابقه در این زمینه است. عرضه چیلر سانتریفیوژ و نیز سایر انواع برندهای داخلی و خارجی چیلر در ایران است. در صورت نیاز به مشاوره  و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت چیلر و نیز قیمت سایر دستگاه های تهویه مطبوع اعم از می توانید با کارشناسان جهان تهویه تماس بگیرید.

________________________________________________________________

حتما بخوانید: دستگاه ایرواشر چیست؟

________________________________________________________________

روش محاسبه برق مصرفی چیلر تراکمی آب خنک

تعیین ظرفیت چیلر تراکمی از جمله عواملی است که ارتباط زیادی با میزان برق مصرفی چیلر دارد. پس از آن می توان براساس نوع چیلر اقدام به محاسبه میزان برق مصرفی کرد. روش محاسبه برق مصرفی در چیلرهای تراکمی آب خنک بر اساس کارکرد قطعات زیر مشخص می شود:

  • موتور کمپرسور در چیلر تراکمی قطعه اصلی در میزان برق مصرفی به شمار می آید.
  • پمپ آب سرد: این پمپ آب سرد شده در اواپراتور را در فن کویل ها به گردش در می آورد.
  • کندانسور آب خنک: کار این بخش از دستگاه نیز پس از دفع گرما از آبی که گرمای مبرد را جذب کرده برای برگرداندن به محیط به برج خنک کننده منتقل می کند.
  • فن خنک کننده: این فن، گرمای آبی که از کندانسور خارج شده را دفع می کند.

چیلرهای تراکمی آب خنک اگرچه در مقایسه با نوع هوا خنک گرمای بیشتری مصرف می کند اما از این نوع کولر در محیط هایی که گرمای محیط توام با رطوبت زیاد است کاربرد دارد. در صورت نیاز به خرید این نوع چیلر و نیز استعلام قیمت چیلر خنک کننده آب می توانید با کارشناسان جهان تهویه ریما تماس بگیرید.

 روش محاسبه برق مصرفی چیلر تراکمی هوا خنک

تفاوت مصرف برق چیلر هوا خنک  با نوع آب خنک نیز به یک بخش فن خنک کننده برمیگردد و همین یک قطعه بر کاهش میزان برق مصرفی موثر است. در چیلرهای هواخنک قطعات زیر بر مصرف برق موثر هستند:

  • موتور کمپرسور
  • پمپ آب سرد
  • کندانسور هوا خنک که جایگزین کندانسور آب خنک در چیلرهای تراکمی آب خنک است

در صورتی که قصد خرید چیلر تراکمی هوا خنک را دارد جهت استعلام قیمت چیلر هوا خنک می توانید با کارشناسان جهان تهویه تماس بگیرید.

محاسبه هزینه برق چیلر و مینی چیلر

از آنجا که مینی چیلرها عمدتا کارکردی مشابه انواع چیلرهای هوا خنک دارند از همین رو محاسبه میزان برق مصرفی آن نیز بر مبنای فرمورد کاربردی چیلر هوا خنک محاسبه می شود. با تجمیع عملکرد هزینه های کمپرسور، فن کندانسور و پمپ آب سرد قابل محاسبه است.

 مصرف برق چیلر با نرم افزار

یکی دیگر از راه های محاسبه برق چیلر استفاده از نرم افزارهایی است که برای این موضوع طراحی شده اند. شرکت های تولید کننده کمپرسور با ارائه اطلاعات کامل از نوع گاز مبرد دستگاه، دما، مشخصات برق ورودی به دستگاه و سایر عوامل مصرف کننده برق می تواند برای محاسبه میزان برق مصرفی دستگاه کمک کند.

فرمول محاسبه برق مصرفی چیلر تراکمی آب خنک

مصرف برق چیلر آب خنک به راحتی و با کمک یک فرمول و شناختن اعداد و ارقام روی دستگاه قابل محاسبه است. برای محاسبه برق انواع چیلر فرمولی تعریف شده تا براساس آن بتوان میزان برق مصرفی را تا حد زیادی پیش بینی و محاسبه کرد. فرمول کاربردی برای محاسبه برق مصرفی چیلر تراکمی آب خنک نیز عبارت است از: میزان برق مصرفی توسط موتور الکتریکی کمپرسور به علاوه میزان مصرف آب ثبت شده توسط پمپ آب سرد بعلاوه پمپ آب کندانسور و در نهایت جمع این اعداد با فن برج خنک کننده.

