سبد خرید

دلایل نیاز به شارژ گاز کولرهای گازی

دلایل نیاز به شارژ گاز کولرهای گازی

بعد از خواندن این مقاله می توانید به راحتی دلایل نیاز به شارژ گاز کولر گازی خود را با در نظر گرفتن چند نکته ساده پیدا کنید و با رفع آن، از آسیب جدی و پر هزینه کولر گازی پیشگیری کنید.

علائم کمبود گاز کولر گازی چیست؟

کمبود گاز کولر گازی اشکالات و نقص هایی را در عملکرد کولر گازی به وجود می‌آورد که اگر به موقع و سریع آنها را برطرف نکنیم مجبور به پرداخت هزینه های گزافی خواهیم بود و حتی ممکن است مجبور به تعویض کامل کولر گازی شویم. برخی این علائم عبارتند از:

یخ زدن لوله رفت و برگشت:

همواره برای تکمیل عملکرد سرمایش گاز مبرد در انتهای مسیر خود وارد کویل یا همان اواپراتور پنل داخلی کولر گازی می شود، حال اگر کولر گازی دچار کمبود گاز شود، دمای این کویل ها به شدت کاهش می یابد و باعث می شود تا گاز مبرد مجدد در لوله های مسی به جریان بیفتد. در این صورت رطوبت روی لوله ها یخ میزند که می تواند باعث مسدود شدن لوله و آسیب جدی شود. گاهی اوقات این یخ زدگی ها بر روی خود اواپراتور موجود در پنل داخلی و یا حتی شبکه های کندانسور نیز دیده می شود.

کاهش سرمایش کولر گازی:

با توجه به این موضوع که گاز مبرد موجود در کولر گازی یکی از عوامل حیاتی در سیکل تبرید و ایجاد سرمایش توسط کولر گازی محسوب می‌شود بنابراین نبود آن و یا حتی کمبود گاز باعث اشکال در عملکرد سرمایش کولر گازی خواهد شد.

افزایش هزینه مصرف برق:

قطعا زمانی که گاز کولر گازی شما به علت نشتی کاهش یابد، کولر گازی نمی تواند به خوبی سرمایش مدنظر شما را تامین کند بنابراین شنا به ناچار مجبور می شوید تا قدرت کولر گازی خود را افزایش دهید که این امر باعث می شودتا مصرف انرژی کولر گازی به شدت افزایش یابد و شما در انتهای ماه با افزایش چشمگیر هزینه برق مواجه شوید. البته افزایش مصرف انرژی می تواند دلایل دیگری مانند نقص در عملکرد کمپرسور دستگاه نیز داشته باشد.

صدای ناهنجار هنگام عملکرد کولر گازی:

گاهی اوقات هنگام روشن بودن کولر گازی، شما صداهای عجیب و ناهنجاری مانند صدای جریان آب یا حباب می‌شنوید که یکی از علائم مشهود کمبود گاز کولر گازی است و باید سریعا کولر گازی را خاموش کنید تا از وارد شدن آسیب جدی به آن جلوگیری نمایید و با یک متخصص جهت شارژ گاز کولر گازی تماس بگیرید.

پیش از شارژ گاز کولر گازی چه نکاتی را باید در نظر داشت؟

با توجه به پیچیده و تخصصی بودن شارژ گاز کولر گازی، حتما این عمل باید توسط تکنسین های ماهر و کار بلد انجام شود. چرا که علاوه بر داشتن دانش و تخصص برای انجام شارژ گاز کولر گازی، به تجهیزات و لوازم خاصی مانند شیرهای مخصوص، آمپرمتر، گیج مانوفیلد، ترازوی مخصوص و … هم نیاز است.

نکات شارژ گاز کولر گازی

شارژ گاز کولر گازی در چه مواقعی باید انجام شود؟

به طور معمول شما به علت یکی از سه مورد زیر نیاز به شارژ گاز کولر گازی خواهید داشت:

کولر گازی نو و تازه نصب شده:

معمولا همه تولید کننده های سطح اول جهان در صنعت تهویه مطبوع با توجه به استاندارد در نظر گرفته شده، به میزان 5 متر لوله کشی، گاز مبرد را در داخل سیستم کولر گازی بارگذاری می کنند. بنابراین بعد از نصب کولر گازی توسط تکنسین و وکیوم کردن سیستم، می توانید شیر سرویس را باز کنید تا گاز وارد چرخه کاری کولر گازی شود، اما اگر متراژ لوله کشی هنگام نصب کولر گازی بیشتر از 5 متر شود، تکنسین باید با توجه به جدول ارائه شده توسط کمپانی سازنده میزان گاز اضافی مورد نظر را درون کولر گازی شارژ کند.

کولر گازی کاملا بدون گاز:

تشخیص این موضوع که کولر گازی شما کاملا فاقد گاز است حتما باید توسط یک تکنسین و متخصص انجام شود. پس از تشخسص این موضوع در ابتدا باید سیستم کولر گازی به طور کامل وکیوم شود سپس باید نشتی به وجود آمده را پیدا کرده و آن را رفع کنید. اگر بدون نشت یابی درست و اصولی شارژ گاز کولر گازی را انجام دهید قطعا بعد از چند روز کولر گازی دوباره با مشکل مواجه شده و هزینه شارژ مجدد هم به ن اضافه می شود. پس از رفع نشتی نیز با توجه به کاتالوگ و یا پلاک نصب شده بر روی دستگاه، باید شارژ گاز کولر گازی توسط تکنسین انجام شود.

