سبد خرید

نکات ضروری برای نگهداری و سرویس کولر گازی

سرویس کولر گازی

اگر دقت کرده باشید خیلی از مردم کشور ما در خصوص شرایط و نکات نگهداری و سرویس کولرگازی اطلاعات چندانی ندارند و اصولا خیلی برای سرویس کولر گازی خودشان وقت و یا زمانی نمی‌گذارند، در صورتی که اگر به این باور برسند که با انجام چند مرحله ساده و کمی زمان گذاشتن چقدر می‌توانند به بالا بردن راندمان عملکرد دستگاه و کاهش هزینه مصرف انرژی آن کمک کنند، قطعا به طور مرتب و منظم مراحل نگهداری و سرویس کولر گازی منزل یا محل کارشان را انجام خواهند داد.

نکته دیگری که بسیار مهم بوده و خیلی از مردم درباره آن اطلاعی ندارند زمان انجام سرویس کولرگازی است، اکثرا فکر میکنیم تنها قبل از شروع فصل تابستان باید نسبت به سرویس کولرگازی خود اقدام کنیم در صورتی که این امر بسیار حیاتی است که بعد از اتمام فصل گرما نیز مراحل سرویس را دو مرتبه انجام دهیم، در واقع در طولانی‌ترین بازه زمانی حداقل باید هر 6 ماه یک بار نکات و مراحل ضروری نگهداری و سرویس کولرگازی را انجام دهیم که یکی از فواید رعایت این امر، افزایش چشمگیر طول عمر مفید دستگاه شما خواهد بود.

نحوه درست شستشوی کولر گازی

اولین نکته‌ای که برای سرویس کولرگازی باید به آن پرداخته شود شست و شوی فیلتر و کویل دستگاه است. با شست و شوی قطعاتی مانند فیلتر یونیت داخلی و یا فین یونیت خارجی بازده کولرگازی شما افزایش یافته و از همین رو مصرف برقشان به شدت کاهش می‌یابد چرا که اگر فیلتر یا فین سیستم شما کثیف باشد، دستگاه باید با قدرت و البته مدت زمان بیشتری کار کند تا دمای محیط شما را به حد مطلوبی برساند.


بیشتر بخوانید: قیمت اسپلیت مرکزی چقدر است؟


برای شست و شوی فیلترهای یونیت داخلی ابتدا باید پنل جلویی کولرگازی را باز کرده و با احتیاط به وسیله جارو برقی گرد و غبار روی فیلترها را بردارید اما در صورت آلودگی بیش از حد فیلتر، می‌توانید آن را در آب گرم و با استفاده از مواد شوینده بشویید البته فراموش نکنید که هرگز از آب داغ استفاده نکنید و فیلتر را با استفاده از نور غیر مستقیم خورشید خشک کنید. نکته دیگر در خصوص فیلترها این است که باید هر شش ماه یکبار آنها را تمیز کنید و نهایتا بعد از سه سال استفاده، آنها را تعویض نمایید، البته این موضوع به برند سیستم کولرگازی شما نیز بستگی دارد. برای تمیز کردن کویل یونیت خارجی نیز می‌توانید با استفاده از شلنگ تمام گرد و غبار و یا احتمالا شاخه و برگ روی آن را تمیز کنید البته باید مراقب باشید تا آب به قسمت برد الکترونیکی کندانسور نفوذ نکند، به یاد داشته باشید که تمیز کردن مرتب کویل یونیت خارجی تاثیر به سزایی در پایین نگه داشتن مصرف انرژی کولرگازی شما خواهد داشت.

 

تمیز کردن کولر گازی

 

بررسی محل قرارگیری قسمت خارجی کولرگازی

جاگذاری کندانسور و یا همان یونیت خارجی یکی از نکات بسیار مهمی است که متاسفانه در کشور ما خیلی به آن بها داده نمی‌شود، اما به طور قطع رعایت کردن اصول استاندارد در این خصوص مانند استفاده از سایبان، فوندانسیون استاندارد، مسدود نبودن اطراف یونیت خارجی مخصوصا جلوی فن کندانسور و … باعث کاهش چشمگیر مصرف انرژی دستگاه شما خواهد شد.

 

نحوه سرویس کولر گازی

 

بررسی اتصالات لوله مسی کولر گازی

در بعضی مواقع بر اثر جابجایی و یا برخورد اشیای دیگر با یونیت خارجی ممکن است اتصالات لوله‌های مسی، مخصوصا در قسمت شیر سرویس دچار نشتی شوند که در این صورت دچار روغن‌ریزی خواهند شد و در بسیاری از موارد هم موجب نشتی گاز مبرد می‌شود که پیامدهای بسیاری خواهد داشت. پس همیشه به خاطر داشته باشید تا در هر دوره نگهداری و سرویس کولرگازی حتما تمامی اتصالات لوله‌های مسی بین یونیت‌های داخلی و خارجی را بررسی کنید تا از بروز مشکلات و کاهش راندمان کولرگازی به موقع جلوگیری نمایید.