فرمول محاسبه برق مصرفی چیلر تراکمی هوا خنک

فرمول مورد استفاده برای محاسبه برق مصرفی چیلر تراکمی هوا خنک نیز به شرح زیر است:
میزان برق مصرف شده توسط موتور الکتریکی کمپرسور بعلاوه میزان آب پمپ آب سرد و در نهایت عدد به دست آمده با میزان کارکرد فن کندانسور جمع می شود تا میزان برق مصرفی چیلر تراکمی هوا خنک به دست آید.

عوامل تاثیر گذار بر مصرف برق چیلر

با توجه به نوع کارکرد دستگاه می توان گفت به طور کلی عوامل زیر بر میزان مصرف برق چیلر موثر است: در میزان برق مصرفی چیلرها باید عوامل مختلفی را در نظر قرار دارد. محاسبه چیلر برای ساختمان به طور کلی به عوامل زیر بستگی دارد:

  • مساحت ساختمان
  • معماری ساختمان
  • دمای محیط
  • دمای تنظیمی محیط چیلر برای تامین هوای خنک

مصرف برق چیلر تراکمی آب خنک

وجود پمپ آب گرم و نیز موتور فن برج خنک کننده در این نوع چیلرها به دلیل گردش آب گرم و خنک کردن آن و نیز دوباره برگردان آن به چرخه، افزایش میزان مصرف برق را به دنبال دارد. از همین رو در صورتی که در ساختمان هایی با برق مشاع این دستگاه نصب شود، میزان برق مصرفی تا یک چهارم کاهش پیدا می کند. از همین رو استفاده از این نوع چیلر می تواند مقرون به صرفه باشد.

مقایسه مصرف برق چیلر تراکمی آب خنک و هوا خنک

از آنجا که چیلر تراکمی آب خنک کارکردی مشابه با چیلر تراکمی هوا خنک دارد اما یک تفاوت کوچک بین آن دو از نظر کارکردی وجود دارد که هم در عمل و هم در میزان برق مصرفی تا حد زیادی تاثیر گذار است.
چیلر تراکمی آب خنک به دلیل داشتن پمپ آب سرد و فن برج خنک کننده برق بیشتری استفاده می کند. همین موضوع مصرف برق را نسبت به چیلرهای هوا خنک افزایش می دهد. در واقع چیلرهای تراکمی هوا خنک کندانسور به کمک فن هایی که در آن تعبیه شده، خنک می شود اما در نوع آب خنک کندانسور توسط آب خنک می شود. پس از آن آب گرم  شده به برج خنک کننده منتقل می شود تا دوباره خنک شده و برای سرد کردن کندانسور به چرخه فعالیت برگردد.

 روش کاهش مصرف برق چیلر هوا خنک

برای کاهش مصرف برق چیلر هوا خنک می توان از راهکارهای زیر استفاده کرد:

  • انتخاب دستگاه با ظرفیت مناسب با  در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی
  • در نظر گرفتن مساحت ساختمان
  • استفاده از مینی چیلرها
  • کاهش میزان خنک سازی
  • کاهش استفاده از دستگاه های گرمازا در محیط
  • استفاده از عایق های مختلف برای نگه داشتن هوای خنک در محیط
  • کاهش دور موتور دستگاه برای خنک سازی محیط

کدام بخش چیلر موجب مصرف برق می شود؟ در مجموع 4 بخش در چیلرها که به عنوان دستگاه تهویه مطبوع مرکزی استفاده می شوند، اعم از هوا خنک و آب خنک باعث افزایش میزان برق مصرفی می شود. این بخش ها عبارتند از:

  • موتور الکتریکی کمپرسور
  • فن کندانسور
  • برج خنک کننده
  • موتور الکتریکی متصل به کمپرسور
Call Now Button
× Chat
Verified by MonsterInsights