شارژ کولر گازی کاملا بدون گاز

کولر گازی مقداری از گاز خود را از دست داده است:

کمبود گاز کولر گازی دارای علل مختلفی است که پس از شناسایی علت یا علل کمبود گاز کولر گازی باید در ابتدا نشتی به وجود آمده را رفع نموده و سپس شارژ گاز کولر گازی را انجام دهیم.

شارژ گاز کولر گازی به روش های متفاوتی انجام می شود که مرسوم ترین آن روش شارژ گاز با استفاده از ترازو است، اما در صوری نشتی و کمبود گاز کولر گازی به این خاطر که از میزان گاز موجود در کولر گازی اطلاعی نداریم، نمی توان از این روش استفاده کرد. البته می توان گاز باقیمانده در دستگاه را به طور کامل تخلیه کرد و سپس با توجه به پلاک نصب شده بر روی دستگاه شارژ گاز کولر گازی را به صورت کامل و با روش شارژ گاز وزنی انجام داد، ولی با توجه مضرات زیست محیطی گاز مبرد و همچنین هزینه بالاتر شارژ گاز کامل، این روش به هیچ وجه توصیه نمی شود.

بیشتر بخوانید: در صورتی که قصد خرید کولر گازی دارید، حتما راهنمای خرید کولر گازی را به دقت مورد بررسی قرار دهید.

انواع روش های شارژ گاز کولر گازی چیست؟

معمولا تکنسین های صنعت تهویه مطبوع شارژ گاز کولر گازی را با استفاده از ترازو و اصطلاحا با روش شارژ گاز وزنی و با توجه به کاتالوگ کمپانی سازنده انجام می دهند اما با توجه به برخی شرایط در حین کار همیشه نمی توان از این روش استفاده نمود.

شارژ گاز وزنی:

مرسوم ترین و در عین حال اصولی ترین روش شارژ گاز کولر گازی، روش شارژ گاز وزنی است. دراین روش تکنسین ها با استفاده از ترازوهای مخصوص میزان مورد نیاز گاز کولر گازی را بارگذاری میکنند. طبق استانداردهای به کار برده شده در سال های اخیر به ازای هر 5 متر لوله کشی نیم کیلوگرم گاز مبرد مورد نیاز است.

شارژ گاز وزنی کولر گازی

شارژ گاز آمپری:

در این روش با استفاده از اندازه گیری مقدار جریان الکتریکی کولر گازی می توان میزان گاز مورد نیاز جهت شارژ گاز کولر گازی را مشخص کرد. در این روش با توجه به اطلاعات برچسب فنی دستگاه می توان میزان جریان دستگاه هنگام عملکرد صحیح و بدون نقص را مشخص کرد و سپس با استفاده از یک آمپرمتر به عنوان مقیاس شارژ گاز کولر گازی را تا زمانی که میزان جریان سیستم کولر گازی به حد معقول خود برسد، ادامه داد.

شارژ گاز گیج مانوفیلد:

در این روش جهت شارژ گاز کولر گازی تکنسین در ابتدا باید دمای هوای اطراف پنل داخلی و دمای هوای یونیت خارجی یا همان کندانسور را اندازه گیری کند و سپس با استفاده از جداول اطلاعات فنی که توسط کمپانی های سازنده در اختیار مشتریان و تکنسین ها قرار می گیردمیزان فشار گاز کولر گازی متناسب با هر دو دما را محاسبه کند. سپس همزمان با شارژ گاز کولر گازی، با استفاده از گیج مانوفیلد میزان فشار گاز کولر گازی را اندازه می گیرند تا پس از رسیدن فشار سیستم به میزان مورد نظر شارژ گاز را متوقف کنند. البته این روش چندان دقیق و قابل اعتماد نیست.

انواع گاز برای شارژ کولر گازی چیست؟

گازهای مبرد مورد استفاده در سیستم های تهویه مطبوع از جمله کولر گازی در طول سالیان تغییرات زیادی کرده‌اند. یکی از مرسوم ترین گازهای مبرد مورد استفاده در جهان گاز R22 است که امروزه در کشورهای توسعه یافته با توجه به مضرات زیست محیطی فراوانی که دارد، از رده خارج شده است. در حال حاضر در خیلی از کشورها از گاز R410A بهره می برند که اثرات زیست محیطی کمتری دارد اما با توجه به اینکه از ترکیب دو گاز R32 و R125 تشکیل شده است، اضافه کردن آن به گاز موجود در کولر گازی نیاز به دقت بالایی دارد، زیرا این گاز از ترکیب مشاوری این دوگاز تشکیل شده که در صورت کمبود گاز کولر گازی تکنسین ها به ناچار باید تمام گاز باقیمانده در سیستم را تخلیه کنند و مجدد شارژ گاز کولر گازی را به طور کامل انجام دهند.

انواع گاز برای شارژ کولر گازی

امروزه کمپانی دایکین ژاپن به عنوان پرچمدار جهانی صنعت تهویه مطبوع، محصولات خود را منطبق با گاز دوستدار محیط زیست R32 روانه بازار کرده است که علاوه بر 71% کاهش تاثیر بر گرمایش زمین نسبت به گاز R410A یه عنوان یک گاز مبرد یکپارچه مشکل شارژ مجدد کولر گازی را برطرف کرده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص محصولات منطبق با گاز مبرد R32 دایکین مانند داکت اسپلیت های FDMRN، چیلر EWAT به عنوان اولین چیلر منطبق با گاز R32 در جهان و سایر محصولات با شماره 02172315 تماس بگیرید.

در انتها پیشنهاد می کنیم اگر درمورد تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی، اطلاعاتی ندارید، مقاله جامعی که در این زمینه تولید شده است را به دقت مطالعه کنید.

Call Now Button
× Chat
Verified by MonsterInsights