 

نحوه سرویس کولر

 

بررسی سلامت ترموستات کولر گازی

ترموستات یا همان کنترلرهای امروزی با توجه به پیشرفت تکنولوژی روز به روز هوشمندتر شده و البته کاربری راحت‌تری را در اختیار شما می‌گذارند. ترموستات‌های کمپانی دایکین نیز که با دریافت جوایز متعدد نشان داده که یکی از بهترین و کارآمدترین نوع از کنترلرها در بازار است، خیلی از معایب یا اصطلاحا ارورهای (Error) عملکردی دستگاه را نشان می‌دهد که با برطرف کردن سریع این معایب به راحتی می‌توان موجب افزایش راندمان دستگاه شد. البته در بعضی مواقع ممکن است که خود ترموستات‌ها دچار مشکل شده باشند و عملکرد دستگاه را به درستی نمایش ندهند که برای رفع این مشکل بهتر است تا با نمایندگی‌های خدمات پس از فروش برند کولرگازی خود تماس بگیرید تا تکنسین‌های مجرب مشکل شما را برطرف کنند.

 

نگهداری از کولر گازی

 

صدا دادن کولر گازی

شاید کولر گازی شما پس از مدتی به طور مثال دو تا سه سال بعد از بهره برداری شروع به صدا دادن های ناهنجاری کند که شما باید این صداها را به عنوان زنگ خطری برای از کار افتادن یا کاهش راندمان سیستم خود بدانید. اولین عملی که می‌تواند باعث شود تا با این صداهای ناهنجار روبرو نشوید قطعا انجام منظم دوره‌های نگهداری و سرویس کولرگازی است. اما این صداها می‌توانند دلایل بسیار داشته باشند از جمله نشتی و در پی آن کمبود گاز مبرد، جابجایی پره های فن یونیت خارجی و … که قطعا برای رفع آنها باید با متخصصین مربوطه تماس بگیرید تا به طور دقیق منشا صدا را پیدا کرده و مشکل کولرگازی را برطرف کنند.

بررسی میزان گاز کولر گازی و شارژ کولر گازی

نشتی و کمبود گاز مبرد در سیستم کولر گازی علائمی دارد که با دانستن آنها به راحتی و به موقع می‌توانید از بروز مشکلات بزرگتر و البته هزینه‌بر برای سیستم سرمایشی خود جلوگیری کنید. یکی از مشخص‌ترین علائم کمبود گاز در کولرگازی، خنک نکردن هوای محیط توسط سیستم سرمایشی است، از دیگر علائم کمبود گاز در کولرگازی می‌توان به از کار افتادن برخی سنسورها و یا حتی قطعات و اتصالات اشاره نمود که به علت نبود گاز مبرد دچار اخلال در عملکرد خود می‌شوند و به مرور اگر نسبت به شارژ مجدد کولرگازی اقدامی نکنیم ممکن است این قطعات و اتصالات به طور کامل از کار افتاده و نیاز به تعویض پیدا کنند که قاعدتا تعویض این قطعات هزینه بر خواهد بود. همچنین با توجه به اینکه کمبود گاز مبرد باعث می‌شود تا کولرگازی مدت زمان بیشتری را در حالت تمام بار کار کند بنابراین این کمبود گاز موجب افزایش چشمگیر مصرف برق نیز خواهد شد.

گاهی اوقات نشتی و کمبود گاز مبرد باعث ایجاد صداهای ناهنجار و عجیبی می‌شود که نشانگر وجود یک سوراخ بزرگ در مسیر لوله یونیت خارجی به داخلی است که با پیدا کردن محل نشتی و مسدود کردن آن به راحتی این صداهای ناهنجار از بین می‌روند. یکی دیگر از علائم مشهود که در اثر کمبود گاز مبرد خود را نشان می‌دهد یخ زدگی لوله‌های ورودی به کویل اواپراتور است چرا که در اثر کمبود گاز دمای کویل‌ها کاهش می‌یابد و باعث به جریان افتادن مجدد مبرد درون لوله‌های مسی می‌شود که به دنبال آن رطوبت روی لوله‌ها یخ می‌زند از همین رو یخ زدگی لوله‌های ورودی را یکی از علائم افت فشار گاز مبرد می‌دانند. می‌توان گفت تقریبا در 99% مواقع علت کمبود گاز مبرد، وجود نشتی و سوراخ در اتصالات سیستم سرمایشی است که می‌توان به کمک متخصصین و تکنسین‌های مجرب پس از پیدا کردن مکان نشتی به راحتی آن را رفع نموده و مجددا از کولرگازی خود استفاده کنید.

بررسی و تعویض به موقع فیلترهای کولر گازی

یکی دیگر از موارد بسیار ساده اما حیاتی در خصوص نگهداری و سرویس کولرگازی بررسی و تعویض به موقع فیلترهای متفاوت موجود در سیستم کولرگازی مورد استفاده‌تان است. بعضی از کمپانی‌ها هنگام فروش محصولات خود، کاتالوگ‌هایی را در اختیار شما می‌گذارند که از طریق آنها می‌توانید از طول عمر مفید فیلترهای به کار رفته در کولر گازی خود مطلع شده و نسبت به تعویض آنها اقدام کنید البته به راحتی می‌توان از طریق تماس با مراکز خدمات پس از فروش نیز از زمان تعویض فیلترها و طول عمر مفید آنها مطلع شد و با تعویض به موقع آنها جلوی خرابی و خسارت‌های پر هزینه احتمالی بعدی را گرفت. زیرا در صورت خرابی های وسیع نیاز به خرید کولر گازی است و این مورد هزینه ها را به شدت افزایش می دهد. در مقاله ی دیگر در مورد راهنمای خرید کولر گازی نوشته ایم.

 

نگهداری از ایر کاندیشنر

 

بررسی سلامت سیم پیچ های کولرگازی

سیم پیچ‌ها به مرور زمان و طی عملکرد خود در چند سال گرد و خاک بسیاری را جذب می‌کنند که می‌تواند موجب اخلال در عملکرد آنها و در نتیجه کاهش راندمان دستگاه و یا حتی از کار افتادن کامل آن شود که در نتیجه خرابی کامل جبران و تعمیر آنها بسیار پر هزینه خواهد بود. بنابراین در هر دوره از نگهداری و سرویس کولرگازی همیشه به یاد داشته باشید تا سیم‌پیچ اواپراتور و سیم‌پیچ کندانسور را هم بررسی کنید تا اگر نیاز به رسیدگی و تمیزکردن داشتند به آنها رسیدگی کنید، مخصوصا اگر یونیت خارجی کولرگازی را در محلی پر ازگرد و غبار و شاخ و برگ جاگذاری کرده بودید حتما به طور منظم سیم‌پبچ کندانسور را بررسی کنید تا از بروز خسارت‌های جبران‌ناپذیر و پر هزینه جلوگیری کنید.

عایق بندی داخلی و خارجی کولرگازی

یکی دیگر از نکات جزیی و کوچکی که هنگام نگهداری و سرویس کولرگازی باید به آن توجه ویژه داشته باشید بررسی عایق بندی لوله‌ها و اتصالات بین یونیت خارجی و داخلی است. این عایق‌بندی‌ها به مرور زمان بر اثر برخوردهای اتفاقی و شرایط آب و هوایی از بین رفته و باعث کاهش راندمان دستگاه خواهند شد، بنابراین در هر دوره از تعمیر و سرویس کولرگاز باید به خوبی بررسی شوند تا دچار پارگی یا خورندگی نشده باشند، در غیر این صورت باید نسبت به تعویض آنها اقدام کنید تا از اتلاف انرژی و افزایش هزینه‌های جاری خود جلوگیری نمایید.

پشتیبانی 24 ساعته

البته باید در نظر داشته باشید که بسیاری از مواردی که تحت عنوان دوره های نگهداری و سرویس کولرگازی در این مقاله مطرح شد باید حتما توسط متخصصین و تکنسین‌های کارکشته انجام شود چرا که بسیاری از قطعات موجود در کولرگازی حساسیت بالایی دارند و با کوچکترین اشتباه در تنظیم آنها و یا کوچکترین اشتباه در انجام اتصالات لوله‌های مسی سیستم سرمایشی شما ،دومرتبه دچار نشتی شده و در پی آن، عملکرد مناسبی نخواهد داشت که اگر به مرور زمان به آن بی توجه باشید ممکن است مجبور به صرف هزینه‌های سنگینی شوید و یا حتی نیاز به تعویض کلی سیستم سرمایشی خود شوید. شرکت جهان تهویه ریما نیز به عنوان تنها وارد کننده محصولات تهویه مطبوع دایکین ژاپن در ایران، همواره خود را موظف دانسته تا طبق استانداردهای بین‌المللی کمپانی دایکین تمامی خدمات پس از فروش محصولات این کمپانی را انجام داده و با تامین قطعات مورد نیاز و استفاده از متخصصین دوره دیده بین‌المللی همواره در کنار مشتریان و همراهان عزیز خود باشد.

برای کسب اطلاعات در خصوص ویژگی‌ها و قیمت محصولات تهویه مطبوع کمپانی دایکین ژاپن و همچنین اطلاع از شرایط خدمات پس از فروش و گارانتی کافیست با شماره 72315-021 تماس بگیرید و یا از طریق واتسپ اطلاعات خود را برای ما ارسال کنید.

Call Now Button
× Chat
Verified by MonsterInsights